Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 123 Tempo i rytm | 240-246

Article title

Bezdroża i długie trwanie filmu noir

Title variants

EN
Detours and the Longue Durée of Film Noir

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Książka Patrycji Włodek „Wszystko noir?”. O inspiracjach i wariantach – życie po życiu film noir (2022) jest analizą wybranych aspektów czarnego kryminału łączącą refleksję nad kinem klasycznym z omówieniem najnowszych dzieł gatunku. Autorka ogranicza perspektywę do kina amerykańskiego i szuka powtarzalnych tropów (np. femme fatale i homme fatale) oraz przykładów tematycznego i narracyjnego wykorzystania pojęcia gaslighting. Na szczególną uwagę zasługują rozważania autorki o filmie noir jako nurcie osadzonym w konkretnych przestrzeniach (np. rural-noir, Cal-noir) i podatnym na mariaż z innymi podgatunkami (stoner noir). Ograniczenie pola badań do kina amerykańskiego uniemożliwia jednak głębsze osadzenie filmu noir w kontekście globalnym. Włodek nie stawia przy tym pytania o przyczyny niesłabnącej popularności czarnych kryminałów i ich dzisiejszą funkcję kulturową oraz ideologiczną. Wartością pracy jest jednak odwołanie się do licznych dzieł spoza kanonu filmu noir.
EN
Patrycja Włodek’s book “Wszystko noir?”. O inspiracjach i wariantach – życie po życiu film noir [“Everything Noir?”: On Inspirations and Variants – Life after Life of Film Noir] (2022) is an analysis of selected figures and aspects of film noir, combining a reflection on classic cinema with a discussion of recent works in the genre. The author limits her perspective to American cinema and looks for recurring tropes (e.g., femme fatale and homme fatale), as well as examples of thematic and narrative use of the concept of gaslighting. Particularly noteworthy is the author’s consideration of film noir as a trend embedded in specific spaces (e.g., rural-noir, Cal-noir) and open to merge with other subgenres (stoner noir). However, limiting the field of study to American cinema prevents the analysis of film noir from being more deeply embedded in a global context. At the same time, the author does not question the enduring popularity of crime thrillers and the cultural and ideological function they serve today. The book’s value, however, is its reference to a rich array of works outside the film noir canon.

Year

Pages

240-246

Physical description

Contributors

References

  • Andersen, T. (1985). Red Hollywood. W: S. Ferguson, B. Groseclose (red.), Literature and the Visual Arts in Contemporary Society (ss. 141-196). Columbus: Ohio State University Press.
  • Brook, V. (2009). Driven to Darkness: Jewish Émigré Directors and the Rise of Film Noir. New Brunswick – New Jersey – London: Rutgers University Press.
  • Mulvey, L. (2019). Afterimages: On Cinema, Women and Changing Times. London: Reaktion Books.
  • Naremore, J. (2008). More than Night: Film Noir in Its Contexts. Berkeley – Los Angeles –London: University of California Press.
  • Włodek, P. (2022). „Wszystko noir?”. O inspiracjach i wariantach – życie po życiu film noir. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-122d8060-30b7-43d6-aae5-9915e0606f26
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.