PL EN


2015 | 3 | 59-78
Article title

Propaganda a prawda historyczna – Fryderyk II w filmie fabularnym III Rzeszy

Authors
Content
Title variants
EN
Propaganda versus Historical Truth – Frederick II in the Feature Films of the Third Reich
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
Since the beginning of cinematography the filmmakers have been using historical plots. But, as a rule, it has always been a mythologised version that was shown, and not the real one. That tendency has not changed, and therefore films have always been an important source for historians to do research into the state of social consciousness at the moment when the film in question was being created. This phenomenon is quite visible in the German cinema in the Weimar Republic and the Third Reich, i.e. in times of the socio-economic crisis and the triumph of the totalitarian state. Among all the Prussian characters in the films made in the Weimar Republic and the Third Reich the favourite one was Frederick II. He was much more popular than – for example – Bismarck, another outstanding figure in the Prussian history.
Year
Issue
3
Pages
59-78
Physical description
artykuł
Dates
published
2015
Contributors
  • Szczecin
References
  • Berglar P., Maria Teresa, tłum. A. Marcinek, Warszawa 1997.
  • Beyer F., Friedrich der Groβe-Filmstar im Dienste Preuβens, w: Der Choral von Leuthen (publikacja dołączona do filmu Der Choral von Leuthen na DVD).
  • Buchloh I., Veit Harlan. Goebbels Starregisseur, Paderborn–München–Wien–Zürich 2010.
  • Clark Ch., Prusy. Powstanie i upadek 1600–1947, tłum. J. Szkudliński, Warszawa 2006.
  • Courtade F., Cadars P., Histoire du cinema nazi, Paris 1972.
  • Dollinger H., Friedrich II. von Preußen. Sein Bild im Wandel von zwei Jahrhunderten, München 1986.
  • Drewniak B., Teatr i film III Rzeszy. W systemie hitlerowskiej propagandy, Gdańsk 1972.
  • Ferro M., Kino i historia, tłum. T. Falkowski, Warszawa 2011.
  • Giesen R., Hobsch M., Hitlerjunge Quex, Jud Süss und Kolberg. Die Propagandafilme des Dritten Reiches. Dokumente und Materialen zum NS-Film, Berlin 2005.
  • Goebbels J., Tagebücher, red. R.G. Reuth, t. 1, 4, 5, München–Zürich 2000.
  • Guderian H., Wspomnienia żołnierza, tłum. J. Nowacki, Warszawa 1991.
  • Hamann B., Wiedeń Hitlera. Lata nauki pewnego dyktatora, tłum. J. Dworczak, Warszawa 1999.
  • Harlan V., Im Schatten meiner Filme, Gütersloh 1966.
  • Kahlenberg F.P., Preuβen als Filmsujet in der Propagandasprache der NS-Zeit, w: Preuβen im Film Eine Retrospektive der Stiftung Deutsche Kinemathek, red. A. Marquardt, H. Rathsack, Berlin–Hamburg 1981.
  • Kłys T., Niemiecki film fabularny u schyłku Republiki weimarskiej i w Trzeciej Rzeszy, w: Historia kina, t. II. Kino klasyczne, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2011.
  • Kracauer S., Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, tłum. W. Wertenstein, Warszawa 1975.
  • Kracauer S., Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, tłum. E. Skrzywanowa, W. Werternstein, Warszawa 1958.
  • Krockow Ch. v., Myśląc o Prusach, tłum. A. Kopacki, Warszawa 1993.
  • Moeller F., „Ich bin Künstler und sonst nichts”. Filmstars im Propagandaeinsatz, w: Hitlers Künstler. Die Kultur im Dienst des Nationalsozialismus, red. H. Sarkowicz, Frankfurt am Main–Leipzig 2004.
  • Moeller F., Der Filmminister. Goebbels und der Film im Dritten Reich, Berlin 1998.
  • Mommsen H., Narodowy socjalizm jako pozorowana modernizacja, w: Nazizm, III Rzesza a procesy modernizacji, wybór i oprac. H. Orłowski, tłum. M. Tomczak, Poznań 2000.
  • Noack F., Emil Jannings. Der erste deutsche Weltstar, München 2012.
  • Noack F., Veit Harlan. Des Teufels Regisseur, München 2000.
  • Preuβen aus Celluloid. Friedrich II. im Film, red. A. Dorgerloh, M. Becker, Berlin 2012.
  • Regel H., Die Fridericus-Filme der Weimarer Republik, w: Preußen im Film. Eine Retrospektive der Stiftung Deutsche Kinemathek, red. A. Marquardt, H. Rathsack, Berlin–Hamburg 1981.
  • Salmonowicz S., Fryderyk II, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1981.
  • Schoenberner G., Das Preußenbild im deutschen Film. Geschichte und Ideologie, w: Eine Retrospektive der Stiftung Deutsche Kinemathek, red. A. Marquardt, H. Rathsack, Berlin–Hamburg 1981.
  • Szukała M., Między polityką a sztuką. Postacie historyczne w fabularnym filmie III Rzeszy na przykładzie Ottona v. Bismarcka, w: Konstelacja Szczecin. Aktorzy szczecińscy i kino okresu międzywojennego, red. R. Skrycki, Szczecin 2011.
  • Toeplitz J., Historia sztuki filmowej, t. III 1928–1933, Warszawa 1959.
  • Toeplitz J., Historia sztuki filmowej, t. IV 1934–1939, Warszawa 1969.
  • Wąsicki J., Rzesza a kraje niemieckie 1914–1949. Między unitaryzmem a federalizmem, Poznań 1977.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-02b4a95a-7e74-4070-a8cb-421c300da308
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.