Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 17 | 43-53

Article title

Potwierdzanie efektów uczenia się w Portugalii. Kontekst – geneza – praktyki

Authors

Content

Title variants

EN
Recognition of prior learning in Portugal. Context – origin – practices

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest analiza praktyk potwierdzania efektów uczenia się (PEU) w Portugalii. Artykuł oparty jest na badaniach prowadzonych na uniwersytecie w Algarve i w centrach PEU, w ramach projektu Promocja uczenia się przez całe życie w szkołach wyższych przez wdrożenie innowacyjnych praktyk w zakresie uznawalności efektów uczenia się uzyskanych poza edukacją formalną (EDUPRO). Projekt prowadzony jest w ramach Programu Erasmus+, Szkolnictwo Wyższe, Partnerstwa strategiczne. Autorka artykułu przedstawia praktyki PEU jako procesy silnie zakorzenione w społeczno-kulturowych, historycznych i ekonomicznych kontekstach. Konteksty te determinują nie tylko genezę, ale także rozwój i społeczną rolę PEU. W drugiej części tekstu przedstawione zostały różne formy praktyk PEU. Jej celem jest przedstawienie wielu wymiarów portugalskich praktyk PEU. W rezultacie PEU jest rozumiane jako praktyka wielowymiarowa i złożona. Autorka analizuje również polskie konteksty i rozwiązanie związane z PEU oraz rozważa możliwe kierunki rozwoju tej praktyki w Polsce.
EN
The paper is aimed at analysis of Recognition of Prior Learning (RPL) practices in Portugal. It is based on the research conducted at University of Algarve and RPL centres within the framework of the project Promoting LLL in HE by implementing innovative practices in RPL (EDUPRO). The project is implemented under the ERASMUS + Pro-gramme, Key Action 2, Strategic Partnership for Higher Education. The author of the paper presents RPL practices as strongly anchored in the socio-cultural, historical and economic contexts processes. These contexts determine not only the origin but also development of RPL as well as its social roles. In the second part of the paper the presentation of various form of RPL practices is provided. The presentation is aimed at showing many dimensions of Portuguese RPL practices. As a result, RPL is understood as a multi-dimensional and complex practice. The analysis of Polish contexts and solutions is also introduced by the author. She considers the possible development of RPL in Poland as well.

Year

Volume

17

Pages

43-53

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

author
  • Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu, Wydział Nauk Pedagogicznych, Instytut Pedagogiki

References

  • Decree-Law no 64/2006 (21st of March 2006); Diário da República, 2.ª série — N.º 239 — 11 de dezembro de 2014 Regulamento n.º 546/2014.
  • Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C 398/1, Zalecenia Rady UE ws. walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego (20.12.12).
  • Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. z 2014 r. poz. 1198.
  • Kłodkowska J., Radzenie sobie pracowników ze zmianami w organizacji, Wrocław 2014
  • Kształcenie dorosłych 2011, GUS, Departament Badań Społecznych i Warunków Życia, dostępne na: file:///C:/Users/Ania/Desktop/ksztalcenie_doroslych_2011.pdf(03.01. 2106).
  • Maksymowska E., O czym warto pamiętać wprowadzając znaczącą zmianę w zarządzanej placówce, ORE., dostępne na: https://doskonaleniewsieci.pl/Upload/Artykuly/2_1/o%20czym%20warto%20pamita%20wprowadzajc%20zmiane_e.maksymowska_1.pdf(4.01.2016).
  • Materiały projektowe EDUPRO.
  • Materiały projektowe EDUPRO przygotowane w University of Algarve.
  • Matusiak A.,Uznawanie kwalifikacji w kontekście uczenia się przez całe życie. Ustalenia – doświadczenia – dylematy, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2014, t. 15, s. 63-74.
  • Oglesby K., Krajnc A., Mbilinyi M., Adult Education for Women [w:] Lifelong Education for Adults. An International Handbook, red. C. J. Titmus, Oxford, 1989.
  • Sobka M., Zmiany organizacyjne w teorii i praktyce, Lublin 2014.
  • Szkolnictwo Wyższe w Polsce 2013, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, dostępne na: https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_07/0695136d37bd577c8ab03acc5c59a1f6.pdf(03.01.2016).
  • Vestia da Silva J. P., Vieira C.C., The value of informal learning for illiterate older women across the lifespan. Perceptions of Elderly Women from a Rural Region of Portugal [w:] Private world(s). Gender and Informal Learning of Adults, red. J. Ostrouch-Kamińska, C. C. Vieira, Rotterdam, Boston, Taipei, 2015.
  • Wroczyńska A., Organizacja w uczelni procesu potwierdzania efektów uczenia się, dostępne na:https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2015_05/d7c7e8554c72e52b9df3c2e007a03062.pdf(10.01. 2016).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2084-2740

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-0f15d5e9-ede8-4819-b54d-b3470a8f51a8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.