Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2010 | 1(5) | 89-104

Article title

„Ciągle żywy”. Wpływ Kieślowskiego na kino polskie w czasach postkomunistycznych

Authors

Content

Title variants

EN
After Kieślowski. The Legacy of Krzysztof Kieślowski

Languages of publication

Abstracts

EN
The influence of Krzysztof Kieślowski on Polish post-communist cinema is discussed. The author refers to all events held in 2006 (the year of the 10th anniversary of the director’s death). He stresses Kieślowski’s influence and reflects upon his cooperation with Krzysztof Piesiewicz. Also the effect Kieślowski had on such directors as Michał Rosa, Jerzy Stuhr, Iwona Siekierzyńska, to name but a few, is indicated.

Year

Issue

Pages

89-104

Physical description

Contributors

author
  • Northern Michigan University w Marquette, USA
translator
  • Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska

References

  • Haltof M., 2004, The Cinema od Krzysztof Kieślowski: Variations on Destiny and Chance, Londyn.
  • Hendrykowski M., Jazdon M., 1996, Fragmenty spotkania z Krzysztofem Kieślowskim (24.02.1996), „Kino”, nr 5, s. 9–12.
  • Horton A.J., 2002, „Inhaling a Unique Atmosphere – Central and Eastern European Film at the 37th Karlovy Vary” Senses of Cinema 22 (wrzesień – październik 2002), http://www.sensefofc inema.com/contents/festivals/02/22/karlovy37.html
  • Jankun¬ Dopartowa M., 1995, Trójkolorowy transparent: Vive le chaos!, „Kino”, nr 6, s. 4–7.
  • Kieślowski K., 1981, In Depth Rather than in Breadth, „Polish Perspectives”, nr 24 6–7 (1981), s. 67–71 (polska wersja: Kieślowski K., 1981, Głęboko, zamiast szeroko, „Dialog” nr 1 (1981), s. 109–111).
  • Kieślowski K., Piesiewicz K., 1997, Raj „Dialog”, nr 3, s. 5–33.
  • Kieślowski K., Piesiewicz K., 1999, Raj, Piekło, Czyściec, Warszawa.
  • Kołodyński A., 2001, Jadźka i Romek, „Kino”, nr 3, s. 4.
  • Kosmala K., 2005, Cinema is Yet a Deadly Serious Matter, w: Kieślowski dziś: studenckie wydawnictwo okolicznościowe 1 (21 listopada 2005), s. 5.
  • Mazierska E., 2005, The Motif of Escape in Recent Polish Films, „New Cinemas: Journal of Contemporary Film 3.1”, s. 17–28.
  • Petrycki J., 1997, Kiedy jeszcze lubiliśmy rejestrować świat, w: Lubelski T., red., Kino Krzysztofa Kieślowskiego, Kraków, s. 177–185.
  • Piesiewicz K., 1997, Piekło. Nowela filmowa, „Dialog”, nr 5, s. 5–31.
  • Piesiewicz K., Lipiec¬ Wróblewska A., 1998a, Nadzieja, „Dialog”, nr 11, s. 5–32.
  • Piesiewicz K., Lipiec¬ Wróblewska A., 1998b, Wiara. Nowela filmowa, „Dialog”, nr 3, s. 5–28.
  • Przylipiak M., 1997a, Filmy fabularne Krzysztofa Kieślowskiego w zwierciadle polskiej krytyki filmowej, w: Lubelski T., red., Kino Krzysztofa Kieślowskiego, Kraków 1997.
  • Przylipiak M., 1997b, Monter i studentka, czyli jak to było naprawdę z niszczeniem Krzysztofa Kieślow-skiego przez polską krytykę filmową, „Kino”, nr 3, s. 6–9.
  • Rudziński K., 2001, Anioł stróż z miasta Łodzi, „Kino”, nr 10, s. 25.
  • Sobolewski T., 1995, Peace and Rebellion: Some Remarks on the Creative Output of Krzysztof Kieślow-ski, w: Nurczyńska¬ Fidelska E., Batko Z., red., Polish Cinema in Ten Takes, Łódź, s. 123–37.
  • Sobolewski T., 1997, Twarzą w twarz, „Kino”, nr 3, s. 4.
  • Sobolewski T., 2005, Pani Bovary to ja, „Kino”, nr 9, s. 94.
  • Stok D., 1993, red., Kieślowski on Kieślowski, London.
  • Woodward, S., red., 2009, After Kieślowski. The Legacy of Krzysztof Kieślowski, Detroit.
  • Zarębski K.J., 2001a, Ciągłość (wywiad z Michałem Rosą), „Kino”, nr 10, s. 23–24.
  • Zarębski K.J., 2001b, Zatrzymać się w ciszy (wywiad z Krzysztofem Piesiewiczem), „Kino”, nr 10, s. 20–22.
  • Zarębski K.J., 2005, Każdy mój film jest poszukiwaniem, „Kino”, nr 10, s. 72.
  • Zawiśliński S., 2005, Kieślowski. Ważne, żeby iść…, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-0fbebd3a-b62a-4f70-a8fa-0da871b6e8b8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.