PL EN


2018 | 13 | 4 | 441-455
Article title

International Activities of Young Technology Companies Located in Science and Technology Parks

Authors
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
This article presents selected results of the research carried out in the second half of 2017 as part of a research project entitled International business operations of companies located in science and technology parks in the Warmińsko-Mazurskie voivodeship. The aim of the study was to rec¬ognize the current and planned path of foreign expansion as well as to identify the main factors determining the internationalization of operations. To achieve the goal, literature studies on the subject and the conditions of internationalization of enterprises in relation to the SME group were carried out. Empirical studies were then conducted with the participation of three young, innovative enterprises located in science and technology parks in the Warmińsko-Masurskie Voivodeship. Due to the specificity of business operations and the desire to fully understand the paths of foreign expansion, the empirical study was carried out in two stages: an interview with the questionnaire method using a questionnaire survey and personal interviews with representatives of top man¬agement of individual companies to enrich the results obtained earlier (case study). The results presented are for demonstration only and may not be used for generalisation. Nevertheless, they are an inspiration to undertake in-depth studies of this subject.
Year
Volume
13
Issue
4
Pages
441-455
Physical description
Dates
published
2018-11-05
Contributors
author
  • University of Warmia and Mazury in Olsztyn
References
  • Albaum G., Strandskov J., Duerr E., Dowd L. 1994. International Marketing and Export Management. Addison-Wesley Publishing Company, New York.
  • Bednarz J. 2012. Podmioty gospodarki światowej. In: Globalizacja i regionalizacja w gospodarce światowej. Eds. R. Orłowska, K. Żołądkiewicz. Wyd. PWE, Warszawa.
  • Brycz B., Dudrycz T. 2010. Case study jako popularna metoda w naukach o zarządzaniu. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 16(3): 15-23.
  • Buckley A. 2002. Inwestycje zagraniczne. Składniki wartości i ocena. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  • Calof J.L., Beamish P.W. 1995. Adapting to foreign markets: Explaining internationalization. International Business Review, 4(2): 115-131.
  • Cavusgil S.T., Nevin J.R. 1980. A conceptualization of the initial involvement in international marketing. In: Theoretical Development in Marketing. Eds. C.W. Lamb, P.M. Dunne. American Marketing Association, New York.
  • Cieślik J. 2011. Internacjonalizacja młodych innowacyjnych firm. Wyd. PARP, Warszawa.^Classification of High-Technology Products and Industries. 1995. OECD. DSTI/EAS/IND/STP(95) 1.
  • Czinkota M.R. 2004. The Drive to Internationalize. The Export Marketing Imperative. Thomson Learning, Texere.
  • Ford D., Leonidou L. 1991. Research developments in international marketing: European Perspective. In: New Perspectives on International Marketing. Ed. S.J. Paliwoda. Routledge, London.
  • Globalization and Small and Medium Enterprises (SMEs): Synthesis report. 1997. Vol. 1. OECD, Paris.
  • Golonka M. 2014. Współpraca międzyorganizacyjna jako strategia umiędzynarodowienia przedsiębiorstw. In: Relacje międzyorganizacyjne w naukach o zarządzaniu. Eds. A.K. Koźmiński, D. Latusek-Jurczak. Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Gorczyńska A. 2008. Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw. W poszukiwaniu źródeł wartości rynkowej. Wyd. CeDeWu, Warszawa.
  • Gorynia M. 2007. Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw. Wyd. PWE, Warszawa.
  • Hessels J. 2007. The International Investment Dimension of SMEs: A Stocktaking of the Evi-dence. In: International Investment Perspectives. Freedom of Investment in a Changing World. OECD, Paris.
  • Hollensen S. 2007. Global Marketing: A Decision-Oriented Approach. Pearson Education, Harlow.
  • Hynes B. 2010. International Small Business Growth: A Process Perspective, Irish Journal of Management, 29(2): 87-106.
  • Johanson J., Vahlne J.R. 1977. The Internationalization Process of the Firm - A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments. Journal of International Business Studies, 8(1): 23-32.
  • Karaszewski W. 2004. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Polska na tle świata. Wyd. TNOiK, Toruń.
  • Karaszewski W., Sudoł S. 1997. Emiprical Research on the Process of Transformation of Polish Companies in the Period of 1990-1995. Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  • Keebler D., Lawson C., Lawton H., Moore S.B., Wilkinson F. 1998. Internationalisation Processes, Networking and Local Embeddedness in Technology-Intensive Small Firms. Small Business Economics, 11(4): 327-342.
  • Kisiel-Łowczyc A.B. 1999. Współczesna gospodarka światowa. Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Korth Ch.M. 1985. International Business. Environment and Management. Englewood Cliffs, New York.
  • Kowalski A.M. 2015. Internationalization of Firms. Wyd. SGH, Warszawa.
  • List of industries in the field of high and medium-high technologies. 1995. OECD. http://www.ncbr.gov.pl/gfx/ncbir/userfiles/_public/fundusze_europejskie/innowacyjna_gospodarka (access: 1.10.2017).
  • Matiusinaite A., Sekliuckiene J. 2015. Factors determining early internationalization of enterprenurial SMEs: Theoretical approach. International Journal of Business and Economic Sciences Applied Research, 8(3): 21-32.
  • McKiernan P. 1992. Strategies of Growth: Maturity. Recovery and Internationalization, Routledge, London.
  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. http://www.ncbr.gov.pl/gfx/ncbir/userfiles/_public/fundu-sze_europejskie/innowacyjna_gospodarka (access: 1.10.2017).
  • Nogalski B., Daszkiewicz N. 2006. Internacjonalizacja polskich małych i średnich przedsiębiorstw - przymus czy swobodny wybór. In: Strategie korporacji działających w skali ponadnarodowej. Eds. J. Rokita, W. Grudzewski. Wyd. GWSH, Katowice.
  • Nummela N., Saarenketo S. 2010. International Growth of SMEs. Past, Present and the Future. In: International Growth of Small and Medium Enterprises. Ed. N. Nummela. Routledge, Oxon-New York.
  • Oviatti B.M., McDougal P.P. 1995. Global start-ups: Entrepreneurs on a worldwide stage. Academy of Management Executive, 9(2): 30-44.
  • Root F.R. 1987. Entry Strategies for International Markets. Lexington Books, Lexington.
  • Rozkwitalska M. 2007. Zarządzanie międzynarodowe. Wyd. Difin, Warszawa.
  • Rymarczyk J. 2004. Globalizacja i internacjonalizacji przedsiębiorstw. Wyd. PWE, Warszawa.
  • Sitek E. 1997. Determinanty bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
  • Wach K. 2012. Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw. Wyd. PWN, Warszawa.
  • Wąsowska A. 2014. Motywy umiędzynarodowienia działalności firmy. In: Zarządzanie międzynarodowe. Teoria i praktyka. Eds. K. Obłój, A. Wąsowska. Wyd. PWE, Warszawa.
  • Welsch L.S., Luostarinen R. 1988. Internationalization: Evolution of a concept. Journal of General Management, 14(2): 34- 55.
  • Wiedersheim-Paul F., Olson H.C., Welch L.S. 1978. Pre-export activity: the first step in internationalization. Journal of International Business Studies, 9(1): 47-58.
  • Wu D., Zhao F. 2007. Entry Modes For International Markets: Case Study Of Huawei, A Chinese Technology Enterprise. International Review of Business Research Papers, 3(1): 183-196.
  • Zahra S.A. 2005. A Theory of International New Ventures: A Decade of Research. Journal of International Business Studies, 36(1): 20-28.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-0257526c-4722-46ad-88b4-62e7d65c8878
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.