PL EN


2016 | 2(29) | 4-30
Article title

Doświadczenie Zagłady w Ocalałym z Warszawy op. 46 Arnolda Schönberga: geneza, dzieło, interpretacja

Content
Title variants
EN
The Holocaust Experience in Arnold Schoenberg’s ‘A Survivor from Warsaw’ Op. 46: Origins, Work, Interpretation
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The purpose of this paper is to examine the way in which the experience of the Holocaust can be represented, embodied and even relived in or through music. The category of experience thus serves as a main methodological tool in this survey, helping to reconstitute the proces of expressing it through music, specifically in Arnold Schoenberg’s A Survivor from Warsaw Op. 46. A related point to consider is the composer’s engagement in the fight for human rights just before the World War II, a fact that is not yet widely recognized. A brief overview of Schoenberg’s religious, social, and political environment is followed by the history of the Survivor’s… origins, analysis of its literary text, and, finally, interpretation. While discussing the ethical limits of the Holocaust representation, the opinions of Theodor W. Adorno, Ernst van Alphen, Berel Lang, and Giorgio Agamben are consulted.
Year
Issue
Pages
4-30
Physical description
Dates
online
2016-04-01
Contributors
  • Akademia Muzyczna w Krakowie
References
  • Acts of Memory. Cultural Recall in the Present, red. M. Bal, J.V. Crewe, L. Spitzer, Hanover–London 1999.
  • Adorno T.W., Commitment, [w:] M. Rothberg, Traumatic Realism. The Demands of Holocaust Representation, Minneapolis 2000.
  • Agamben G., Co zostaje z Auschwitz, tłum. S. Krolak, Warszawa 2008.
  • Borowiec P., Czas polityczny po rewolucji 89. Czas w polskim dyskursie politycznym po 1989 roku, Krakow 2013.
  • Deleuze G., Nietzsche, tłum. B. Banasiak, Łodź 2012.
  • DeVoto M., Arnold Schoenberg and Judaism: The Harder Road, [online] http://emerald.tufts.edu/~mdevoto/Schoenberg.pdf [dostęp: 10.11.2015].
  • Feisst S., Schoenberg’s New World. The American Years, Oxford 2011.
  • Follmi B.A., “I Cannot Remember Ev’rything”. Eine narratologische Analyse von Arnold Schonbergs Kantate “A Survivor from Warsaw” op. 46, „Archiv fur Musikwissenschaft” 1998, Jahr. 55, H. 1.
  • Głowiński M., Czarne sezony, Warszawa 1998.
  • Goehr L., Elective Affinities. Musical Essays on the History of Aesthetic Theory, New York 2008.
  • Guion D.M., The Trombone. Its History and Music, 1697–1811, Amsterdam 1998.
  • Ingarden R., Studia z estetyki, t. I–II, Warszawa 1966.
  • Kivy P., Sound and Semblance: Reflections on Musical Representation, Ithaca–Londyn 1991.
  • Kiwała K., Dzieło symfoniczne w perspektywie polskich koncepcji fenomenologicznych. Lutosławski, Gorecki, Penderecki, Krakow 2013.
  • Koprowska K., Podmiotowość wobec doświadczenia granicznego w świadectwach ocalałych muzułmanow, „Wielogłos. Pismo Wydziału Polonistyki UJ” 2013, nr 3 (17).
  • Lang B., The Representation of Limits, [w:] Probing the Limits of Representation. Nazism and the “Final Solution”, red. S. Friedlander, Cambridge–London 1992.
  • Leibowitz R., Introduction a la musique de douze sons, Paris 1949.
  • Leociak J., Literatura dokumentu osobistego jako źrodło do badań nad zagładą Żydow. Rekonesans metodologiczny, „Zagłada Żydow. Studia i materiały. Pismo Centrum Badań nad Zagładą Żydow IFiS PAN” 2005, nr 1.
  • Levi P., Se questo e un uomo, Turyn 1988.
  • Nietzsche F., To rzekł Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, tłum. S. Lisiecka, Z. Jaskuła, Warszawa 2005.
  • Nycz R., Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, Warszawa 2012.
  • Political and Religious Ideas in the Works of Arnold Schoenberg, red. Ch.A. Cross, R.A. Berman, Nowy Jork–Londyn 2000.
  • Polony L., Muzyka jako gra bycia. Wokoł refleksji George’a Steinera o muzyce, „Estetyka i Krytyka” 2010, nr 2 (19).
  • Richardson A., The Ethical Limitations of Holocaust Literary Representation, „eSharp”, issue 5, [online] http://www.gla.ac.uk/media/media_41171_en.pdf [dostęp: 20.11.2015].
  • Ricoeur P., Pamięć, historia, zapomnienie, tłum. J. Margański, Krakow 2012.
  • Ringer A.L., Arnold Schoenberg. The Composer as Jew, Oxford 1990.
  • Salley K., On Duration and Developing Variation: The Intersecting Ideologies of Henri Bergson and Arnold Schoenberg, „Music Theory Online” 2015, Vol. 21, No. 4, [online] http://www.mtosmt.org/issues/mto.15.21.4/mto.15.21.4.salley.html [dostęp: 15.12.2015].
  • Schoenberg A., Letters, tłum. E. Wilkins, E. Kaiser, New York 1965.
  • Schoenberg A., Style and Idea, Berkeley–Los Angeles 1984.
  • Schoenberg A., Coherence, Counterpoint, Instrumentation, Instruction in Form, Lincoln 1994.
  • Schoenberg A., The Musical Idea and the Logic, Technique, and Art of Its Presentation, Bloomington 2006.
  • Strasser M., ‘A Survivor from Warsaw’ as Personal Parable, „Music & Letters” 1995, Vol. 76, No. 1.
  • Tomaszewski M., Muzyka w dialogu ze słowem, Kraków 2003.
  • Tomaszewski M., Odczytywanie dzieła muzycznego. Od kategorii elementarnych do fundamentalnych i transcendentnych, „Teoria Muzyki” I (2012), nr 1.
  • Tomaszewski M., Das Musikwerk als Reflex, Abglanz, Relikt und Echo der auserwerklichen Wirklichkeit. Erkundung (The Work of Music as an Impression, Reflection, Relic and Echo of Its External Reality. A Reconnaissance), wykład głowny wygłoszony podczas „13th International Congress on Musical Signification. Sound and Subject through Ages: Musical Meanings in Narratives, Topics and Technologies”, Canterbury–Londyn 2016.
  • Wlodarski A.L., “An Idea Can Never Perish”: Memory, the Musical Idea, and Schoenberg’s A Survivor from Warsaw (1947), „The Journal of Musicology” 2007, Vol. 24, No. 4.
  • Wlodarski A.L., Musical Witness and Holocaust Representation, Cambridge 2015.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2353-7094
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-0914ff0f-78cc-4829-925d-80e3a43059ab
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.