Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2016 | 8 | 17-22

Article title

Wieś i gwara w dobie rekonfiguracji kultury (na przykładzie Podhala)

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł jest próbą oceny zjawisk dotyczących warunków funkcjonowania gwary w perspektywie historycznej oraz współczesnej. Za punkt wyjścia do rozważań przyjęto teorię Maryli Hopfinger. Zakłada ona, iż rozwój technologii najpierw analogowych, a obecnie cyfrowych i związana z tym zmiana modelu komunikacji społecznej przyczyniły się do za inicjowanej w XX wieku drugiej w historii ludzkości, totalnej rekonfiguracji kultury. Pierwsza dokonała się w czasach, kiedy słowo mówione zostało pozbawione wcześniejszej rangi przez pismo. Także wieś ze swoją mową w jakimś stopniu poddała się obu rekonfiguracjom. Pierwsza z nich znacznie wolniej zmieniała jej oblicze, druga zaś, która dokonuje się na naszych oczach, zdaje się mocniej wpływać na język i kulturę współczesnej wsi.
EN
The article is an attempt to assess the effects on the functionality of regional dialects from both a historical and contemporary perspective. As a starting point for deliberations, the author has adopted the theory of Maryla Hopfinger who assumes that the development of technology, more specifically advances in communication from first an analog and now to a digital technology, has contributed to a complete change in the medium of commu-nication which thus, for the twentieth century, resulted, for the second time in the history of mankind, in the total reconfiguration of culture. The first major realignment of culture took place at the time when the spoken word was stripped of its’ prior high ranking by the writ-ten word. Also within the village, speech to some extent, also gave up to this reconfiguration. This first impact on regional dialects only slowly changed the first relationship, while he second, which is now taking place before our eyes, seems to more strongly influence the language and culture of the modern village.

Journal

Year

Volume

8

Pages

17-22

Physical description

Contributors

author
  • Podhalańska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Targu Nowy Targ

References

  • Braudel F. P. (1991), Historia i trwanie, tł. B. Geremek, Warszawa.
  • Castells M. (2003), Galaktyka Internetu, Tl. T. Hornowski, Poznań.
  • Castells M. (2010), Społeczeństwo sieci, tł. J. Stawiński, S. Szymański i in., Warszawa.
  • Dąbrowska M. (1936), Pamiętniki chłopów,Warszawa.
  • Eisenstein E. L. (2004), Rewolucja Gutenberga, tł. H. Hollender, Warszawa.
  • Goody J. (2006), Logika pisma a organizacja społeczeństwa, tł. G. Godlewski, Warszawa.
  • Havelock E. A. (2006), Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności piśmienności kultury Zachodu, tł. P. Majewski, Warszawa.
  • Hopfinger M. (2010), Literatura i media. po 1989 roku,Warszawa.
  • Hopfinger M. (20102), Rekonfiguracja komunikacji społecznej,[w:] Internetowe gatunki dziennikarskie, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, Warszawa.
  • Kaczmarczyk M., Rott D. (red.), Problemy konwergencja mediów, Sosnowiec-Praga 2013.
  • Marecki P. (red.), Liternet. Literatur i Internet, Kraków 2002.
  • Marecki P. (red.), Internet.pl, Kraków 2003.
  • McLuhan M. (1975), Galaktyka Gutenberga, [w:] Wybór pism, tł. K. Jakubowicz, Warszawa.
  • Nowak A, Kreutz K. (2006), Internet z perspektywy nauk społecznych, [w:] Społeczna przestrzeń Internetu, red. D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Warszawa.
  • Ong W. J. (1992), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tł. J. Japola, Lublin.
  • Orkan W. (1970), Inteligencja z ludu, [w:] tegoż, Listy ze wsi i inne pisma społeczne, Kraków.
  • Strykowski W. (red.), Od nowych technik nauczania do edukacji wirtualnej, Poznań 2006.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-10c66c86-6910-4d86-bb16-4b45e3883636
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.