Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 2(71) |

Article title

WOKÓŁ KATEGORII „SPOTKANIA” W WYBRANYCH RELACJACH EDUKACYJNYCH OD NAUCZANIA W OKRESIE ANTYKU DO WSPÓŁCZESNYCH POSTACI UCZENIA SIĘ DOROSŁYCH

Content

Title variants

EN
Around the “encounter” category in selected educational relationships. From teaching in the ancient times to contemporary figures of adult education

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
w artykule przedstawiono historiozoficzne rozważania na temat spotkania jako kategorii filozoficznej, która może stanowić jedno z konstytutywnych pojęć w opisie specyfiki aktywności edukacyjnej dorosłych. W zaproponowanym czteropoziomowym modelu autor poszukuje uzasadnień do zróżnicowania natury spotkania w zależności od dominującego w określonym modelu edukacji i czasie historycznym procesu nauczania lub uczenia się. W części końcowej zaprezentowano wybrane wyzwania, jakie wynikają z pojawiających się na rynku edukacyjnym postkonstruktywistycznych form dedykowanych dorosłym.
EN
The article presents historiosophical considerations on the encounter (meeting) as a philosophical category, which may become one of the constitutive terms in the description of specifics of adult educational activity. The author proposed a four-level model, searching for rationale for the differentiation of the encounter nature, depending on the teaching or learning processes dominating in the given education model and time in history. The final part demonstrates selected challenges which result from the post-constructive forms dedicated to adults, occurring on the educational market.

Year

Issue

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Warszawski

References

  • Baszkiewicz J. (1997), Młodość uniwersytetu, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  • Bowden J., Marton F. (2004), The university of learning. Routledge. Falmer J.Taylor& Francis Group, London.
  • Braidotti R. (2014), Po człowieku, przeł. J. Bednarek i A Kowalczyk, PWN, Warszawa.
  • Bron-Wojciechowska A. (1986), Grundtvig, PIW, Warszawa.
  • Buber M. (1992), Problem człowieka, tłum. R. Reszke, Wydawnictwo Spacja, Warszawa.
  • Ciechanowska D. (2012), Uczenie się głębokie jako efekt studiowania, [w:] red. D. Ciechanowska Uwarunkowania efektów kształcenia akademickiego, „Pedagogium” OR TWP, Szczecin.
  • Freire P. (1992), „Bankowa” koncepcja edukacji jako narzędzie opresji, [w:] K. Blusz (red.), Edukacja i wyzwolenie, Impuls, Kraków.
  • Gadacz T. (2009), Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. 2, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  • Hellwig J. (1986), Oświata pracujących w Polsce, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa.
  • Humboldt W. (1989), Organizacja instytucji naukowych, [w:] B. Andrzejewski, Wilhelm von Humboldt, Wiedza Powszechna, Warszawa.
  • Ileris K. (2006), Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.
  • Knowles M.S., Holton III E.F., Swanson R.A. (2009), przeł. M. Habura, R. Ligus, A. Nizińska, Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.
  • Kwiek M. (2010), Transformacje uniwersytetu. Zmiany instytucjonalne i ewolucje polityki edukacyjnej w Europie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  • Malewski M. (2013a), O „polityczności” andragogiki, Edukacja Dorosłych 1 (68).
  • Malewski M. (2013b), „Dorosłość” – kłopotliwa kategoria andragogiki, Człowiek – Teraźniejszość – Edukacja 3 (63).
  • Maliszewski T. (2003), Uniwersytety ludowe na ziemiach polskich w XX stuleciu, [w:] M. Byczkowski, T. Maliszewski, E. Przybylska (red.) Uniwersytet Ludowy – Szkoła dla życia, Wieżyca, s. 79–117.
  • Matlakiewicz A. (2003), Edukacja Dorosłych w Wielkiej Brytanii, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  • Patterns F.W. (1996), Universities in the Early Modern Europe (1500–1800), [w:] W. Rüegg (red.), History of the University in Europe, University Press, Cambridge, Volume 2.
  • Pierścieniak K. (2009), Nieformalna edukacja dorosłych. Wokół zakresów i znaczeń, Rocznik Andragogiczny 2009.
  • Pierścieniak K. (2010), Edukacja dorosłych we Francji, [w:] A. Frąckowiak, J. Półturzycki (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa.
  • Półturzycki J. (2010), Edukacja dorosłych w Wielkiej Brytanii i Zjednoczonym Królestwie, [w:] A. Frąckowiak, J. Półturzycki (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa.
  • Rowntree J.W., Binns H.B. (1903), A History of the Adult School Movement, Headley Brothers, London.
  • Rutkowiak J. (2005), Uczenie się jako problem etyczny. O zewnętrznym i wewnętrznym uczeniu się, [w:] T. Bauman (red.), Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków.
  • Rüegg W. (1996), History of the University in Europe, University Press, Cambridge, Volume 2.
  • Solarczyk-Ambrozik E. (2013), Od uspołecznienia „mas” do upodmiotowienia jednostek – od oświaty dorosłych do uczenia się przez całe życie. Edukacja Dorosłych 1(68),
  • Umiejętności Polaków (2013) – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC), Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
  • Węgrzecki A. (2014), Wokół filozofii spotkania, WAM, Kraków.
  • Guri-Rosenblit S., Wiele idei „uniwersytetu” i ich różnorodne przejawy, 2006, http://www.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/seminaria/Kropiwnicki_Guri_Rosenblit_Wiele_idei_uniwersytetu.doc otwarty 23.10.2010.
  • Wielki Słownik Języka Polskiego PAN dostępny na http://www.wsjp.pl/index. php?id_hasla =4835&id_znaczenia=4817557&l=22&ind=0 otwarty 30.09.2014
  • Biblia. List św. Pawła do Filipian https://www.biblegateway.com/passage/?search =Philippians+3:20-21.http://elearningindustry.com/important-statistics-about-the-elearning-market-for-2013 -infographic.
  • http://www.slideshare.net/NoemiGryczko/instrukcja-niekonferencji-gryczko.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-0c29a650-9757-4874-b90a-8a2ef69eb831
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.