PL
Szeroko rozpropagowane w mediach widoki tłumu atakującego 6 stycznia 2021 r. siedzibę amerykańskiego parlamentu przywoływały obrazy z filmów o tematyce rewolucyjnej, m.in. Marsylianki (1938) Jeana Renoira, Rewolucji Francuskiej (1989) Roberta Enrico i Richarda Heffrona czy Czerwonych (1981) Warrena Beatty’ego. W żadnym z tych filmów scena ataku mas na budynek symbolizujący zło nie ma jednak tej siły, co u Sergieja Eisensteina w Październiku (1928). Jak wiadomo, ta ostatnia sekwencja nie ma wiele wspólnego z prawdziwymi zdarzeniami, ale to właśnie ona ukształtowała obraz rewolucji październikowej w wyobraźni zbiorowej i stała się symulakrum wydarzeń z Kapitolu.
EN
Images that we know from the media of a mob attacking the Capitol on January 6, 2021 revoke scenes from films about revolutions, like La Marseillaise (1938) by Jean Renoir, La Révolution française (1989) by Robert Enrico and Richard Heffron, or Reds (1981) by Warren Beatty. None of these scenes has the power of Sergei Eisenstein’s October (1928). As we know, the way the attack on the Winter Palace is depicted by Eisenstein has little to do with real events, but it has shaped the collective vision of the October Revolution for decades. It also became a simulacrum for what happened in Washington, DC.