Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 2 | 3 | 97-105

Article title

The influence of physical exercises on physical development and physical preparedness of the first year female students

Content

Title variants

PL
Wpływ ćwiczeń fizycznych na rozwój fizyczny i fizyczne przygotowanie studentek pierwszego roku studiów

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
In institutions of higher education in Ukraine, there is a large number of female students with certain permanent or temporary health problems, associated with the disadvantages of physical development and reduced functional capacity of the body. These disadvantages can be eliminated with the help of physical education courses, which are an important part of the process of training in higher education institutions of III-IV accreditation level. We have reviewed the dynamics of the quantitative composition of first-year female stu-dents of a special medical group over the last six years and identified the most common no-sology of students. The study involved 20 female students with diseases of the cardiovascular system. To determine the level of physical development we have analyzed the anthropometric indicators and evaluated the functional capabilities of the cardiovascular system. The level of physical preparedness was determined by test exercises such as hand strength, flexibility and squatting on one leg. We have found that the number of first-year female students who were classified into a special medical group is 23.6% and increases every year, although the total number of stu-dents is decreasing. The most common diseases among this category of students are patholo-gies of the cardiovascular system (46,4%), musculoskeletal system (20,8%) and vision organs (11,4%). We have determined the physical development of students according to anthropo-metric indicators is determined. We have evaluated the functional state of the cardiovascular system. We have established that the obtained data are within the limits of the age and physio-logical norms that can be found in the literature. We have calculated the Ruffier Index, which indicates low rates of cardiovascular system of first-year female students. The use of the proposed system of physical exercises for physical education for first-year female students has positively influenced the work of the cardiovascular system and the phys-ical preparedness of the respondents.
PL
Na uczelniach wyższych Ukrainy jest wiele studentek mających przewlekłe lub przejścio-we problemy zdrowotne związane z wadami rozwoju fizycznego i zwiększoną niewydolno-ścią funkcjonalną organizmu. Niewydolności te można wyeliminować przy pomocy zajęć wychowania fizycznego, które są ważną częścią procesu dydaktycznego uczelni wyższych na III i IV poziomie akredytacji. Przeanalizowaliśmy dynamikę ilościowego składu studentek pierwszego roku w specjalnej grupie medycznej w ciągu ostatnich sześciu lat i zidentyfikowa-liśmy najczęściej występujące wśród studentów nozologie. W badaniu wzięło udział 20 stu-dentek z chorobami układu sercowo-naczyniowego. Aby określić poziom rozwoju fizyczne-go, przeanalizowaliśmy wskaźniki antropometryczne i oceniliśmy możliwości funkcjonalne układu sercowo-naczyniowego. Poziom przygotowania fizycznego został określony przez ćwiczenia testowe, takie jak siła ręki, elastyczność i kucanie na jednej nodze. Odkryliśmy, że liczba studentek pierwszego roku, które zostały zakwalifikowane do spe-cjalnej grupy medycznej, wynosi 23,6% i rośnie każdego roku, chociaż ogólna liczba studen-tów maleje. Najczęstszymi chorobami wśród tej kategorii studentów są patologie układu ser-cowo-naczyniowego (46,4%), układu mięśniowo-szkieletowego (20,8%) i narządów wzroku (11,4%). Określiliśmy rozwój fizyczny uczniów według wskaźników antropometrycznych. Oceniliśmy stan funkcjonalny układu sercowo-naczyniowego. Ustaliliśmy, że uzyskane dane mieszczą się w granicach wieku i norm fizjologicznych, które można znaleźć w literaturze. Obliczyliśmy wskaźnik Ruffiera, który wskazuje na niski wskaźnik układu sercowo-naczyniowego studentek pierwszego roku. Zastosowanie proponowanego systemu ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fi-zycznego dla studentek pierwszego roku pozytywnie wpłynęło na pracę układu sercowo-naczyniowego i fizyczną wydolność respondentów.

Contributors

  • Department of Theory and Methods of Physical Education, Institute of Health, National University of Water and Environmental Engineering in Rivne, Rivne, Ukraine
author
  • Department of Theory and Methods of Physical Education, Institute of Health, National University of Water and Environmental Engineering in Rivne, Rivne, Ukraine

References

  • Boichuk T.V., Holod N.R. (2012): Characteristics of parameters of physical de-velopment and functional preparedness of students of a special medical group. Fizychne vykhovannia, sport i kultura u suchasnomu suspilstvi: zb. nauk. prats Volynskoho natsionalnoho un-tu imeni Lesi Ukrainky. Lutsk. № 2 (18). S. 216–221.
  • Dębski S.S., Skalski D., Lizakowski P., Grygus I., Stanula A. (2017): Zdrowotne właściwości zachowań ruchowych – wybrane zagadnienia. Medycyna i zdrowie. Wybrane aspekty ratownictwa. Gdynia-Gdańsk-Starogard Gdański. Tom 2. S. 12–44. ISBN: 978-83-89481-17-7
  • Dubohai O.D., Tsos A.V., Yevtushok M.V. (2012): Methods of physical educa-tion of students of a special medical group: navch. posib. dlia stud. vyshch. navch. zakl. Lutsk: Skhidnoievrop. nats. un-t im. Lesi Ukrainky. 276.
  • Grygus I., Kuczer T. (2013): Optymalizacja sprawności fizycznej studentów z różnymi rodzajami autonomicznego układu nerwowego. Journal of Health Sci-ences. 3(10): 583–604.
  • Grygus I., Mykhaylova N. (2013): Wpływ ruchowej aktywności na stan zdrowia studentów. Journal of Health Sciences. 3(5): 649–656.
  • Grygus I.M., Petruk L.A. (2015): Assessment of indices of physical development and functional status of female students of a special medical group. Journal of Education, Health and Sport. 5(10): 158–169.
  • Holod N.R. (2016): Physical rehabilitation of students of special medical group taking into account motor activity disabilities: avtoref. dys. kand. nauk z fiz. vykhovannia ta sportu: spets. 24.00.03 “Fizychna reabilitatsiia”. Ivano-Frankivsk. 21.
  • Ivanochko V.V. (2013): Structure and content of health fitness programs for students with cardiorespiratory system diseases: avtoref. dys. kand. nauk z fiz. vykhovannia ta sportu: spets. 24.00.02 “Fiz. kultura, fiz. vykhovannia riznykh hrup naselennia”. L. 20.
  • Malakhova Zh.V. (2013): Healthforming technologies in the process of physical education of students of special medical groups: avtoref. dys.. kand. nauk z fiz. vykhovannia ta sportu: spets. 24.00.02 “Fiz. kultura, fiz. vykhovannia riznykh hrup naselennia”. K. 20.
  • Pelech I.V., Grygus I.M. (2016): Level of physical fitness students. Journal of Education, Health and Sport. 6(2): 87–98. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.46057.
  • Petruk L.A., Fedotov V.M. (2012): Physical education of students of special medical groups: navchalno-metodychnyi posibnyk. Rivne: NUVHP. 112.
  • Prysiazhniuk S.I. (2008): Physical Education: navch. pos. K.: Tsentr uchbovoi literatury. 504.
  • Romanenko V.A. (2005): Diagnostics of motor abilities: uchebnoe posobie. Donetsk: DIFKS. 290.
  • Vrzhesnevskyi I.I. (2011): Assessment of physical abilities in the system of med-ical and pedagogical control in the process of physical education of a special department of the university: avtoref. dys. kand. nauk z fiz. vykhovannia ta sportu: spets. “Fiz. kultura, fiz. vykhovannia riznykh hrup naselennia”. K., 20.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-0aab27b0-5a9a-4deb-b991-73b6eefc4a22
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.