PL EN


2014 | 195 | 33-43
Article title

Regresja hedoniczna i Conjoint Analysis w badaniu cen rynkowych i preferencji konsumentów

Content
Title variants
EN
The Application of Hedonic Regression and Conjoint Analysis in Investigation of Consumers' Preferences in View of Market Offer
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
This article attempts to examine the applicability of hedonic regression and conjoint analysis as a tool for supporting the pricing policy. Conjoint analysis and hedonic regression are both based on the assumption that durable consumer goods are conglomerates of significant and utility bearing attributes. Conjoint analysis measures partial utilities of characteristics of the commodity as components of the overall preference towards a certain variant of the product. Hedonic regression, in turn, allows for decomposition of the price of the commodity into set of prices of individual characteristics (called implicit or hedonic prices). It is expected that the combined use of these techniques will allow for broader insight into the issue of consumers' preferences and should provide sound basis for commodities pricing. Conducted empirical research was based on two complementary datasets relating tablet computers.
Year
Volume
195
Pages
33-43
Physical description
Contributors
References
  • Bąk A., Bartłomowicz T.: Pakiet 'conjoint', http://cran.r-project.org/web/packages/conjoint, 2012.
  • Brachinger H.: Statistical Theory of Hedonic Price Indices. Department of Quantitative Economics Working Papers, University of Freiburg 2002, No. 1.
  • Diewert W.: Hedonic Regressions. A Consumer Theory Approach. W: Scanner Data and Price Indexes. Ed. R. Feenstra, M. Shapiro. National Bureau of Economic Research, University of Chicago, Chicago 2003.
  • Dziechciarz J.: Pomiar łącznego oddziaływania zmiennych (conjoint measurement) w badaniach marketingowych. W: Przestrzenno-czasowe modelowanie i prognozowanie zjawisk gospodarczych. Red. A. Zeliaś. AE, Kraków 1995.
  • Dziechciarz J.: O możliwości doskonalenia polityki cenowej przy pomocy metody conjoint measurement oraz regresji hedonicznej. Identyfikacja struktur rynkowych: pomiar - modelowanie - symulacja. Monografie i Opracowania 2004, nr 533.
  • Dziechciarz J.: Regresja hedoniczna. Próba wskazania obszarów stosowalności. W: Przestrzenno-czasowe modelowanie i prognozowanie zjawisk gospodarczych. Red. A. Zeliaś. AE, Kraków 2004.
  • Dziechciarz J.: Regresja hedoniczna i metoda conjoint measurement jako narzędzia w kształtowaniu polityki cenowej. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu 2005, nr 1096.
  • Dziechciarz J., Walesiak M.: Gromadzenie i analiza danych marketingowych wspomagane komputerem. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu 1997, nr 2 (743).
  • Dziechciarz J., Walesiak M., Bąk A.: An Application of Conjoint Analysis for Preference Measurement. "Argumenta Oeconomica" 1999, nr 1 (7).
  • Statystyczna analiza danych z wykorzystaniem programu R. Red. M. Walesiak, E. Gatnar. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  • Szreder M.: Metody i techniki sondażowych badań opinii. PWE, Warszawa 2004.
  • Triplett J.: Handbook on Hedonic Indexes and Quality Adjustments in Price Indexes. OECD, Paris 2006.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2083-8611
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-05148de6-3962-4088-ada8-868d4568633f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.