Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2016 | 20 | 2(43) | 111-139

Article title

Kościół czy Kościoły?

Authors

Content

Title variants

EN
The Church or the Churches?

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Pan Jezus założył swój Kościół na fundamencie apostołów, a sam jest kamieniem węgielnym. Jednak wskutek podziałów dokonujących się w Jego Mistycznym Ciele pojawiło się wiele Kościołów oraz Wspólnot kościelnych. Odwołując się do pierwszych źródeł, jakimi są dokumenty soborów powszechnych Kościoła katolickiego, autorka niniejszego artykułu podejmuje próbę odnalezienia, w dzisiejszej złożonej sytuacji, Kościoła Chrystusowego. W swoich rozważaniach o Kościele autorka porusza kilka tematów. Najpierw przypomina źródło pojawienia się Kościoła, którym był odwieczny zamysł Boga Ojca, zrealizowany przez naszego Pana Jezusa Chrystusa wypełniającego Jego wolę. Kontynuację swojej misji Pan Jezus zlecił wybranym przez siebie apostołom. Odwołuje się do tradycji dogmatycznej, która zaświadcza o jedyności i katolickości Kościoła założonego przez Jezusa Chrystusa. Przypomina, że od początku katolickość była w tym Kościele, w którym apostoł Piotr został ustanowiony pierwszym spośród wybranych. Natomiast podziały w Mistycznym Ciele Chrystusa pojawiły się wskutek grzechu pychy. Te rany podziałów można zaleczyć jedynie poprzez poddanie się Duchowi Świętemu, który jest Duchem jednoczenia, którego tchnienie najbardziej uwidacznia się w Kościele katolickim, który szczerze szuka jedności w dialogu ekumenicznym z Kościołami odłączonymi. Ukazując jedność w wielości, autorka przypomina, iż Kościoły lokalne nie są niczym innym, jak tylko córkami Kościoła powszechnego, a ich łączność z następcą świętego Piotra poprzez biskupa miejsca zaświadcza o różnorodności w jedności.
EN
Jesus Christ built His Church up upon the foundation of the Apostles. And He is himself as the chief cornerstone. Still, in result of divisions made in His mystical body, there is a lot of Churches and Christian communities. The author of this statement tries to find the Christ’s Church in the complicated situation of today, analysing the first sources – the documents of the Ecumenical Councils of the Catholic Church. In statement author concentrates on a few questions. At the beginning she recalls the Source of Church, the eternal God’s concept. Fulfilled by Jesus Christ, who was obedient to his will. Jesus asked the apostles he’d chosen to continue his mission. Here we recall dogmatic tradition, which tells about the unity and Catholicism of the Chuch created by Jesus. She recollects that from the beginning there was Catholicism in Church, in which Apostle Peter was chosen to be the first among those chosen. Divisions in the Mystical Christ Body appeared as the result of pride. These wounds may be cured only by obedience to the Holy Spirit, who is the Spirit of unity, and whose impact is the most visible in the Catholic Church which sincerely searches for the unity in the ecumenical dialog with disconnected churches. Showing unity in plurality author recalls that local churches are the daughters of General Church, and their unity with the pope through local bishops and shows the variety in unity.

Journal

Year

Volume

20

Issue

Pages

111-139

Physical description

Contributors

  • Wyższe Seminarium Duchowne Archidiecezji Lwowskiej we Lwowie-Brzuchowicach

References

  • Benedykt XVI, W dzień Pięćdziesiątnicy, przekł. K. Wojtowicz, Kraków 2006.
  • Światłość świata, Papież, Kościół iznaki czasu. Benedykt XVI w rozmowie z Peterem Seewaldem, przekł. P. Napiwodzki, Kraków 2011.
  • Breviarium Fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła,red. I. Bokwa, Poznań 2007.
  • Bulla unii z Chaldejczykami i Maronitami z Cypru, Sobór w Bazylei‑Ferrarze‑Florencji‑Rzymie, Rzym, Sesja 14, [w:] Dokumenty Soborów Powszechnych. Tekst łaciński, grecki, arabski, ormiański, polski, t. 3 (1414–1445): Konstancja, Bazylea–Ferrara–Florencja–Rzym, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2004, s. 636–643.
  • Bulla unii z Grekami (Laetentur caeli) (6 lipca 1439), Sesja 6, [w:] Dokumenty Soborów Powszechnych. Tekst łaciński, grecki, arabski, ormiański, polski, t. 3 (1414–1445): Konstancja, Bazylea–Ferrara–Florencja–Rzym, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, s. 459–477.
  • Bulla unii z Koptami, Sobór w Bazylei‑Ferrarze‑Florencji‑Rzymie, Florencja, Sesja 11, [w:] Dokumenty Soborów Powszechnych. Tekst łaciński, grecki, arabski, ormiański, polski, t. 3 (1414–1445): Konstancja, Bazylea–Ferrara–Florencja–Rzym, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2004, s. 572–619.
  • Bulla unii z Ormianami, Sobór w Bazylei‑Ferrarze‑Florencji‑Rzymie, Florencja, Sesja 8, [w:] Dokumenty Soborów Powszechnych. Tekst łaciński, grecki, arabski, ormiański, polski, t. 3 (1414–1445): Konstancja, Bazylea–Ferrara–Florencja–Rzym, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2004, przypis 17, s. 493–543.
  • Bulla unii z Syryjczykami, Sobór w Bazylei‑Ferrarze‑Florencji‑Rzymie, Rzym, Sesja 13, [w:] Dokumenty Soborów Powszechnych. Tekst łaciński, grecki, arabski, ormiański, polski, t. 3 (1414–1445): Konstancja, Bazylea–Ferrara–Florencja–Rzym, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras,s. 628–637.
  • Christus Dominus, Dekret o pasterskich zadaniach biskupów w Kościele, [w:] Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje: tekst polski, Poznań 1967, s. 232–254.
  • Dekret wiary, Sobór Nicejski II (787), [w:] Dokumenty Soborów Powszechnych: tekst grecki, łaciński i polski. T. 1, Nicea I, Konstantynopol I, Efez, Chalcedon, Konstantynopol II, Konstantynopol III, Nicea II (325–787), układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, t. I, Kraków 2001, s. 331–341.
  • Derdziak L., Społeczno‑wychowawczy aspekt działalności duszpasterskiej błogosławionego Hryhorija Łakoty (1908–1950) Biskupa pomocniczego greckokatolickiej diecezji przemyskiej, Lwów 2010.
  • Derdziak L., Uniwersalizm grzechu i misja Ducha Świętego w świetle encykliki bł. Jana Pawła II Dominum et Vivificantem, „Polonia Sacra” 19 (2015) nr 2 (39), s. 121–146, http://dx.doi.org/10.15633/ps.821.
  • Dereziński T., Kościół powszechny i Kościoły lokalne, [w:] Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki i in., Lublin–Kraków 2002, s. 685–688.
  • Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
  • Kaucha K., Kościół katolicki, [w:] Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki i in., Lublin–Kraków 2002, s. 684.
  • Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja „Dominus Iesus” o jedyności i powszechności zbawczej Jezusa Chrystusa i Kościoła, Poznań 2000.
  • List biskupów z Konstantynopola, Sobór Konstantynopolitański I, [w:] Dokumenty Soborów Powszechnych: tekst grecki, łaciński i polski. T. 1, Nicea I, Konstantynopol I, Efez, Chalcedon, Konstantynopol II, Konstantynopol III, Nicea II (325–787), układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, t. I, Kraków 2001, s. 75–87.
  • Sobór Watykański II, Konstytucja Lumen Gentium.
  • Monitorium Soboru Florenckiego przeciw Feliksowi V antypapieżowi, Florencja (1439–1442), Sesja 9, [w:] Dokumenty Soborów Powszechnych. Tekst łaciński, grecki, arabski, ormiański, polski, t. 3 (1414–1445): Konstancja, Bazylea–Ferrara–Florencja–Rzym, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2004, s. 545–567.
  • Nagy S., Kościół i Koscioły, [w:] Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki i in., Lublin–Kraków 2002, s. 681–684.
  • Orientalium Ecclesiarum, Dekret o Kościołach Wschodnich katolickich, [w:] Sobór Watykański II, Konstytucje Dekrety Deklaracje: tekst polski, Poznań 1967, s. 181–191.
  • Pierwsza konstytucja dogmatyczna o Kościele Chrystusowym, Sobór Watykański I (1869–1870), [w:] Dokumenty Soborów Powszechnych. Tekst łaciński i polski. T. 4 (1511–1870): Lateran V, Trydent, Watykan I, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2005, s. 913–927.
  • Szegda M., Unia Brzeska 1596 roku jako wyraz dążności wspólnot prawosławnych do reformy Kościoła, [w:] Polska–Ukraina 1000 lat sąsiedztwa. Studia z dziejów chrześcijaństwa na pograniczu kulturowym i etnicznym, red. S. Stępień, t. 2, Przemyśl 1994, s. 77–84.
  • Ternant P., Jedność, [w:] Słownik teologii biblijnej, red. X. Leon‑Dufour, tłum. K. Romaniuk, Poznań 1990, s. 336–338.
  • Ternant P., Kościół, [w:] Słownik teologii biblijnej, red. X. Leon‑Dufour, tłum. K. Romaniuk, Poznań 1990, s. 383–393.
  • Sobór Watykański II, dekret Unitatis redintegratio, [w:] Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje: tekst polski, Poznań 1967, s. 203–218.
  • Wyznanie wiary 150 Ojców, Sobór Konstantynopolitański I, [w:] Dokumenty Soborów Powszechnych, Nicea I, Konstantynopol I, Efez, Chalcedon, Konstantynopol II, Konstantynopol III, Nicea II (325–787), Tekst grecki, łaciński i polski, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, t. I, Kraków 2001, s. 69.
  • Wykład wiary, Sobór Konstantynopolitański III (680–681), [w:] Dokumenty Soborów Powszechnych: tekst grecki, łaciński i polski. T. 1, Nicea I, Konstantynopol I, Efez, Chalcedon, Konstantynopol II, Konstantynopol III, Nicea II (325–787), układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, t. I, Kraków 2001, s. 309–323.
  • Дердзяк Л., Мистика XXI века – возвращение к корням, „Polonia Sacra” 18 (2014) nr 3 (36), s. 167–185.
  • Жихевич T., Берестійська унія, „Календар «Благовіста» 1996”, Гурово‑Ілавецьке 1996, s. 32–40.
  • Катехизм Української Греко‑Католицької Церкви «Христос – наша Пасха», Львів 2012.
  • Сеник С., Передумови Берестейської унії, [w:] Основні Документи Берестейської унії, Львів 1996, s. 5–47.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-0f12b9e2-b4bd-4814-a946-ad52b01e1f93
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.