Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 3 | 129-142

Article title

Dziedzictwo kulturowe i doświadczenie wirtualne

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest refleksja nad wirtualnymi reprezentacjami dziedzictwa kulturowego w grze komputerowej. Analizowany jest w nim problem rekonstrukcji historii połączonej z fikcją i adaptowania przeszłości we współczesności. Obiektem analizy jest seria gier Assassin’s Creed oparta na kanwie wydarzeń historycznych, przedstawiająca miejsca, postaci i wydarzenia znane z kronik lub innych źródeł. Gra jest nie tylko kompleksowym doświadczeniem przeszłości, ale także podstawą do odwiedzenia rekonstruowanych miejsc w rzeczywistości. Czym różnią się oraz jak zmieniają się doświadczenie wirtualne i realne? Jak każde z nich wpływa na kształt dziedzictwa kulturowego i związanego z nim doświadczenia turystycznego?

Year

Issue

3

Pages

129-142

Physical description

Dates

online
2016-06-01

Contributors

  • Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych, Uniwersytet Wrocławski

References

  • Assmann J., Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
  • Baudrillard J., 1994, Świat wideo i podmiot fraktalny, [w:] A. Gwóźdź (red.), Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, Wydawnictwo Universitas, Kraków, s. 247-258
  • Baudrillard J., 1998, Ameryka, przeł. Renata Lis, Wydawnictwo Sic!, Warszawa
  • Baudrillard J., 2005, Symulakry i symulacja, przeł. Sławomir Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa
  • Bulencea P., Egger R., 2015, Gamification in Tourism, Books on Demand, Norderstedt
  • Chambers I., 2010, Spacer słuchowy, [w:] Ch. Cox, D. Warner (red.), Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, przeł. Julian Kutyła, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk,
  • s. 131-135
  • Dietz S., 2005, Kuratorstwo w sieci, przeł. Piotr Zawojski [w:] M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Wydawnictwo Universitas, Kraków, s. 655 - 684
  • Eco U., 1996, Podróż do hiperrealności [w:] Tegoż, Semiologia życia codziennego, przeł. Joanna Ugniewska, Piotr Salwa, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa, s. 11-73
  • Eco U., 2003, Ironia intertekstualna i poziom lektury, [w:] Tegoż, O literaturze, tłum. Joanna Ugniewska, Wydawnictwo Muza, Warszawa, s. 198-219
  • Eco U., 2004, Dopiski na marginesie Imienia Róży, [w:] Tegoż, Imię róży, przeł. Adam Szymanowski, Wydawnictwo Noir sur Blanc, Warszawa, s. 573-601
  • Filiciak M., 2006, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
  • Germann Molz J., 2012, Travel Connections: Tourism, Technology, and Togetherness in a Mobile World, Routledge, Oxon
  • Hibbert Ch., 1992, Medyceusze. Wzlot i upadek, przeł. Anna Kominiak-Michalska, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź
  • Hopfinger M., 1997, Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa
  • Maj A., 2010, Media w podróży, Wydawnictwo Naukowe ExMachina, Katowice
  • Manovich L., 2006, Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypriański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
  • Mańkowski P., 2010, Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo, Wydawnictwo Trio, Warszawa
  • Mikos von Rohrscheidt A., 2008, Turystyka kulturowa. Fenomen, potencjał, perspektywy, GWSHM Milenium, Gniezno
  • Szeja J., 2004, Gry fabularne. Nowe zjawisko kultury współczesnej, Wydawnictwo Rabid, Kraków
  • Tolkien J.R.R., 1994, O baśniach, [w:] Tegoż, Drzewo i liść, przeł. Joanna Kokot, Marek Obarski, Krzysztof Sokołowski, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań, s. 11-82
  • Urry J., 2007, Spojrzenie turysty, przeł. Alina Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Wieczorkiewicz A., 2012, Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Wydawnictwo Universitas, Kraków
  • Wimmer T., 1994, Fabrykowanie fikcji? Próba opisu filmu i obrazów cyfrowych, [w:] A. Gwóźdź (red.), Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, Wydawnictwo Universitas, Kraków, s. 193-207

Notes

PL

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-0b5a6766-6371-4f34-922b-f886f7bea318
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.