Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 63 | 3: Teologia moralna | 57-66

Article title

The Possibility of a Moral Life without Religion in the Light of the Ethical Writings of Tadeusz Kotarbiński

Title variants

PL
Możliwość życia moralnego bez religii w świetle pism etycznych Tadeusza Kotarbińskiego

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
In ethics much attention has already been paid to a dispute concerning the issue of autonomic ethics. Yet it is still worthy to look again at least at some of Tadeusz Kotarbiński's arguments. Their way of reasoning is being used today for defending the position of the autonomic ethics. The autonomic ethics proclaims a complete independence of the field of human morality from the realm of religion. If it is so then a polemic with Kotarbiński's views (which is led from the perspective of Christian ethics) will still be able to become a useful instrument in contemporary discussion with supporters of ethics independent from religion. For this reason the problem undertaken in this paper is still up-to-date. This problem can be summed up in the questions as follow: How to present Kotarbiński's arguments by which he justifies his thesis about the possibility of a law-abiding life on the high moral level without reference to the realm of religion? How can one argue with those arguments? Relying upon the analyzed texts by Kotarbiński and Styczeń mainly one can say that the differences between materialistic approach represented by the Student of Lvov-Warsaw School and views of personalistic ethics were shown. They show-up especially in the field of methodology of ethics and axiology. It is noticeable that the differences in views that cause the polemic cited and discussed in this article are based more on a variety of starting points. They are based also on goals of speculations that were undertaken by various ethicists and in groups of issues that should be the domain of ethics.
PL
Wiele już uwagi poświęcono w etyce sporowi o etykę niezależną. Warto jednak przyjrzeć się raz jeszcze przynajmniej niektórym argumentom Tadeusza Kotarbińskiego. Ich tok rozumowania jest używany do dzisiaj jako obrona stanowiska głoszącego całkowitą niezależność dziedziny moralności ludzkiej od dziedziny religii. W takim wypadku polemika ze stanowiskiem Kotarbińskiego, prowadzona z punktu widzenia etyki chrześcijańskiej, może stać się użytecznym narzędziem we współczesnej dyskusji ze zwolennikami etyki niezależnej od religii. Z tego względu problem podjęty w tym artykule jest wciąż aktualny. Streszcza się on w pytaniach o to, jak przedstawiają się argumenty Kotarbińskiego, za pomocą których uzasadnia on swoją tezę o możliwości praworządnego życia na wysokim poziomie moralnym bez odniesienia do dziedziny religii, i w jaki sposób można z tymi argumentami polemizować. W oparciu o przeanalizowane teksty różnych autorów (w głównej mierze Kotarbińskiego i Stycznia) można stwierdzić, że różnice w poglądach, które powodują przywołaną i omawianą w tym artykule polemikę, leżą w różnych punktach wyjścia, celach stawianych swoim dociekaniom przez poszczególnych etyków oraz grupach zagadnień, które powinny stanowić dziedzinę etyki.

Contributors

  • Wyższe Seminarium Duchowne w Sandomierzu
  • Katedra Historii Teologii Moralnej i Teologii Moralnej Ekumenicznej na Wydziale Teologii KUL

References

  • Benedykt XVI, Deus Caritas Est, Kraków: Dehon 2008.
  • Biesaga, Tadeusz, Metaetyka, in: Powszechna Encyklopedia Filozoficzna, vol. 7, ed. Andrzej Maryniarczyk, Lublin: Towarzystwo św. Tomasza z Akwinu 2005, p. 79-83.
  • Borkowski, Ludwik, Wprowadzenie do logiki i teorii mnogości, Lublin: TN KUL 1991.
  • Chyrowicz, Barbara, O sytuacjach bez wyjścia w etyce. Dylematy moralne, ich natura, rodzaje i sposoby rozstrzygania, Kraków: Znak 2008.
  • Kalinowski, Jerzy, Teoria zdań normatywnych (Théorie des propositions normatives), „Studia Logica” 1953, no. 1, p. 113-182.
  • Kamiński, Stanisław, Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin: TN KUL 1992.
  • Kierkegaard, Søren, Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć [Fear and Trembling], trans. Jarosław Iwaszkiewicz, Warszawa: PWN 1969.
  • Kotarbiński, Tadeusz, Trzy główne problemy, in: Id., Pisma etyczne, ed. Piotr Smoczyński, Wrocław: Ossolineum 1987, p. 137-139.
  • Kotarbiński, Tadeusz, Niektóre problemy etyki niezależnej, in: Id., Pisma etyczne, ed. Piotr Smoczyński, Wrocław: Ossolineum 1987, p. 150-163.
  • Kotarbiński, Tadeusz, Problematyka etyki niezależnej (2), in: Id., Pisma etyczne, ed. Piotr Smoczyński, Wrocław: Ossolineum 1987, p. 170-178.
  • Kotarbiński, Tadeusz, Problemy eutanazji, in: Id., Pisma etyczne, ed. Piotr Smoczyński, Wrocław: Ossolineum 1987, p. 519-520.
  • Kotarbiński, Tadeusz, Recenzja książki Wiktora Chrupka: O reformę wychowania moralnego w naszej szkole (Warszawa 1924), In: Id., Pisma etyczne, ed. Piotr Smoczyński, Wrocław: Ossolineum 1987, p. 507-510.
  • Kotarbiński, Tadeusz, Zagadnienia etyki niezależnej, in: Id., Pisma etyczne, ed. Piotr Smoczyński, Wrocław: Ossolineum 1987, p. 140-149.
  • Kotarbiński, Tadeusz, Maria Ossowska, Normy moralne. Próby systematyzacji, in: Id., Pisma etyczne, ed. Piotr Smoczyński, Wrocław: Ossolineum 1987, p. 497-502.
  • Kotarbiński, Tadeusz, Maria Ossowska, Podstawy nauki o moralności (Warszawa 1947), in: Id., Pisma etyczne, ed. Piotr Smoczyński, Wrocław: Ossolineum 1987, p. 492-494.
  • Kowalczyk, Stanisław, Człowiek w myśli współczesnej, Warszawa: Michalineum 1990.
  • Kowalczyk, Stanisław, Personalizm – podstawy, idee, konsekwencje, Lublin: TN KUL 2012.
  • Kowalczyk, Stanisław, Z problematyki antropologii personalistycznej, Lublin: TN KUL 2014.
  • Moskal, Piotr, Religia i prawda, Lublin: TN KUL 2008.
  • Stevenson, Charles, Ethics and Language, New Haven: Yale University Press 1944.
  • Styczeń, Tadeusz, Zarys etyki. Metaetyka, Lublin: RW KUL 1974.
  • Styczeń, Tadeusz, Etyka niezależna?, Lublin: RW KUL 1980.
  • Ślipko, Tadeusz, Zarys etyki ogólnej, Kraków: WAM 2004.
  • Swieżawski, Stefan, Prawda i tajemnica. Pisma filozoficzne, Warszawa: Więź 2007.
  • Wojtyła, Karol (św. Jan Paweł II), Miłość i odpowiedzialność [Love and Responsibility], Lublin: TN KUL 2001.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-0bfa2efe-d2b8-4393-8ea9-f2654e0ddee4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.