PL EN


2017 | XIX (XXVIII) | 131-140
Article title

Transit Monumental – The way of Independence. Aesthetics in the identity projects of late modernity

Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The paper presents the performative project by the K.A.U. collective and Małgorzata Wdowik, Transit Monumental – The Way of Independence, as an example of the late modern use of artistic fiction in order to examine existing social relationships and to expand the subject competences of the potential participants/recipients of the project. The author aims to build a philosophical context around this work and establish its connections with the tradition of the modernist avant-garde. In order to accomplish this task, he uses the conceptual tools provided by such thinkers as Anthony Giddens, Nicolas Bourriaud, Jacques Rancière and Paul Ricoeur.
PL
W niniejszym artykule autor stara się przedstawić projekt kolektywu K.A.U. i Małgorzaty Wdowik Transit Monumental – Droga niepodległości jako przykłady późnonowoczesnego wykorzystania fikcji artystycznej w celu zbadania istniejących stosunków społecznych, a także dokonania pewnych zmian zorientowanych na zwiększenie kompetencji podmiotowych uczestników-odbiorców projektu. Celem badania jest również nabudowanie kontekstu filozoficznego wokół dzieła oraz wykazanie jego powiązań z tradycjami modernistycznej awangardy. Wykorzystane przy tym zostaną koncepcje Anthony'ego Giddensa, Nicolasa Bourriauda, Jacquesa Rancière'a oraz Paula Ricoeura.
Year
Volume
Pages
131-140
Physical description
Dates
published
2017
Contributors
References
  • Bourriaud Nicolas (2002) Relational Aesthetics, transl. S. Pleasance, F. Woods, Dijon: Les presse du reel.
  • Foucault Michel (1990) The History of Sexuality, transl. Robert Hurley, London: Penguin Books.
  • Giddens Anthony (1996) The Consequences of Modernity, Cambridge: Polity Press.
  • http://www.dinoosmanovic.com/Transit-Monumental [Access: 18:00:00, 15.07.2017].
  • McKenzie Jon (2002) Perform or Else: from Discipline to Performance, London and New York:
  • Routledge.
  • Rancière Jacques, Aesthetics as Politics, in: Aesthetics and its Discontents, transl. Steve Corcoran, Cambridge: Polity 2009.
  • Rancière Jacques (2004) The Politics of Aesthetics. The Distribution of the Sensible, transl. G. Rockhill, New York: Continuum International Publishing Group.
  • Ricoeur Paul (1990) Oneself as Another, transl. K. Blamey, Chicago: The University of Chicago Press.
  • Schechner Richard (2005) Performance Theory, New York and London: Rutledge.
  • Vattimo Gianni (1988) The End of Modernity, transl. J. R. Snyder, Cambridge: Polity Press.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1641-9278
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-06176574-7ffa-46a9-8b80-d745362df0d1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.