PL EN


2016 | 3/2016 (62), t.2 | 36-48
Article title

Empiryczne badanie zależności pomiędzy zarządzaniem wiedzą, efektywnością funkcjonowania w małych i średnich przedsiębiorstwach – wybrane wyniki wstępne

Content
Title variants
Empirical Studies Concerning the Relationship between Knowledge Management and Effective Performance in Small- and Medium-Sized Enterprises: Selected Preliminary Results
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
W artykule zaprezentowano wstępne wyniki badań empirycznych dotyczących zależności pomiędzy zarządzaniem wiedzą, efektywnością funkcjonowania przedsiębiorstw małych i średnich (MŚP). Badaniami objęte zostało 120 przedsiębiorstw z terenu Dolnego Śląska. Wykorzystano badania ilościowe. Analiza literatury pozwoliła na zbudowanie narzędzia badawczego dla dwóch grup – właścicieli/menedżerów oraz pracowników MSP. Badania pilotażowe pozwoliły dopracować skonstruowane narzędzie badawcze. Właściwe ilościowe badania empiryczne wykazały, że zarządzanie wiedzą w aspekcie orientacji rynkowej jest determinantą rozwoju i wzrostu współczesnych małych i średnich przedsiębiorstw. Zarówno zarządzanie wiedzą, jak i orientacja rynkowa stawiają w centrum uwagi wiedzę. Wdrażanie przez przedsiębiorców zarządzania wiedzą w aspekcie orientacji rynkowej pozwala na ukształtowanie przewagi konkurencyjnej i jest jedną ze skutecznych dróg rozwoju organizacji. Przeprowadzone badania rozszerzają wcześniejsze badania przeprowadzone wśród dużych podmiotów w obszarze orientacji rynkowej i zarządzania wiedzą. Wyniki badań mają znaczenie dla menedżerów/właścicieli MSP poprzez dostarczanie informacji i promowanie zrozumienia wzajemnych powiązań między orientacją rynkową, procesami zarządzania wiedzą oraz ich wpływem na efektywność funkcjonowania przedsiębiorstwa.
EN
The article presents the preliminary results of empirical studies concerning the relationship between knowledge management and effective performance in small and medium enterprises. A total of 120 small- and medium-sized companies from the Lower Silesian Voivodeship [province] underwent study. Quantitative research was carried out. Detailed analysis of topical literature allowed the author to design a research tool for two groups – owners/managers and employees of small- and medium-sized companies. Pilot studies allowed further development of this tool. Relevant quantitative empirical studies have shown that knowledge management in terms of market orientation is a determinant of the growth and development of contemporary small- and medium-sized companies. Both market orientation and knowledge management place knowledge at the center of attention. The implementation by entrepreneurs of knowledge management with respect to market orientation allows them to achieve a competitive advantage and is an effective method of organization development. The presented results expand on previous studies carried out on large entities with respect to market orientation and knowledge management. The results of the studies are important for managers/owners of small and medium enterprises as they provide information and improve understanding of the mutual relationships among market orientation, knowledge management processes, and their impact on effective performance in companies.
Year
Pages
36-48
Physical description
Dates
published
2016-12-01
online
2016-12-01
Contributors
author
References
  • Baker, W.E. and Sinkula, J.M. (1999). The Synergistic Effect of Market Orientation and Learning Orientation on Organizational Performance. Journal of Academy of Marketing Science, 27(4), 411-427, http://dx.doi.org/10.1177/0092070399274002.
  • Brzostek, K. and Michna, A. (2014). Behavioral Perspective of Market Orientation. Scientific Papers of the Silesian University of Technology, 74, 471–482.
  • Bosua, R. and Venkitachalam, K. (2013). Aligning Strategies and Processes in Knowledge Management: A Framework. Journal of Knowledge Management, 17(3), 331–346, http://dx.doi.org/10.1108/JKM-10-2012-0323.
  • Carleton, K. (2011). How to Motivate and Retain Knowledge Workers in Organizations: A Review of the Literature. International Journal of Management, 2 (2), 459–469.
  • Daud, S. and Yusoff, W.F. W. (2010). Knowledge Management and Firm Performance in SMEs: The Role of Social Capital as a Mediating Variable. Asian Academy of Management Journal, 15(2), 135–155.
  • Durst, S. and Edvardsson, I.R. (2012). Knowledge Management in SMEs: A Literature Review. Journal of Knowledge Management, 16, 879–903, http://dx.doi.org/10.1108/13673271211276173.
  • Dwivedi, Y.K., Venkitachalam, K., Sharif, A.M., Al-Karaghouli, W., and Weerakkody, V. (2011). Research Trends in Knowledge Management: Analyzing the Past and Predicting the Future. Information Systems Management, 28(1), http://dx.doi.org/10.1080/10580530.2011.536112.
  • Escher, I. (2013). Marketing and Market Reorientation of the Organization and its Relationship with the Process of Adaptation of the Organization. Acta Universitatis Nicolai Copernici, Management XL, 413. Toruń.
  • Gebhardt, G.F., Carpenter, G.S., and Sherry J.F. Jr. (2006). Creating a Market Orientation: A Longitudinal, Multifirm, Grounded Analysis of Cultural Transformation. Journal of Marketing, 70, 37–55, http://dx.doi.org/10.1509/jmkg.70.4.37.
  • Gierszewska, G. (2003). Building a Strategy for Knowledge Management in Enterprises. In: Kisielnicki J. (Scientific Editor). Knowledge Management in Contemporary Organizations. The Lazarski Higher School of Commerce and Law, 4, 62–88.
  • Harwood, A. and Konidaris, T. (2015). SME Exchange in Emerging Market Economies. A Stocktaking of Development Practices. Finance and Markets Global Practice Group, 14–16.
  • Katua, N.T. (2014). The Role of SMEs in Employment Creation and Economic Growth in Selected Countries, International Journal of Education and Research,(12), 461–472.
  • Malara, Z. (2012). An Enterprise in the Global Economy: Challenges of the Contemporary World. Warsaw: PWN, 146.
  • Narver, J.C. and Slater, S.F. (1990). The Effect of a Market Orientation on Business Profitability. Journal of Marketing, 54(4), 20–35, http://dx.doi.org/10.2307/1251757.
  • Nofal, N., Surachman, Ubud, S., and Djumahir. (2014). Entrepreneurship Orientation, Market Orientation, Business Strategy, Management Capabilities on Business Performance: Study at Small and Medium Enterprise Printing in Kendari. International Journal of Business and Management Invention, 3(12), 8–17.
  • Ńvárová, M. and Vrchota, J. (2013). Strategic Management in Micro, Small and Medium- Sized Businesses in Relation to Financial Success of the Enterprise. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, LXI(7), 2859–2866.
  • Penc, J. (1997). Lexicon of Business. Warsaw: Agencja Wydawnicza Placet, 100.
  • Lundström, A. (Ed.) (2009). The Role of SMEs and Entrepreneurship in a Globalised Economy. Expert Report Number 34 To Sweden’s Globalisation Council.
  • Van Raaij, E.M. and Stoelhorst, J.W. (2008). The Implementation of Market Orientation. European Journal of Marketing, 42(11/12), 1265–129.
  • Wang, L.C., Hult, M.T.G., and Ahmed, K.P. (2009). Knowledge Management Orientation, Market Orientation, and Firm Performance: An Integration and Empirical Examination. Journal of Strategic Marketing, 17(2), 99–122, http://dx.doi.org/10.1080/09652540902879326.
  • Wiklund, J. and Shepherd, D. (2003). Knowledge-Based Resources, Entrepreneurial Orientation, and the Performance of Small and Medium-Sized Businesses. Strategic Management Journal, 24, 1307–1314, http://dx.doi.org/10.1002/smj.360.
  • Wymenga, P., Spanikova, V., Barker, A., Konings, J., and Canton, E. (2012). EU SMEs in 2012: At the Crossroads. Annual Report on Small and Medium-Sized Enterprises in the EU, 2011/12 Ecorys Nederland BV, Rotterdam.
  • Zack, M., McKeen, J., and Singh, S. (2009). Knowledge Management and Organizational Performance: An Exploratory Analysis. Journal of Knowledge Management, 13(6), 392–409, http://dx.doi.org/10.1108/13673270910997088.
  • Zięba, M. and Zięba, K. (2014). Knowledge Management Critical Success Factors and the Innovativeness of KIBS Companies.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1644-9584
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-085f420d-2145-42be-a993-95bdf3482d80
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.