Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 2 | 109-119

Article title

PRACA ZAWODOWA NAUCZYCIELA ANDRAGOGA W KONTEKŚCIE ETYCZNYM

Authors

Content

Title variants

EN
AN ADULT EDUCATOR'S PROFESSIONAL WORK IN THE ETHICAL CONTEXT

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Artykuł stanowi próbę uchwycenia rudymentarnych, w zamyśla autora, kwestii związanych z etyczną stroną pracy zawodowej nauczycieli andragogów. Istotne jest to zwłaszcza z tego powodu, że charakter wykonywanej przez nich pracy nie może być pozbawiony pierwiastka etycznego, który w znacznym stopniu przesądza o osobliwym wymiarze działalności zawodowej nauczycieli dorosłych, chociażby z racji wchodzenia przez niego w liczne relacje interpersonalne z uczącym się dorosłym. Tekst koncentruje się wokół nauczyciela andragoga, istoty pracy zawodowej w aspekcie etycznym oraz etycznego wymiaru pracy zawodowej nauczyciela dorosłych i charakterystyki niektórych jego podstawowych elementów.
EN
The article is an attempt to capture rudimentary, in the author's opinion, issues related to the ethical side of adult educators' professional work. It is important especially for this reason that the peculiar dimension of professional activity of teachers of adults, even by virtue of entering by them into numerous interpersonal relationships with adult learners. The text focuses on adult educators, the essence of their work in terms of ethics and the ethical dimension of professional work of teachers of adults, as well as the characteristics of some of its basic elements.

Year

Issue

2

Pages

109-119

Physical description

Dates

published
2016-12-15

Contributors

  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

References

  • Aleksander T., Przemiany modelu i funkcji nauczyciela dorosłych (oświatowca) we współczesnej rzeczywistości polskiej, [w:] W. Horyń i J. Maciejewski (red.), Nauczyciel andragog we współczesnym świecie, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010.
  • Baraniak B., Metody badania pracy, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
  • Boczukowa B., Jak kształcić dorosłych – refleksje andragoga, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
  • Carr D., Professional and personal values and virtues in education and teaching, ,,Oxford Reviev of Education” 2006, No. 2.
  • Demetrio D., Edukacja dorosłych, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika. T. 3, Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006.
  • Grabowski D., Etyka pracy. Przekonania wartościujące pracę a zaangażowanie pracowników, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.
  • Kargul J., Nauczyciel dorosłych w ponowoczesnym świecie, [w:] W. Horyń, J. Maciejewski (red.), Nauczyciel andragog u progu XXI, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.
  • Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław 2005.
  • Knowles M. S., Holton III E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  • Kozakiewicz M., Etyka zawodowa nauczyciela, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja INNOWACJA, Warszawa 1996.
  • Kwiatkowski S. M., Pedagogika pracy, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika. T. 3, Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006.
  • Legowicz J., Moralno-etyczne zasady zawodu nauczycielskiego, ,,Kwartalnik Pedagogiczny” 1988, nr 2.
  • Lipiec J., Człowiek – etyka – praca, [w:] J. Pawlica, B. Puszczewicz (red.), Etyka i moralność, Wydawnictwo NURT, Warszawa 1990.
  • Marczuk M., Nauczyciel dorosłych, [w:] K. Wojciechowski (red.), Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych,Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1986.
  • Marczuk M., Pracownicy i działacze oświaty dorosłych, [w:] T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa 1996.
  • Molesztak A, Tchorzewski A., Wołoszyn W., W kręgu powinności moralnych nauczyciela, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz 1994.
  • Ostasz L., Ku etyce uniwersalistycznej, Wydawnictwo Olsztyńskiej Szkoły Wyższej, Olsztyn 1999.
  • Pikus S., Etyka nauczycielska jako problem, [w:] K. Kaszyński, L. Żuk-Łapińska (red.), Etyka zawodu nauczyciela. Nauczanie etyki, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra 1995.
  • Seifert J., Istota i motywacja moralnego działania, Wydawnictwo Świętego Krzyża, Opole 1984.
  • Szempruch J., Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2012.
  • Tchorzewski de A. M., Wielopłaszczyznowa odpowiedzialność nauczyciela, [w:] A. M. de Tchorzewski (red.), Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny, Wydawnictwo ,,WERS”, Bydgoszcz 1998.
  • Terhart E., Formalised Codes of Ethics for Teachers: between professional autonomy and administrative control, ,,European Journal of Education” 1998, nr 4.
  • Tomaszewski T., Praca zawodowa jako centralne pojęcie kształcenia zawodowego, [w:] S. Kaczor i Z. Wiatrowski (red.), Kształcenie zawodowe w służbie gospodarki i kultury narodowej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978.
  • Tomiło J., O wychowaniu dorosłych. Szkice i rozważania, Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, Pułtusk 2008.
  • Tomiło J., Osobowość nauczyciela andragoga. Prolegomena do zagadnień ogólnych, [w:] T. Aleksander, D. Barwińska (red.), Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Kraków – Radom 2007.
  • Wesołowska E. A., Integracja Europy a edukacja dorosłych, ,,Edukacja Dorosłych” 1993, nr 1.
  • Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005.
  • Wiatrowski Z., Wartości i powinności zawodowe w procesie kształcenia i doskonalenia nauczycieli, [w:] A.M. Tchorzewski (red.), Rola wartości i powinności moralnych w kształtowaniu świadomości profesjonalnej nauczycieli, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz 1994.
  • Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Radom 2009.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1895-197X

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-0f027587-c4be-4e9f-bee9-172a8872890d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.