Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 5 | 1-16

Article title

Zarys teoretycznego modelu TQM w statystyce oficjalnej

Authors

Content

Title variants

EN
Outline of the theoretical TQM model in official statistics
RU
Общие черты теоретической модели TQM в официальной статистике

Languages of publication

PL EN RU

Abstracts

PL
Autor przedstawia ogólny zarys teoretycznego modelu TQM, czyli globalnego zarządzania jakością w statystyce oficjalnej. W artykule omawia prace poświęcone tematowi jakości danych prowadzone przez krajowe urzędy statystyczne na świecie, a następnie wyjaśnia zastosowanie idei TQM w różnych dziedzinach, a szczególnie w statystyce. Kolejno przedstawia komponenty TQM na podstawie prac Eurostatu, kładąc szczególny akcent na podejście systemowe i procesowe oraz na rolę przywództwa w realizacji TQM.
EN
The author presents, in general outline, the theoretical TQM, i.e, total quality management model in the official statistics, beginning with data quality assessments prepared by the National Statistical Institutions in different countries. Next, philosophy of TQM is outlined in different fields, mainly in statistics. Using Eurostat publications, different component of TQM are discussed, focusing on system, process and leaders approaches, in TQM implementation.
RU
Автор представляет общие черты теоретической модели TQM, или глобального управления качеством в официальной статистике. В статье характеризуются разработки по качеству данных, реализированные национальными статистическим управлениями в мире, а затем объяснаестя использование философии TQM в разных областях, а особенно в статистике. В следующей части представляются по очереди компоненты TQM на основе зработок Евростата, с особым акцентом на системный и процессный подход, а также на роль руководства во внедрении TQM.

Year

Issue

5

Pages

1-16

Physical description

Dates

published
2016-05

Contributors

author
  • Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie

References

  • Bielecki J. (2014), Zastosowanie wybranych metod statystycznych w usprawnianiu zarządzania procesem biznesowym, [w:] Statystyka — zastosowania biznesowe i społeczne, red. naukowa: Frątczak F., Kamińska A., Kordos J.: s. 33—67.
  • Biemer P. P., Caspar R. (1994), Continuous Quality Improvement for Survey Operations: Some General Principles and Applications, „Journal of Official Statistics”, Vol. 10, No. 3: s. 307—326.
  • Biemer P. P., Lyberg L. E. (2003), Introduction to Survey Quality, Wiley.
  • Blikle A. J. (2014), Doktryna jakości — rzecz o skutecznym zarządzaniu. Helios.
  • Brackstone G. (1999), Managing Data Quality in a Statistical Agency, „Survey Methodology”, Vol. 25, No. 2: s. 139—149.
  • Code of Practice. Recommendation of the Commission on the independence, integrity and accountability of the national and Community statistical authorities (2005), Eurostat, Version 25 May.
  • Definition of Quality in Statistics (2003), Eurostat, Working paper for the 6th meeting of the Working Group of Assessment of the Quality in Statistics, 2 i 3 October.
  • Deming W. E. (1950), Some Theory of Sampling, New York, Wiley.
  • Deming W. E. (1982), Out of the crisis, MA: Massachusetts Institute of Technology.
  • Deming W. E. (1987), On the Statistician’s Contribution to Quality, „Bulletin of the International Statistical Institute”, Proceedings of the 46th Session, No. 2.
  • Dippo C. S. (1997), Survey Measurement and Process Improvement: Concepts and Integration, [w:] Lyberg L. et al. (eds.), Survey Measurement and Process Quality, Wiley: s. 457—474.
  • Doyle P., Lane J., Theeuwes J., Zayatz L. (2001), Confidentiality, Disclosure, and Data Access: Theory and Practical Applications for Statistical Agencies, Elsevier. Guidelines for Statistical Metadata on the Internet (1998), U. S. Census Bureau, Paper contributed to the Conference of European Statisticians, Forty-Sixth Plenary Session, Paris, May: s. 18—20.
  • Handbook on Data Quality Assessment: Methods and Tools (2007), Eurostat, Luxembourg.
  • Handbook on Quality Report (2009), Eurostat, Luxembourg.
  • Handbook on improving quality by analysis of process variables (2013), Eurostat, Luxembourg.
  • Franchet Y. (2004), Introduction of TQM in Eurostat, a supranational statistical service, „The TQM Magazine”, Vol. 16, Issue 5: s. 341—346.
  • Kasprzyk D., Kalton G. (1997), Measuring and Reporting the Quality of Survey Data, Proceedings of Statistics Canada Symposium 97: New Directions in Surveys and Censuses, Ottawa, Statistics Canada: s. 179—184.
  • Kordos J. (1987), Dokładność danych w badaniach społecznych, „Biblioteka Wiadomości Statystycznych”, t. 35, GUS.
  • Kordos J. (1988), Jakość danych statystycznych, PWE, Warszawa.
  • Kordos J. (1995), Problemy jakości danych w okresie transformacji polskiej statystyki, „Wiadomości Statystyczne”, nr 8: s. 6—14.
  • Kordos J. (2001), Globalne zarządzanie jakością wkracza do statystyki, „Kwartalnik Statystyczny”, nr 2: s. 9—12.
  • Kordos J. (2003), Program poprawy jakości statystyki, „Wiadomości Statystyczne”, nr 7/8: s. 64—76.
  • Lyberg L. (2012), Survey Quality, Survey Methodology, Vol. 38, nr 2: s. 107—130.
  • Lyberg L., Biemer P., Japec L. (1998), Quality improvement in surveys — process perspective, „Joint Statistical Meetings”, American Statistical Association, Dallas: s. 8—13.
  • Marker D. A. (2001), Producing Small Area Estimates from National Surveys: Methods for Minimizing use of Indirect Estimators, „Survey Methodology”, Vol. 27, No. 2: s. 183—188.
  • Morganstein D., Marker D. A. (1997), Continuous Quality Improvement in Statistical Agencies, [w:] Lyberg L., Biemer P., Collins M., De Leeuw E., Dippo C., Schwarz N., Trewin D. (eds.), Survey Measurement and Process Quality, New York, Wiley: s. 475—500.
  • Morgenstern O. (1963), On the accuracy of Economic Observation, Princeton.
  • Nederpelt P. W. M. van (2010), A new model for quality management, Statistics Netherlands, The Hague/Heerlen.
  • Quality in the European Statistical System — The Way Forward (2002), Eurostat, Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg.
  • Rośen B., Elvers E. (2002), Quality Concept for Official Statistics, Encyclopaedia of Statistical Sciences, Wiley.
  • Shewhart W. A. (1986), Statistical Methods from the Viewpoint of Quality Control, Mineola, NY: Dover Publications.
  • Statistical Quality Check List (1997), U.K. Government Statistical Service, London, U.K. Office for National Statistics.
  • Sundgren B. (2001), Documentation and Quality in Official Statistics, presented at the International Conference on Quality in Official Statistics, Stockholm, May 14—15.
  • Szutkowska J. (2012), Zarządzanie jakością w statystyce publicznej: standardy, metody, modele i narzędzia, „Wiadomości Statystyczne”, nr 11: s. 38—51.
  • The EFQM Excellence Model (2003), Bruxelles, European Foundation for Quality Management.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-01276739-ff57-4b7b-8054-a1a91b3f39ea
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.