PL EN


2019 | vol. 63, nr 11 | 71-80
Article title

Rola outsourcingu w przemyśle i usługach – analiza porównawcza

Authors
Content
Title variants
EN
The role of outsourcing in the industry and services − comparative analysis
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Współczesne przedsiębiorstwa coraz częściej decydują się na wdrożenie outsourcingu w swojej działalności. Celem artykułu było ustalenie znaczenia outsourcingu w spółkach z sektora przemysłu i usług, notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Przeprowadzenie analizy umożliwiło sprawdzenie, czy spółki o odmiennym charakterze działalności w takim samym stopniu są skłonne korzystać z usług dostawców zewnętrznych. Przebadanie udziału kosztów, jakie spółki poniosły w ramach usług obcych w latach 2015-2018, umożliwiło częściową weryfikację przyjętej hipotezy. Należy zaznaczyć, iż istnieje pewne ograniczenie w interpretacji otrzymanych wyników. Nie wszystkie koszty, które wchodzą w skład usług obcych, muszą podlegać outsourcingowi. Okazało się, że istnieją istotne różnice w skłonności do powierzania części swoich zadań wykonawcy zewnętrznemu w różnych sektorach. Potwierdza to literatura oraz wynik nieparametrycznego testu U Manna-Whitneya.
EN
Business activity is the basis of microeconomics. This leads to a continuous increase in the expectations of the environment towards contemporary enterprises. As a result, they increasingly decide to implement outsourcing in their operations. The purpose of the article is to determine the importance of outsourcing in companies from the industry and services sector, which are listed on the Warsaw Stock Exchange. Conducting the analysis made it possible to check if companies with a different nature of activity are willing to use the services of external suppliers to the same extent. The examination of the share of costs incurred by companies in the context of external services in the years 2015-2018 enabled the partial verification of the adopted hypothesis. It should be noted that there is a certain limit to the interpretation of the results obtained. Not all costs that are part of external services need to be outsourced. It has turned out that there are significant differences in the tendency to entrust part of their tasks to an external contractor among various industries. This is confirmed by the literature and the result of non-parametric U Mann-Whitney test.
References
  • Aalders, R. (2001). The IT Outsourcing Guide. Chichester: Wiley.
  • Albiński, R. i Elszewski, A. (red.). (2003). Opis i prezentacja danych: tabele, wykresy i statystyki opisowe. Warszawa: Sedno.
  • Amiti, M. i Wei, S. (2006). Service offshoring and productivity: Evidence from the United States. Bureau of Economic Research, no. 11926.
  • Andersen, P. H. i Chao, P. (2013). Country-of-origin effects in global industrial sourcing: Toward an integrated framework. Management International Review, (43)4, 339-359.
  • Axelrod, C. (2004), Outsourcing information security. London: Artech House.
  • Bartels, A., Symons, C. i Pohlmann, T. (2004). U.S. IT staffing up, but outsourcing takes a toll. Pobrano 15.12.2018 z http://www.forrester.com/Research/Document/Excerpt/0,7211,35135,00.html
  • Corbett, M. F. (2004). The outsourcing revolution: why it makes sense and how to do it right. Dearborn Trade Publishing, USA.
  • Cypryańska, M. i Bedyńska, S. (red.). (2013). Testy t-studenta i ich nieparametryczne odpowiedniki. Warszawa: Sedno.
  • Druica, E. (2012). Digital economy innovations and impacts on society. IGI Global, Romania.
  • Fill, C. i Visser, E. (2000). The outsourcing dilemma: a composite approach to the make or buy decision. Management Decision, 38(1/2).
  • Gibson, S. (2004). The offshoring tradition. eWeek, 21(27).
  • Greenburg, E. i Canzoneri, C. (1997). Outsourcing. The AMA Survey. ATM Research Reports, New York.
  • Kavcic, K., 2014, Strategic management of outsourcing. Faculty of Management Koper Monograph Series. University of Primorska, Slovenia.
  • Lysons. K. i Gillingham, M. (2003). Purchasing and supply chain management. London: Prentice Hall.
  • Porter, M. (1980). Competitive strategies. New York: The Free Press.
  • Tate, W., Ellram, L., Bals, L. i Hartmann, E. (2009). Offshore outsourcing of services: An evolutionary perspective. International Journal of Production Economics, 120(2), 512-524.
  • Tholons. (2016). Top 100 Outsourcing Destinations Rankings & Executive Summary, 29 January 2016. Pobrano 15.12.2018 z http://www.tholons.com/Tholonstop100/Tholons_Top_100_2016_Executive_Summary_ and_Rankings.pdf
  • Tingting, W. (2014). An empirical study of the economic effects of outsourcing. Based on China’s. Economic Development Data. International Journal of Business and Social Science, 5(11).
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-0fca56b1-0ef4-4db9-a8c8-1d7687ff55d8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.