PL EN


Journal
2013 | 12(19) | 206-227
Article title

Śmierć i obraz

Authors
Content
Title variants
EN
The Death and the Image
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
W The World Viewed Stanley Cavell podciąga film pod ogólną kategorię pamięci, ponieważ filmy, podobnie jak wspomnienia, obdarzają człowieka światem, który należy do niego, niemniej jest światem, do którego człowiek nie ma wstępu. W pewnych niezwykłych sytuacjach wspomnienia oczywiście mogą się odradzać jako żywa część bieżącej opowieści człowieka i tak odrodzone wchodzą w niego pełne niepokoju i naglące do zmiany życia, do rozwijania jego opowieści w świetle stawianych przez nie pytań aż do nowego chwilowego końca. Ale tylko niektóre filmy są takimi natchnionymi wspomnieniami, a pozostałe należą do rozległej dziedziny jałowej pamięci zwanej nostalgią. Nostalgią, ponieważ pamiętany czas człowiek uważa za przeżyty, a skoro śni, że go przeżył, że wyzwania i pytania tego czasu są już za nim, wydaje mu się, że ogląda historię, która jest całkiem miniona i w żaden sposób nie może go kłopotać w teraźniejszości. Człowiek jest czułym widzem spokojnego czasu, czasu kołyszącego do snu, pozbawionego owej odradzającej się z chwili na chwilę troski o przetrwanie, która naznacza bólem każdy moment teraźniejszy. To tak, jak gdyby film nostalgiczny pragnął być fotografią, a zatem, jak przekonują Kodak i Polaroid, formą idealną z punktu widzenia nostalgii, przeszłością nie będącą pytaniem, lecz dobytkiem.
Journal
Year
Issue
Pages
206-227
Physical description
Contributors
author
  • Tufts University
References
  • Rilke Rainer Maria. 2010. Druga strona natury. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-01a96ea6-7ad9-4fde-94d0-88cada9257a7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.