Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 14 | 215-227

Article title

ODDZIAŁYWANIE BAJKI NA ŻYCIE EMOCJONALNE DZIECKA KOŃCZĄCEGO ROCZNE PRZYGOTOWANIE PRZEDSZKOLNE

Content

Title variants

EN
INFLUENCE OF FABLE ON EMOTIONAL LIFE OF A CHILD WHO COMPLETES ONE-YEAR SCHOOL PREPARATION

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Bajki to nieodzowny element dzieciństwa każdego dziecka, dziś nabierają one szczególnej wartości, gdyż żyjemy w okresie tak zwanej kultury technicznej, w którym brakuje nam czasu na kontakt z własną rodziną. Bajki są użyteczne również z tego względu, iż poprzez zawarte w nich treści przygotowują do życia: uczą odróżniać dobro od zła, wskazują system wartości, uczą postępowania według przyjętych norm. Poprzez zawarty w nich morał dają wskazówki, jak żyć i współżyć w społeczeństwie. Mają jeszcze inny walor – mocno zapadają w pamięć, kształtując zachowania afektywne. Kompetencje i umiejętności emocjonalne są niezbędne, by móc bez porażek rozpocząć karierę szkolną.
EN
A fable is an indispensable element of childhood in the case of every child. It becomes especially important nowadays. We live in the so called technical culture, where we do not have enough time to spend with our families. Fables are useful due to the fact that their content can prepare to adult life: they teach how to distinguish good from evil, they indicate a system of values, teach how to follow the established norms and standards. By means of the moral lesson, hidden in each of them, they indicate how to live and coexist in the society. They also have additional value – they are long remembered and determine affective behaviours. Such emotional skills and competences are necessary, so that children can start school carriers successfully.

Year

Issue

14

Pages

215-227

Physical description

Contributors

  • Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie

References

  • Basak, A.M. (2012). Wpływ bajek czytanych przez rodziców na rozwój dzieci w wieku szkolnym. Pedagogika Rodziny, 2/4.
  • Brett, D. (2013). Bajki, które leczą. Tom i i II. Gdańsk.
  • Ekman, P. i Davidson, R.J. (red.) (1999). Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk.
  • Kowolik, P. (2004). Wpływ bajki i baśni na dzieci w edukacji wczesnoszkolnej: szkic teoretyczny. Nauczyciel i Szkoła, 3-4 (24-25).
  • Kruszewska, A. (2015). Między przedszkolem a szkołą – obowiązek szkolny sześciolatka – dziecko przekracza próg szkoły. Częstochowa.
  • Kwiatkowska, M. (1985). Podstawy pedagogiki przedszkolnej. Warszawa.
  • Molicka, M. (1999). Bajki terapeutyczne. Poznań.
  • Molicka, M. (2011). Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań.
  • Muchacka, B. (2014). Zabawa w poznawczym rozwoju dziecka. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 21 (3).
  • Nazaruk, S. (2016). Socjalizacji w klasach zróżnicowanych kulturowo – przykłady z praktyki szkolnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11, 4 (42).
  • Piaget, J. (1967). Rozwój ocen moralnych. Warszawa.
  • Słońska, I. (1957). Dzieci i książki. Warszawa.
  • Starorypińska, E. (1979). Pedagogiczne aspekty obcowania dziecka z literaturą. Warszawa – Poznań.
  • Szuman, S. (1960). Wpływ bajki na psychikę dziecka. Warszawa.
  • Wygotski, L.S. (1971). Wybrane prace psychologiczne. Warszawa.
  • Żebrowska, M. (red.) (1986). Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-0a7f9d66-e7c6-4962-b775-7a2af1ca6848
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.