PL EN


2015 | 231 | 139-158
Article title

Voluntary simplicity – zrównoważony styl życia współczesnych konsumentów

Authors
Content
Title variants
EN
Voluntary simplicity – sustainable lifestyle of contemporary consumers
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Koncepcja voluntary simplicity (VS, dobrowolna prostota) pojawiła się w krajach rozwiniętych gospodarczo jako zrównoważona alternatywa dla konsumpcyjnego stylu życia. Ze względu na to, że VS przejawia się w formie wielu różnych zachowań dekonsumpcyjnych, również grupa wykazujących te zachowania konsumentów (voluntary simplifiers, VSS) nie jest jednorodna. Celem niniejszego opracowania jest wyczerpujące scharakteryzowanie VS, a w szczególności przedstawienie genezy i ewolucji tej koncepcji oraz jej zdefiniowanie. Ponadto zawarte w tekście rozważania mają na celu scharakteryzowanie upraszczających swoje życie konsumentów. Ze względu na teoretyczny charakter opracowania wykorzystano w nim wyłącznie wtórne źródła informacji.
EN
The concept of voluntary simplicity (VS) has emerged in the most developed countries as a sustainable alternative to overconsumption and materialistic lifestyle. As that VS manifests itself in many different deconsumption behaviors, the group of consumers who voluntarily simplify their life (voluntary simplifiers, VSS) is not homogeneous. The goal of this paper is to introduce an exhaustive characteristics of VS. In particular there are discussed the origins and evolution of VS as well as the definitions of this concept. Additionally different types of voluntary simplifiers are characterized in the text. Because of theoretical nature of this paper only secondary sources of information are used to achieve abovementioned objectives.
Year
Volume
231
Pages
139-158
Physical description
Contributors
References
  • Alexander S. (2011), The Voluntary Simplicity Movement: Reimagining the Good Life Beyond Consumer Culture, „The International Journal of Environmental, Cultural, Economic & Social Sustainability”, Vol. 7, Issue 3.
  • Amine A., Gicquel Y. (2011), Rethinking Resistance and Anti-Consumption Behaviours in the Light the Concept of Deviance, „European Journal of Marketing”, Vol. 45, No. 11/12.
  • Antonides G., van Raaij W.F. (2003), Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki, WN PWN, Warszawa.
  • Bekin C., Carrigan M., Szmigin I. (2005), Defying Marketing Sovereignty: Voluntary Simplicity at New Consumption Communities, „Qualitative Market Research: An International Journal”, Vol. 8, No. 4.
  • Boujbel L., D’Astous A. (2012), Voluntary Simplicity and Life Satisfaction: Exploring the Mediating Role of Consumption Desires, „Journal of Consumer Behaviour”, No. 11.
  • Bywalec C., Rudnicki L. (2002), Konsumpcja, PWE, Warszawa. Bywalec C. (2007), Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania, WN PWN, Warszawa.
  • Cherrier H., Black I.R., Lee M. (2011), Intentional Non-Consumption Sustainability. Consumer Resistance and/or Anticonsumption? „European Journal of Marketing”, Vol. 45, No. 11/12.
  • Cherrier H. (2009), Anti-Consumption Discourses and Consumer-Resistant Identities, „Journal of Business Research”, No. 62.
  • Craig-Lees M., Hill C. (2002), Understanding Voluntary Simplifiers, „Psychology & Marketing”, Vol. 19 (2).
  • Dąbrowska A., Janoś-Kresło M. red. (2007), Konsumpcja w krajach Europy Środkowo- -Wschodniej, PWE, Warszawa.
  • Elgin D. (2010), Voluntary Simplicity. Toward a Way of Life That Is Outwardly Simple, Inwardly Rich, Second Edition, Harper Collins, New York.
  • Etzioni A. (2004), Voluntary Simplicity: Characterization, Select Psychological Implications, and Societal Consequences [w:] B. Hodgson (ed.), The Invisible Hand and the Common Good, Springer-Verlag, Berlin.
  • Feldy M. (2012), Sklepy internetowe. Jak złapać w sieci e-konsumentki i e-konsumentów, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Garcia-Bardida R., Nau J-P. Rémy E. (2011), Consumer Resistance and Anti-Consumption: Insights from the Deviant Careers of French Illegal Downloaders, „European Journal of Marketing”, No. 45 (11/12).
  • Gregg R.B. (1936), The Value of Voluntary Simplisity, Wallingford, PA: Pendle Hill, 1936, http://www.soilandhealth.org/03sov/0304spiritpsych/030409simplicity/SimplicityF rame.html (dostęp: 29.12.2014).
  • Henderson C. (1978), The Frugality Phenomenon, „The Bulletin of the Atomic Scientists. A Magazine of Science and Public Affairs”, 34 (5), https://books.google.pl/books? id=woAAAAAMBAJ&pg=PA24&lpg=PA24&dq=Carter+Henderson+counter+eco nomy&source=bl&ots=Iwc8UCp4_8&sig=Lq7dCBjHWR9uJzILb-WgUx-cm_M&hl =pl&sa=X&ei=Xt2jVMOpMMOqywPIjIKICw&redir_esc=y#v=onepage&q=Carte r%20Henderson%20counter%20economy&f=false (dostęp: 31.12.2014).
  • Huneke M.E. (2005), The Face of the Un-Consumer: An Empirical Examination of the Practice of Voluntary Simplicity in the United States, „Psychology & Marketing”, Vol. 22 (7).
  • Jackson T. (2008), The Challenge of Sustainable Lifestyle [w:] State of the World 2008: Innovations for a Sustainable Economy, The Worldwatch Institute, Washington DC, https://www.worldwatch.org/files/pdf/SOW08_chapter_4.pdf (dostęp: 28.07.2014).
  • Kennedy E.H., Krahn H., Krogman N.T. (2013), Downshifting: An Exploration of Motivations, Quality of Life, and Environmental Practices, „Sociological Forum”, Vol. 28, No. 4.
  • Kostecka J. (2013), Retardacja tempa życia i przekształcania zasobów przyrody, „Inżynieria Ekologiczna”, nr 34.
  • Kuś G. (2011), Decyzje zakupowe konsumentów a systemy komunikowania, Wydawnictwo Novae Res, Gdynia.
  • Leonard-Barton D. (1981), Voluntary Simplicity Lifestyles and Energy Conservation, „The Journal of Consumer Research”, Vol. 8.
  • McGregor S.L.T. (2013), Sustainable Life Path Concept: Journeying Toward Sustainable Consumption, „Journal of Research for Consumers”, Issue 24.
  • Oates C., McDonald S., Alevizou P., Hwang K., Young W., McMorland L.A. (2008), Marketing Sustainability: Use of Information Sources and Degree of Voluntary Simplicity, „Journal of Marketing Communications”, Vol. 14, No. 5.
  • Penn G. (2010), Simplicity and the City: Understanding the Voluntary Simplicity Movement in Melbourne, Independent Study Project (ISP) Collection, Paper 867 http://digitalcollections.sit.edu/isp_collection/867 (dostęp: 29.07.2014).
  • Rudnicki L. (2012), Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa.
  • Schneider F., Kallis G., Martinez-Alier J. (2010), Crisis or Opportunity? Economic Degrowth for Social Equity and Ecological Sustainability. Introduction to this Special Issue, „Journal of Cleaner Production”, No. 18.
  • Shaw D., Moraes C. (2009), Voluntary Simplicity: an Exploration of Market Interactions, „International Journal of Consumer Studies”, No. 33.
  • Shaw D., Newholm T. (2002), Voluntary Simplicity and the Ethics of Consumption, „Psychology & Marketing”, Vol. 17 (2).
  • Soon-Hwa C. (2011), Anti-Consumption Becomes a Trend, „SERI Quarterly” 4, No. 3.
  • Thoreau H.D. (2010), Walden, czyli życie w lesie, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.
  • Woś J., Rachocka J., Kasperek-Hoppe M. (2011), Zachowania konsumentów: teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • Wu D.E., Boyd Thomas J., Moore M., Carroll K. (2013), Voluntary Simplicity: The Great American Apparel Diet, „Journal of Fashion Marketing and Management”, Vol. 17, No. 3.
  • Zavestoski S. (2002), The Social-Psychological Bases of Anticonsumption Attitudes, „Psychology & Marketing”, Vol. 19 (2).
  • [www 1] http://europa.eu/legislation_summaries/external_trade/l28015_pl.htm (dostęp: 31.12.2014).
  • [www 2] http://europa.eu/rapid/press-release_CES-14-3_pl.htm (dostęp: 5.01.2015).
  • [www 3] http://www.clubofrome.org/?p=375 (dostęp: 29.12.2014).
  • [www 4] http://www.iisd.ca/consume/oslo004.html (dostęp: 20.11.2014).
  • [www 5] http://www.unesco.pl/edukacja/dekada-edukacji-nt-zrownowazonego-rozwoju/ unesco-a-zrownowazony-rozwoj/ (dostęp: 31.12.2014).
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2083-8611
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-030aa5fe-8cbf-4d1e-b0a7-51808f2b409b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.