PL EN


2014 | 3(86) | 113-122
Article title

Sesje szkoleniowe górników w wirtualnej kopalni

Selected contents from this journal
Title variants
EN
Training sesions miner in a virtual mine
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
W pracy przedstawiono wyniki szkoleń pilotażowych pracowników górnictwa przeprowadzonych z wykorzystaniem technik rzeczywistości wirtualnej. Szkolenia pozwoliły na porównanie dwóch stanowisk szkoleniowych różniących się jedynie zastosowanym sposobem rejestracji ruchu osoby szkolonej – przebieg szkolenia w obu przypadkach był identyczny. Uzyskane wyniki wyraźnie pokazują przewagę interfejsu przenoszącego bezpośrednio wszystkie ruchy osoby szkolonej do środowiska wirtual-nego. Ponieważ wszystkie ruchu wykonywane w czasie szkolenia są tożsame z tymi wykonywanymi w trakcie pracy na dole kopalni, osobie szkolonej duże łatwiej skon-centrować się na wykonywanym zadaniu (zbędne jest też dodatkowe szkolenie z obsługi interfejsu). Zastosowanie interfejsu w pełni angażującego pamięć mięśniową sprawia również, że osoby szkolone nie mają problemów z wyobrażeniem sobie układu przestrzennego przedstawionych obiektów.
EN
Virtual reality (VR) techniques are becoming more and more popular to training of employees. In this type of training, it is possible to simulate any training scenario without exposure of trainees to the risk occurring in real workplaces. The article presents the issues regarding the use of virtual reality techniques, description of apparatus allowing to achieve a high degree of immersion and the results of pilot training with the participation of 21 employees of mining, which allowed, among others, a comparison of training methods offering different level of realism of the simulation.
Year
Issue
Pages
113-122
Physical description
Dates
printed
2015-09-15
Contributors
  • j Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy Pracownia Technik Rzeczywistości Wirtualne
References
  • An Oral History Analysis of Mine Emergency Response, NIOSH IC9471 (2004).
  • Mine Emergency Response Interactive Training Simulation; http://www.cdc.gov/niosh/mining/products/product62.htm
  • Pakura A., Wpływ przygotowania zawodowego na bezpieczeństwo pracowników o stażu pracy poniżej trzech lat, Wybrane Problemy Inżynierskie 2, 299–304, (2011).
  • Podgórski D., The use of tacit knowledge in occupational safety and health management systems, JOSE 16 (2010).
  • Winkler T. et all, Knowledge management in the process of safety formation in underground mining transport. Zbiór referatów 33rd Conference of Safety in Mines Research Institutes, GIG 2009.
  • New York Times (2012), http://www.nytimes.com/2012/05/20/automobiles/virtual-reality-goes-to-school.html?_r=1
  • Gallagher A., C. Cates, Virtual reality training for the operating room and cardiac cathe-terisation laboratory, The Lancet 364, 1538–1540 (2004).
  • Tichon J., Burgess-Limerick R., A review of virtual reality as a medium for safety related training in mining, Journal of Health and Safety, Research and Practice 3, 33–40 (2011).
  • Bakera R., Mello S.D’, Rodrigo M., Graesser A., Better to be frustrated than bored: The incidence, persistence, and impact of learners’ cognitive–affective states during interac-tions with three different computer-based learning environments, Int. J.Human-Computer Studies 68, 223–241 (2010).
  • Ragan E., A.Sowndararajan, R.Kopper, D.Bowman, The Effects of Higher Levels of Immersion on Procedure Memorization Performance and Implications for Educational Virtual Environments, Presence 19, 527–543 (2010).
  • Kowalski-Trakoer K., Barrett E., The concept of degraded images applied to hazard recognition training in mining for reduction of lost-time injuries, Journal of Safety Research 34, 515–525 (2003).
  • Brahm F., Singer M., Is more engaging safety training always better in reducing acci-dents? evidence of self-selection from chilean panel data, Journal of Safety Research 47, 85 – 92 (2013)
  • Grabowski A., Jankowski J., Dźwiarek M., Kosiński R., Stereovision Safety System for Identifying Workers’ Presence: Results of Tests., International Journal of Occupational Safety and Ergonomics (JOSE) 2014, Vol. 20, No. 1, 103–109.
  • Bocking S., Gysbers A., Wirth W., Klimmt C., Hartmann T., Schramm H., Laarni J., Sacau A., Vorderer P., Theoretical and empirical support for distinctions between com-ponents and conditions of spatial presence. Proceedings of the VIIth International Work-shop on Presence, Valencia, 224-231 (2004).
  • Vorderer P., W Wirth., Gouveia F., Biocca F., Saari T., Jncke L., Bcking S., Schramm H., A. Gysbers, Hartmann T., Klimmt C., Laarni J., Ravaja N., Sacau A., Baumgartner T., Jäncke P., Development of the mec spatial presence questionnaire (mec-spq). Report to the European Commission, Information, Society and Technology (IST) Programme, Pro-ject Presence: MEC (IST-2001-37661) (2004).
  • Kirkpatrick D., Kirkpatrick J.D., Evaluating training programs: The four levels. CA: Berrett-Koehler (2006).
  • Rajeev P., Madan M., Jayarajan K., Revisiting Kirkpatrick's model – an evaluation of an academic training course. Current Science 96(2), 272-276 (2009).
  • Brooke J., Usability evaluation in industry. London: Taylor and Francis. SUS: A quick and dirty usability scale (1996).
  • Bangor A., Kortum P., Miller J., An empirical evaluation of the system usability scale. International Journal Of Human-Computer Interaction 24(6), 574-594 (2008).
  • Wójcicki T., Model wspomagania podnoszenia kompetencji zawodowych z wykorzystaniem systemów rzeczywistości rozszerzonej, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, s.111–119, 1(80)/2013.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1507-6563
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-085a5083-a04f-4086-ad7d-21d18a4348d1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.