PL EN


2018 | Volume 32, Issue 2 | 105-128
Article title

Production of Trams and Trolleybuses in Ukraine in the Aspect of Transport Companies Fleet Capability

Content
Title variants
PL
Produkcja taboru tramwajowego i trolejbusowego na Ukrainie na tle sytuacji taborowej przedsiębiorstw
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
Production of trams in the area of Ukraine started during the interwar period. However, production of trolleybuses started at the end of the 1950s. Due to huge amount of imported fleet from Russia and Czechoslovakia, production of these means of transport stopped. At the beginning of the 1990s, due to economical crisis and financial problems, import was rapidly reduced. Economic disintegration as a result of dis106 solution of the Soviet Union constituted a serious problem for tram and trolleybus companies. Existing economic ties were severed not only between Central and Eastern European countries but also between ex-Soviet republics. In these tough economic conditions, Ukraine decided on resumption of trams and trolleybuses production. The aim of this article is the analysis of trams and trolleybuses system fleet capability in Ukraine, 25 years after Ukraine’s independence. The article shows comparison of two aspects: firstly, Ukrainian manufacturers market of trams and trolleybuses, secondly, transport companies fleet capability. The research areas of the article are Ukrainian border before 2014. The research is basic in character with data gathered mainly by the authors. The authors pass on an analysis of fleet production in Ukraine after 1991. The article describes not only the models and brands produced but also statistics of the size of production and its recipient. Situation on manufacturing market of trams and trolleybuses was compared with transport companies fleet capability. Research confirmed a systemic crisis. Municipal tram and trolleybus companies, each year generate financial losses and higher indebtedness. New trams and trolleybuses are bought rarely and in small number which results in the number of potential providers being limited. Moreover, when the choice of the most beneficial offers is made, native manufacturer is preferred. Therefore, offers do not have to be competitive in terms of price, quality and technology. What is more, it increases distance of development to main manufacturer in Europe. Due to relative poor quality of their portfolio products, native producers have to earn only with low-paid national production orders.
PL
Początki produkcji tramwajów na obszarze Ukrainy to okres międzywojenny, a trolejbusów – koniec lat pięćdziesiątych XX wieku. Jednakże wraz z masowymi dostawami importowanego taboru z Rosji i Czechosłowacji produkcję tych środków transportu na Ukrainie wstrzymano. Na początku lat 90. XX wieku – z powodu kryzysu ekonomicznego i problemów finansowych – dostawy zagraniczne uległy znacznemu zmniejszeniu. Sytuacja przedsiębiorstw tramwajowych i trolejbusowych pogorszyła się wraz z rozpadem ZSRR, kiedy to uległy rozerwaniu więzi gospodarcze nie tylko pomiędzy państwami Europy Środkowej i Wschodniej, ale również pomiędzy byłymi sowieckimi republikami. W tych trudnych ekonomicznie warunkach podjęto decyzję o wznowieniu na Ukrainie produkcji tramwajów i trolejbusów. Artykuł ma na celu analizę sytuacji taborowej komunikacji tramwajowej i trolejbusowej na Ukrainie po 25 latach od momentu odzyskania niepodległości, poprzez porównanie dwóch aspektów jej funkcjonowania: ukraińskiego rynku producentów taboru tramwajowego i trolejbusowego oraz sytuacji taborowej przedsiębiorstw. Jako obszar badań przyjęto granice Ukrainy sprzed 2014 roku. Badania mają charakter podstawowy i opierają się w dużej mierze na materiale zebranym przez autorów. W artykule przeanalizowano produkcję taboru na Ukrainie po 1991 roku – nie tylko opisano produkowane marki i modele, ale również przygotowano zestawienia statystyczne dotyczące wielkości produkcji i jej odbiorców. Sytuację na rynku producentów taboru porównano z sytuacją taborową tamtejszych przedsiębiorstw. Badania potwierdziły, że mamy do czynienia z kryzysem systemowym. Komunalne przedsiębiorstwa tramwajowe i trolejbusowe każdego roku generują straty i coraz większe zadłużenie. Nowy tabor kupowany jest nieregularnie i w niewielkich ilościach, co ogranicza liczbę potencjalnych dostawców, a w dodatku przy wyborze najkorzystniejszej oferty preferowany jest rodzimy producent. Tym samym nie musi on być konkurencyjny cenowo, jakościowo i technologicznie, co tylko zwiększa jego dystans rozwojowy w stosunku do czołowych producentów taboru w Europie. A z uwagi na relatywnie niską jakość produktów ze swojego portfolio musi utrzymywać się wyłącznie ze skromnych zleceń krajowych.
Keywords
Contributors
  • Tarnopolski Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny, Wydział Geografii , ivaco@ukr.net
References
  • Bogodistyj, P.A., Zbarskij, L.V., Palant, A.Ju. (2016). Trollejbusy Ukrainy. Kijów: Korporacja UkrElektroTrans, 480.
  • Filippova, O., Soczówka, A. (2014). Podstawowe formy wsparcia finansowego działalności przedsiębiorstw miejskiego transportu elektrycznego na Ukrainie. Transport Miejski i Regionalny, 8, 25–32.
  • Harák, M. (2014). Autobusy a trolejbusy východního bloku. Praga: Grada Publishing. Koncepcja Państwowego Programu Rozwoju Miejskiego Transportu Elektrycznego na lata 2006- 2015, zatwierdzona rozporządzeniem Rady Ministrów Ukrainy nr 330 z dnia 15 czerwca 2006 r.
  • Kozlov, K.P., Maszkevych, S.W. (2009). Kijivs’kij trolejbus. Kijów: KIJ, 608.
  • Lubka, A., Stiasny, M. (2011). Atlas tramwajów. Poznań: Kolpress.
  • Mara, R. (2001). Tatra T3 1960–2000. 40 let tramvají Tatra T3. Praga: K-Report Pavel Malkus.
  • Miejski Transport Elektryczny – fotogaleria (2017, 20 grudnia). Pozyskano z transphoto.ru Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A. (1999). Łódź: EMI Press.
  • Palant, O.Ju. (2014). Systemna rezul’tatyvnist’ roboty mis’kogo elektrotransportu. Innovacijna Ekonomika, 6(55), s. 87-93.
  • Połom, M. (2016). Międzynarodowe powiązania na rynku producentów trolejbusów w Europie w latach 2000–2014. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30(3), 75–90.
  • Połomski, W. (2010). Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1952–1970. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
  • Połomski, W. (2011). Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1971–1983. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
  • Połomski, W. (2013). Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1984–1989. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
  • Połomski, W. (2017). Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1990–1994. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
  • Rechłowicz, M. (2015). Dostępność sieci tramwajowych w zagłębiach węglowych Europy Środkowo- Wschodniej po 1990 roku. Rybnik: Eurosprinter.
  • Rechłowicz, M. (2016). Tramwaje i trolejbusy w Donbasie (2014–2015). Świat Kolei, 2, 46–53.
  • Shugurov, L.M. (1993). Avtomobili Rossii i SSSR, t. 1, Wydawnictwo Prostreks, 256.
  • Smentyna, N.V., Dobrova, N.V. (2017). Modernizacija mis’kogo elektrotransportu na shljahu zabezpechennja zbalansovanogo rozvytku mista. Ekonomika. Finansy. Pravo, 5(2), 55.
  • Straßenbahn Fahrzeugkatalog (2014). Strassenbahn Magazin Special, 27.
  • Tarchov, S., Kozlov, K., Olander, A. (2010). Elektrotransport Ukrajini. Enciklopedicznij putіvnik. Kijów: Wydawnictwo Warto, 910.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-09b22dc1-2ced-4cf6-b419-1479605aac2c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.