Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 20 | 95-2013

Article title

Rola pracy zawodowej w powracaniu na drogę edukacji osób przerywających kształcenie

Authors

Content

Title variants

EN
The role of professional work in returning to an education path by people who have interrupted their education

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest ukazanie znaczenia pracy zawodowej w powrotach do edukacji osób, które jej zaprzestały bez ukończenia. Przerwanie edukacji, niezależnie od okoliczności, w jakich do tego doszło, pozostawia wielorakie konsekwencje w dalszym przebiegu życia, w szczególności dotyczące pracy zawodowej. Niższe, zwłaszcza niepełne wykształcenie powoduje trudności na rynku pracy, w szczególnych przypadkach prowadzi do doświadczania bezrobocia lub do podejmowania zatrudnienia na mniej korzystnych warunkach pracy i płacy. Praca zawodowa jednakże, pomimo że osobom, które przerwały edukację, ogranicza możliwości zatrudnienia, inspiruje do powrotu na ścieżkę kształcenia, niekiedy wręcz wymusza podejmowanie nauki. Pracodawca może więc stymulować aktywność edukacyjną swoich pracowników i stosować czynniki motywujące do nauki, jak i stwarzać możliwości jej podejmowania także w odniesieniu do osób mniej wykształconych, w tym niemających ukończonej szkoły. Jest to trudne zadanie, gdyż pracownicy, którzy bez zakończenia edukacji wyłączyli się z niej, są najmniej zainteresowani nauką. Ich powrót do kształcenia poza podniesieniem kompetencji formalnych i nieformalnych może się przyczynić do ich większej gotowości do nauki, co sprawi, że chętniej i z większym zaangażowaniem będą brali udział w różnych formach szkolenia pracowniczego, będącego nieodłącznym elementem każdego nowoczesnego zakładu pracy.
EN
The aim of the article is to show the importance of professional work in the process of returning to education by people who had stopped it prior to completion. The interruption of education, regardless of the circumstances in which it took place, results in multiple consequences in the further course of life, particularly at work. Lower, especially incomplete, education causes difficulties in the labour market, and in some cases may lead to unemployment or to taking up jobs with less favorable working and payment conditions. Despite the fact that the employment opportunities of people who have interrupted their education are limited, professional work inspires to return to the path of education, it sometimes even enforces taking up learning activities. Thus, employers can stimulate the educational activities of their employees by using various factors to motivate learning and by creating opportunities to take up such educational activities by people who are educated at a lower level or have not completed their education. It is a difficult task, because employees who have excluded themselves from education are the least interested in learning. Their return to education, apart from improving formal and informal skills, may contribute to their greater readiness for learning. It can make them more willing and engaged to participate in various forms of employee training, which is an inherent element of every modern workplace.

Year

Volume

20

Pages

95-2013

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii, Katedra Pedagogiki Społecznej

References

  • Beck U. (2002), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przeł. S. Cieśla, Wyd. Naukowe „Scholar”, Warszawa.
  • Bezrobotni w szczególnej sytuacji na rynku pracy województwa lubuskiego w IV kwartale 2018 roku (2019), Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze, Zielona Góra.
  • Borkowska A. (2013), Młodzież bez szans? Przeciwdziałanie porzucaniu nauki przez uczniów w krajach Unii Europejskiej, „Trendy”, nr 3, s. 51-55: www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetada-ta?id=534&from=pubindex&dirids=1&lp=298, 10.03.2019.
  • Czerniawska O. (2007), Szkice z andragogiki i gerontologii, Wyd. WSHE w Łodzi, Łódź.
  • Delors J. (red.) (1998), Edukacja jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, przeł. W. Rabczuk, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Warszawa.
  • Dobrowolska D. (1980), Praca w życiu człowieka, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa.
  • Drucker P.F. (1999), Społeczeństwo pokapitalistyczne, przeł. G. Kranas, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • Furmanek W. (2008), Zarys humanistycznej teorii pracy (z perspektywy pedagogiki pracy), Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
  • Handy C. (1999), Głód ducha. Poza kapitalizm. Poszukiwanie sensu w nowoczesnym świecie, przeł. J. Pieńkiewicz, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław.
  • Komisja Europejska (2011), Dorośli w systemie edukacji formalnej. Polityka i praktyka w Europie, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.
  • Kohn M.L. i Schooler C. (1986), Praca a osobowość. Studium współzależności, przeł. B.W. Mach, PWN, Warszawa.
  • Kozarzewski P. (2008), Wykluczenie edukacyjne, w: Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etyczny, M. Jarosz (red.), ISP PAN, Warszawa, s. 137-176.
  • Krawczyk E. (2011), Edukacja wobec potrzeb ludzi egzystencjalnego niedostatku społeczeństwa ryzyka, w: Bliskość i oddalenie horyzontu racjonalności. Codzienność, nauka, edukacja, P. Frąckowiak, J. Spętana (red.), „Próby i Szkice Humanistyczne”, t. 5, Wyd. Naukowe UAM, Poznań, s. 351-373.
  • Kupisiewicz C. (2003), Niepowodzenia szkolne, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 3, T. Pilch (red.), Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  • Milerski B. i Śliwerski B. (red.) (2000), Pedagogika. Leksykon PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Miś L., Pieklus I. (2013), Porzucanie nauki szkolnej przez uczniów – kontekst europejski, „Debata Edukacyjna”, nr 6, s. 97-109.
  • Pietrasiński Z. (1996), Rozwój dorosłych, w: Wprowadzenie do andragogiki, T. Wujek (red.), Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa, s. 13-35.
  • Pilch T. (2001), Edukacja a społeczne procesy marginalizacji, w: Pedagogika społeczna. Tradycja – teraźniejszość – nowe wyzwania, E. Trempała i M. Cichosz (red.), Wszechnica Mazurska w Olecku, Olecko, s. 125-138.
  • Piorunek M. (2004), Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji, Wyd. Naukowe UAM, Poznań.
  • Plewka C. (2015), Kierowanie własnym rozwojem zawodowym. Studium teoretyczne i egzempli¬fikacje praktyczne, Wyd. Politechniki Koszalińskiej, Koszalin.
  • Przyszczypkowski K., Solarczyk-Ambrozik E. (1995), Zmiana społeczna a kompetencje edukacyjne dorosłych, Bałtycka Wyższa Szkoła Humanistyczna, Koszalin.
  • Robbins S.P. (1998), Zachowania w organizacji, przeł. A. Erlich, PWE, Warszawa.
  • Różański A. (2014), Rozwój zasobów ludzkich w organizacji, Politechnika Lubelska, Lublin.
  • Senge P.M. (2006), Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, przeł. H. Koro¬lewska-Mróz, Oficyna Ekonomiczna Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  • Szafraniec K. (2011), Młodzi 2011, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
  • Turska E. (2001), Plany życiowe młodzieży oraz percepcja ich zmiany w sytuacji pozostawania bez pracy, w: Podejmowanie decyzji zawodowych przez młodzież i osoby dorosłe w nowej rzeczywistości społeczno-politycznej, B. Wojtasik (red.), Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 325-334.
  • Wilk T., Rzymełka-Frąckiewicz A. (2010), Jakie wykształcenie – taki los. Bezradność a poczucie odpowiedzialności w kontekście edukacyjnym, społecznym i wychowawczym, w: Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki, M. Piorunek (red.), Wyd. Adam Marszałek, Toruń, s. 175-190.
  • Wołk Z. (2011), Global and Local Changes on the Modern Labour Market, Oficyna Wydawni¬cza UZ, Zielona Góra.
  • Wołk Z. (2017), Kultura pracy profesjonalisty, Difin, Warszawa.
  • Zaborowski Z. (2001), Problemy psychologii życia, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2084-2740

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-0f943044-fcd2-414f-aa09-db692e160766
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.