Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 13 | 1 | 34-42

Article title

Oddziaływanie mass mediów na kształtowanie stylu życia dzieci klas 4-6 w bialskich szkołach podstawowych

Content

Title variants

EN
Influence of mass media on shaping the lifestyle of children in grades 4-6 in Biała Podlaska’s primary schools

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem głównym niniejszej pracy było poznanie pozytywnych oraz negatywnych aspektów korzystania ze środków masowego przekazu, a cel szczegółowy to zbadanie ich oddziaływania na styl życia dzieci klas 4-6 w bialskich szkołach podstawowych. Metody i techniki badania: Badanie przeprowadzono w lutym 2017 roku w Społecznej Szkole Podstawowej i w Szkole Podstawowej nr 5 w Białej Podlaskiej. W badaniu wzięło udział 100 uczniów, zastosowaną metodą była metoda sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kart autorskiego projektu ankiet i autorskiego kwestionariusza. Pytania zawarte w kwestionariuszu dotyczyły ilości czasu codziennie poświęcanego przez uczniów na korzystanie z różnych mass mediów oraz ich wpływu na styl życia dzieci. Obliczenia statystyczne wykonano w programie PQStat. Wyniki: Charakterystykę grupy badanej przeprowadzono na 100 uczniach z podziałem na klasy, płeć, miejsce zamieszkania, ilości czasu poświęconego na korzystanie z mediów. Wnioski: ––W badanej grupie uczniów można stwierdzić, iż środki masowego przekazu oddziałują na ich styl życia. ––Badane dzieci mają najczęściej kontakt z mediami poprzez telefon komórkowy, Internet, telewizję oraz komputer. ––Największy wpływ zdaniem badanych na kształtowanie zachowań i wychowanie uczniów ma szkoła, znajomi, Internet oraz telewizja.
EN
The main purpose of the present work was to identify positive and negative aspects of using mass media, and the specific objective is to examine their impact on the lifestyle of children in grades 4-6 in primary schools in Biała Podlaska. Research methods and techniques: The study was conducted in February 2017 at Społeczna Szkoła Podstawowa (Community Primary School) and Szkoła Podstawowa nr 5 (Primary School No.5) in Biała Podlaska. 100 students participated in the study, the applied research method was the method of a diagnostic survey using surveys and questionnaire forms designed by the author. Queries included in the questionnaire concerned the amount of time devoted daily by students to the use of various mass media and their impact on the children’s lifestyle. Statistical calculations were made in the PQStat software. Results: The study group was characterized with the participation of 100 students divided into groups based on the grade they were in, their sex, place of residence, amount of time spent using media. Conclusions: ––In the examined group of students, it may be concluded that mass media influence their lifestyle. ––The examined children most often have contact with the media via a mobile phone, the Internet, television and a computer. ––According to the respondents, school, friends, the Internet and television have the biggest influence on the shaping of behaviours and upbringing of pupils.

Year

Volume

13

Issue

1

Pages

34-42

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Wydział Nauk o Zdrowiu i Nauk Społecznych
  • Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Wydział Nauk o Zdrowiu i Nauk Społecznych
  • Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Wydział Nauk o Zdrowiu i Nauk Społecznych

References

  • Andrzejewska, A., Bednarek, J., Bożejewicz, W., Chaberska, A. (2008). Dziecko w sieci. Warszawa: Pedagogium.
  • Chwaszcz, J., Pietruszka, M., Sikorski, D. (2005). Media, uzależnienia, fakty i mity. Lublin: Wydawnictwo Goudium i KUL.
  • Goban – Klas, T. (2004). Media i komunikowanie masowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Hopfinger, M. (2002). Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Warszawa: Oficyna Naukowa.
  • Izdebska, J. (2007). Dziecko w świecie mediów elektronicznych. Teoria badania, edukacja medialna. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
  • Izdebska, J. (2009). Rodzina. Dziecko. Telewizja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Jaczewski, A., Komosieńska, K. (2004). Wybrany zagadnienia z edukacji zdrowotnej, skrypt dla studentów. Płock: Wydawnictwo Uczelnia przyszłości PWSZ w Płocku.
  • Jan Paweł II. (1995). Evangelium vitae W: Encykliki Jana Pawła II, Kraków.
  • Juszczyk S., Polewczyk I. (2006). Dziecko w świeci wiedzy, informacji, komunikacji, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Kozłowska, A. (2006). Oddziaływanie mass mediów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Kulik, T., B., Latarski, M. (2002). Zdrowie publiczne podręcznik dla studentów i absolwentów wydziałów pielęgniarstwa i nauk o zdrowiu akademii medycznych. Lublin: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
  • Więczkowska, M. (2012). Co wciąga twoje dziecko? Kraków: Wydawnictwo M.
  • Winiarski, R.. (2011). Rekreacja i czas wolny, studia humanistyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
  • www.internetstats.pl.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2081-6081

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-0fe51e34-407d-4978-a919-09b3bc75c2ff
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.