PL EN


2013 | 2(23) | 131-147
Article title

Innovativeness in tourist companies: Assessment attempt

Content
Title variants
PL
Innowacyjność przedsiębiorstw turystycznych – próba oceny
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The research described in the paper is aimed at presentation of the concept of the innovation process and formulation of a model of innovative potential in tourist companies, along with defining determinants of this potential. With this concept, innovativeness was assessed in the examined tourist companies from the SMB sector. The content included in the introduction allowed preliminary identification of the issues of how competitiveness and globalization stimulate innovativeness in tourism, what are the basic sources of innovativeness in tourist companies, how significant is the human factor, entrepreneurship and knowledge in the innovation process. The following part of the paper presents the discussion on the basic terms related to the innovation process and the innovative capacity of an organization, along with classifications of innovation used in tourism. The determinants of innovative potential are described, such as employee competencies, modernity of infrastructure, the level of cooperation in managing knowledge, method of work organization and protection of knowledge (innovation) originated inside the organization. The empirical part of the paper includes the results of the research on assessment of degree of innovativeness in tourist industry companies in the Małopolska region. It has been found out that it is mostly knowledge and skills of employees of tourist companies as well as cooperation between the entities in the given industry that determine the degrees of company innovativeness. The basic source of innovations in tourist companies thus comes from knowledge of employees and knowledge acquired from the outside, from other organizations.
PL
Celem badań opisanych w artykule jest przedstawienie koncepcji procesu innowacji oraz sformułowanie modelu potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw turystycznych wraz z podaniem determinant tego potencjału. Wykorzystując tę koncepcję, dokonano oceny innowacyjności badanych przedsiębiorstw turystycznych przynależących do sektora MŚP. Treści zawarte we wprowadzeniu pozwoliły na wstępną identyfikację kwestii: Jak konkurencyjność i globalizacja stymulują innowacyjność turystyki? Jakie są zasadnicze źródła innowacyjności przedsiębiorstw turystycznych? Jak znaczącą rolę odgrywają czynnik ludzki, przedsiębiorczość i wiedza w procesie innowacji? W dalszej części artykułu przedstawiono dyskusję wokół podstawowych pojęć związanych z procesem innowacji i zdolnością innowacyjną organizacji, podano klasyfikacje innowacji w turystyce. Scharakteryzowano determinanty potencjału innowacyjnego takie jak: kompetencje pracownicze, nowoczesność infrastruktury, poziom kooperacji w zarządzaniu wiedzą, sposób organizacji pracy i zabezpieczenie wiedzy (innowacji) powstałej wewnątrz organizacji. Empiryczny fragment pracy zawiera wyniki badań nad oceną stopnia innowacyjności przedsiębiorstw branży turystycznej regionu małopolskiego. Stwierdzono, że to przede wszystkim wiedza i umiejętności pracowników firm turystycznych oraz współpraca między podmiotami danej branży stanowią o stopniu innowacyjności przedsiębiorstwa. Zasadniczym źródłem innowacji przedsiębiorstw turystycznych jest więc wiedza pracowników oraz wiedza pozyskiwana z zewnątrz, od innych organizacji.
Year
Issue
Pages
131-147
Physical description
Dates
published
2013-12
Contributors
  • Wydział Zarządzania i Turystyki, Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie, 33-100 Tarnów, ul. Szeroka 9, tel. +48 14 65 65 535
author
  • Wydział Zarządzania i Turystyki, Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie, 33-100 Tarnów, ul. Szeroka 9, tel. +48 14 65 65 535
References
  • Aghion Ph., Hemous D., Kharroubi E. Credit constraints, cyclical fiscal policy and industry growth [online, accessed: 2013-03-28]. National Bureau of Economic Research 2009. Available online: http://www.nber.org/papers/w15119.pdf?new_window=1 (Working Paper, no. 15119).
  • Bendyk E. “Jak leniuchować, żeby pracować”. Polityka, 2013, no. 33 (2920).
  • Camison C., Monfort-Mir V.M. “Measuring innovation in tourism from the Schumpeterian and the dynamic-capabilities perspectives”. Management in Tourism, 2012, iss. 33.
  • Cooke P. Knowledge economies: Clusters, learning and cooperative advantage. London: Routledge, 2002. ISBN 978-0-415-16409-2.
  • Cooper C. “Knowledge management and tourism” [online, accessed: 2013-08-17]. Annals of Tourism Research, 2006, vol. 33, iss. 1. Available online: http://www.veilleinfotourisme.fr/servlet/com.univ.collaboratif.utils.LectureFichiergw?ID_FICHIER=1333691709786.
  • Creative expression: An introduction to copyright and related rights for small and medium-sized enterprises [online, accessed: 2013-08-14]. WIPO Publication, no. 918 (E), 2006. Available online: http://www.wipo.int/export/sites/www/freepublications/en/sme/918/wipo_pub_918.pdf.
  • Fischer T. Managing Value Capture. Heidelberg: Gabler Verlag, 2011. ISBN 978-3-8349-3251-8.
  • Hall C.M., Williams A.M. Tourism and innovation. New York: Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-41404-3.
  • Hjalager A.M. “A Review of Innovation Research in Tourism”. Tourism Management, 2010, vol. 31.
  • Hjalager A.M. “Repairing innovation defectiveness in tourism”. Tourism Management, 2002, no. 23.
  • Hurmelinna-Laukkanen P.L., Sainio M., Jauhiainen T. “Appropriability regime for radical and incremental innovations”. R&D Management, 2008, vol. 38, iss. 3, pp. 278–289.
  • Innowacje i Wiedza. Biuletyn Informacyjny. Ostrów Wielkopolski: Centre for Innovation and Innovation Knowledge in the Southern Wielkopolska region in Ostrów Wielkopolski, 2006, no. 3.
  • Nordin S. Tourism clustering & innovation: Paths to economic growth & development [online, accessed: 2013-08-01]. Östersund: European Tourism Research Institute Mid-Sweden University, 2003. Available online: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:352389/FULLTEXT01.pdf.
  • Peters M., Pikkemaat B. “Towards measurement of innovation: A pilot study in the small and medium sized hotel industry”. In: Innovation in hospitality and tourism. Ed. A. Peters, B. Pikkemaat, New York: Routledge, 2006. ISSN 1528-008X.
  • Podręcznik Oslo: Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. OECD and Eurostat, Release 3. Warsaw: Ministry of Science and Higher Education, Departament of Strategy and Development of Science, 2008. ISBN 978-83-61100-13-3.
  • Riley M., Ladkin A., Szivas E. Tourism employment: Analysis and planning. Clevedon: View Publications, 2002. ISBN 1-853150-31-8.
  • Tether B. et al. Innovation in the Service Sector. Manchester: University of Manchester, Centre for Research on Innovation and Competition, Manchester 2002 (Working Paper, no. 11).
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-01fd4640-3edd-4d60-953c-829f7e68aa45
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.