Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 8(44) | 1 | 37-46

Article title

Pedagogika zza drutów. Elementy wychowania w grypsach więźniów obozu koncentracyjnego na Majdanku

Title variants

EN
Pedagogy from Behind the Wires. Elements of Education in Kites Smuggled by Prisoners Out of the Concentration Camp in Majdanek

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Obóz koncentracyjny na Majdanku jest tą kartą historii, którą z pewnością można zaliczyć do jednej z najtrudniejszych. Więźniowie, przetrzymywani w nieludzkich warunkach, oprócz oczywistej walki o życie zabiegali też o kontakt z bliskimi pozostawionymi na wolności. Dzięki temu pragnieniu powstawały tzw. grypsy, czyli listy więźniów kierowane do rodzin. Pośród wielu treści, które pojawiają się w tej korespondencji, znajdujemy także te, które dowodzą prób wychowania poprzez listy. Celem artykułu było przedstawienie tych aspektów, które miały charakter pedagogiczny. Co ciekawe, osadzeni próbowali wpływać na młodszych, którzy byli ich dziećmi, ale bardzo często treści te były kierowane do młodszego rodzeństwa. Więźniowie pragnęli wpoić swoim podopiecznym wiarę chrześcijańską, zasady moralne i etyczne, ale także potrzebę edukacji czy postawę odpowiedzialności za innych. Biorąc pod uwagę fakt, iż treści te powstawały w tak specyficznym czasie i miejscu, trudno nie zgodzić się, iż wychowawczy aspekt grypsów jest interesujący z punktu widzenia pedagogiki jako dziedziny nauki.
EN
The concentration camp in Majdanek is a card in history that surely may be counted among the most difficult ones. Prisoners who were kept in inhumane conditions, apart from fighting for their lives, which was obvious, also tried to contact their near ones who were left free. Owing to this striving so called “kites” were written, that is letters written by prisoners to their families. Among the numerous subjects that are brought up in the letters we also find ones that show attempts at educating someone through the letters. The aim of the article is to present those aspects of the correspondence that had pedagogical character. What is interesting, the prisoners tried to influence younger people who usually were their children, but very often the remarks were directed to their younger siblings. The prisoners tried to instill the Christian faith, moral and ethical principles, but also the need of education or the attitude of responsibility for others in the ones to whom they wrote the letters. Taking into consideration the fact that the letters were written in such a peculiar place and at such a peculiar time it is hard not to agree that the educational aspect of the “kites” is interesting from the point of view of pedagogy as a branch of social science.

Year

Volume

Issue

1

Pages

37-46

Physical description

Contributors

  • doktorantka w Katedrze Biografistyki Pedagogicznej, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

References

  • Grudzińska M., Wstęp, w: M. Grudzińska (red.), Majdanek. Obóz koncentracyjny w relacjach więźniów i świadków, Lublin: Państwowe Muzeum na Majdanku 2011, s. 5.
  • Marszałek J., Majdanek. Obóz koncentracyjny w Lublinie, Warszawa: Interpress 1987, s. 20.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-0be474a9-6952-4400-98bd-3b2e41ecff3b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.