PL EN


2016 | 1/2016 (20) | 145-155
Article title

Analiza wpływu lokalizacji stacji metra warszawskiego na ceny mieszkań na przykładzie dzielnicy Ursynów w Warszawie

Content
Title variants
EN
The analysis of the impact of the Warsaw metro stations location on residential property prices in Ursynów district in Warsaw
Languages of publication
PL EN
Abstracts
PL
Metro warszawskie pełni kluczową funkcję w układzie komunikacji zbiorowej stolicy: z jednej strony znacząco skraca czas podróży z dzielnic peryferyjnych Warszawy do Centrum, z drugiej zaś – ułatwia przemieszczanie w samym sercu miasta. Należy zatem oczekiwać, że pozytywny aspekt bliskości metra powinien zostać skapitalizowany przez wartość okolicznych nieruchomości. Celem artykułu jest przedstawienie wyników badania empirycznego, polegającego na analizie wpływu lokalizacji stacji metra warszawskiego (I linia) na ceny nieruchomości mieszkalnych, na przykładzie rynku pierwotnego dzielnicy Ursynów (Warszawa). Hipoteza główna pracy zakłada, że wzrost odległości lokalu mieszkalnego od stacji metra negatywnie wpływa na cenę nieruchomości. Do zbadania tej zależności wykorzystano hedonistyczny model cen. Ponadto, do pomiaru odległości stacji metra od nieruchomości – zamiast tradycyjnie wykorzystywanej odległości euklidesowej – posłużono się modułem GPS. Wyniki potwierdzają hipotezę badania, wykazując, że wzrost odległości lokalizacji mieszkania od stacji metra o 1 km powoduje na badanym obszarze spadek ceny nieruchomości o ok. 172 zł/m2 lub 2,35%.
EN
The Warsaw metro plays a key role in the public transport system of the capital: on the one hand, it significantly reduces travel time from peripheries of city to the centre, and on the other hand it makes it easier to commute inside the city. Therefore one could expect that the positive aspects of metro existence should be capitalized by the nearby property values. The purpose of this article is to present the results of an empirical analysis on the impact of the Warsaw metro stations (I line) location on property prices, based on the primary residential market of Ursynów district (Warsaw). The main hypothesis assumes that the distance of a property from the subway station negatively affects a property price. To examine this relationship a hedonic pricing model is applied. Moreover, instead of the traditional approach to measure the distance with the Euclidean metric, the distance between the metro station and the property is measured with the use of GPS module. The results confirm the research hypothesis, showing that an increase of 1 km in the distance between the metro station and the real estate leads to the decline in the property price by approximately 172 PLN/m2 or 2.35%.
Year
Issue
Pages
145-155
Physical description
Dates
published
2016-05-30
Contributors
  • Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Katedra Finansów i Rachunkowości
References
  • Agostini, C.A. i Palmucci, G.A. (2008). The Anticipated Capitalisation Effect of a New Metro Line on Housing Prices. Fiscal Studies, 29(2), 233–256. http://doi.org/10.1111/j.1475-5890.2008.00074.x.
  • Bae, C.-H. C., Jun, M.-J. i Park, H. (2003). The impact of Seoul’s subway Line 5 on residential property values. Transport Policy, 10(2), 85–94. http://doi.org/10.1016/S0967-070X(02)00048-3.
  • Bazyl, M. (2009). Hedonic price model for Warsaw housing market, Working Papers, Department of Applied Econometrics, Warsaw School of Economics, 8, 1–16.
  • Bowes, D.R. i Ihlanfeldt, K.R. (2001). Identifying the Impacts of Rail Transit Stations on Residential Property Values. Journal of Urban Economics, 50(1), 1–25, http:// dx.doi.org/10.1006/juec.2001.2214.
  • Damm, D., Lerman, S.R., Lerner-Lam, E. i Young, J. (1980). Response of Urban Real Estate Values in Anticipation of The Washington Metro. Journal of Transportation Economics and Policy, 14(3), 315–336.
  • Efthymiou, D. i Antoniou, C. (2013). How do transport infrastructure and policies affect house prices and rents? Evidence from Athens, Greece. Transportation Research Part A, 52, 1–22, http://doi.org/10.1016/j.tra.2013.04.002.
  • Gatzlaff, D.H. i Smith, M.T. (1993). The Impact of the Miami Metrorail on the Value of Residences Near Station Locations. Land Economics, 69(February), 54–66, http://dx.doi.org/10.2307/3146278.
  • Lin, J. i Hwang, C. (2004). Analysis of property prices before and after the opening of the Taipei subway system. The Annals of Regional Science, 38(4), 687–704, http:// dx.doi.org/10.1007/s00168-003-0185-2.
  • Martínez, L. i Viegas, J. (2009). Effects of Transportation Accessibility on Residential Property Values:
  • A Hedonic Price Model in the Lisbon Metropolitan Area. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2115, 127–137, http://dx.doi.org/10.3141/2115-16.
  • Rosen, S. (1974). Hedonic prices and implicit markets: product differentiation in pure competition. Journal of Political Economy, 82(1), 34–55, http://dx.doi.org/10.1086/260169.
  • Sirmans, S., Macpherson, D. i Zietz, E. (2005). The composition of hedonic pricing models. Journal of Real Estate Literature, 13(1), 1–44.
  • Sun, W., Zheng, S. i Wang, R. (2015). The capitalization of subway access in home value: A repeatrentals model with supply constraints in Beijing.
  • Transportation Research Part A: Policy and Practice, 80(October), 104–115, http:// dx.doi.org/10.1016/j.tra.2015.07.015.
  • Wooldridge J.M. (2003). Introductory econometrics: A modern approach. Mason, OH: Thomson/South- Western.
  • Zhang, X. i Jiang, Y. (2014). An empirical study of the impact of metro station proximity on property
  • value in the case of Nanjing, China. Asian Development Policy Review, 2(4), 61–71.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1733-9758
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-07ee59e0-387c-453a-92ac-4cdc79180366
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.