PL EN


2013 | 7 | 73-85
Article title

Les approches interdisciplinaires dans l’enseignement de la littérature

Authors
Selected contents from this journal
Title variants
EN
An interdisciplinary approach to the teaching of literature
PL
Podejście interdyscyplinarne w nauczaniu literatury
Languages of publication
FR
Abstracts
EN
On the eve of the new millennium, as never before, the freedom of communication and the urge for exchanging the ideas acquires wider significance. It influences the field of language learning and contributes to the fact that the Romanic studies receive greater attention as the French language offers an alternative to the omnipresent English language. The article is an analysis of methods of learning but also methods of popularizing the French language. The author believes that practical knowledge along with the multicultural perspective on language will definitely improve the students’ learning abilities as well as broaden their knowledge and sensitivity towards the subject.
PL
Swoboda komunikowania się i wymiana doświadczeń były zawsze podstawą wszelkiego postępu, a w czasach współczesnych są wręcz sprawą absolutnie pierwszoplanową. Kluczem do sukcesu w tej dziedzinie staje się nauka języków obcych, w tym głównie języka francuskiego, który stanowi realną alternatywę dla wszechobecnego języka angielskiego w świecie nauki, kultury i codziennej komunikacji społecznej. Celem niniejszego artykułu jest zwrócenie uwagi na stosowane metody nauczania oraz popularyzowania języka francuskiego. Wydaje się bowiem, że tylko nowoczesna praktyczna nauka języka, mocno osadzona we współczesnych realiach społecznych, kulturowych, a nawet politycznych, gwarantuje rzeczywiste i trwałe podniesienie kompetencji językowych uczących się języka, poszerzenie ich horyzontów oraz otwarcie się na inne kultury.
Year
Issue
7
Pages
73-85
Physical description
Dates
published
2013
Contributors
author
References
  • North X., 2004, L’action des départements d’Etudes françaises, [in:] Les Etudes Françaises. Séminaire international, Paris.
  • Seidlhofer B., 2001, Closing a conceptual gap: the case for a description of English as a lingua franca, [in:] International Journal of Applied Linguistics 2001, vol. 11, n° 2.
  • Janin P., 2006, Politique de diffusion de l’intercompréhension, [in:] Rencontres. Une nouvelle approche du plurilinguisme en Europe. L’intercompréhension, Paris.
  • Tomaszkiewicz T., 2006, Vers une nouvelle dimension des études romanes, Łask.
  • Kalinowska E., 2008, La littérature dans l’enseignement/l’apprentissage des langues, [in :] Prof Europe, Bulletin de l’Association des Professeurs de Français, 2008, n° 9.
  • Enseignement et apprentissage du français au coeur de la francophonie, 1er Congrès des professeurs defrançais, Pułtusk 25-27 avril 2008, WERSET, Varsovie 2008.
  • Cuq J.-P., Gruca I., 2003, Cours de didactique du français langue étrangère et seconde, Grenoble.
  • Rouxel A., 1996, Enseigner la lecture littéraire, Rennes.
  • Gnyś M., 2006, Patrymonium europejskie jako nowe podejście w nauczaniu kulturoznawstwa na kierunku filologia obca na studiach zawodowych, [in:] Neofilolog – Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, 2006, nr 28.
  • Descotes M. et al., 1995, Lire méthodiquement les textes, Paris.
  • Gide A., 1987, Les Nourritures terrestres, Quatrième livre, t. I, Paris.
  • Itti E., 1995, La Littérature française en 50 romans. Autobiographie, mémoires, journaux intimes, récits autobiographiques, Paris.
  • Lejeune Ph., 1975, Le Pacte autobiographique, Paris.
  • Sumiła A.-M., 2007, Stratégies de lecture des élèves des classes bilingues et des élèves des classes avec le français élargi, [in:] réd. Z. Dzięgielewska, Stratégies innovavantes et standards de qualité pour l’apprentissage bilingue en Europe, Varsovie.
  • Barthe M., Chovelon B., 2005, Lectures d’auteurs, Grenoble.
  • Peytard J., 1988, Des usages de la littérature en classe de langue, Le Français dans le Monde, février/mars 1988, n° spécial.
  • Albert M.-C., Souchon M., 2000, Les textes littéraires en classe de langue, Paris.
  • Cicurel F., 1991, Lectures interactives en langues étrangères, Paris.
  • Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues: apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe, Division des Langues Vivantes, Strasbourg 2000.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1734-4557
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-04eb47ad-fd27-4e19-8c86-4a345fe130b3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.