Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2013 | 3(123) | 76–90

Article title

Budżet zadaniowy edukacji. Doświadczenia międzynarodowe

Title variants

EN
Performance-based budgeting in education. The international evidence, opportunities and limitations

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest przegląd rozwiązań dotyczących budżetu zadaniowego dla sektora edukacji w Danii, Australii i Wielkiej Brytanii. W Polsce wdrażanie budżetu zadaniowego znajduje się w fazie początkowej. Z roku na rok, pod wpływem kolejnych doświadczeń doskonali się proces budżetowania. Omówione przykłady międzynarodowe wskazują, że nadal pozostaje znacząca przestrzeń dla zmian, które pozwoliłyby wykorzystać budżet zadaniowy jako narzędzie polityki zgodnej z nowym stylem zarządzania sektorem publicznym.
EN
There has been debate on progress away from the traditional, line-based budget to new means of budgeting for a few decades. Most ideas are based around “performance-based budgeting” according to the literature reviewed in this paper. Education, as well as public finance, comes under public and political scrutiny that has an impact on the structure of performance budgeting in Poland. We present a wide array of issues concerning performance-based budgeting in Poland and abroad. The set of indicators used in Polish performance budgeting suggests that they have a distinctive qualitative character. It seems that they are not the product of ideological thought from any particular social or political group. International evidence reveals that while performance budgets are aimed at tackling problems identified by particular interest groups, in Poland, indicators monitor quality of public services, using data presently available.

Journal

Year

Issue

Pages

76–90

Physical description

Dates

issued
2013-09-30

Contributors

  • Instytut Badań Edukacyjnych
  • Instytut Badań Edukacyjnych

References

  • Allam, M. (2007). Reward the winners, punish the losers? Performance budgeting reconsidered. Maastricht: Eipascope.
  • Aristovnik, A. i Seljak, J. (2009). Performance budgeting: selected international experiences and some lessons for Slovenia. Journal of Economics, 58(3), 271–291.
  • Ashcroft, K. (2007). Formula funding in Ethiopian higher education. W: M. Robinson (red.), Performance budgeting. Linking funding and results. New York: Palgrave.
  • Australian Government (bdw.). State and territory government. Pobrano z: http://australia.gov.au/about-australia/our-government/state-and-territory-government#Stategovernment
  • Australian Government Productivity Commission (2012). Schools workforce. Productivity comission research raport. Melbourne: Commonwealth of Australia.
  • Danish Evaluation Institute (2009). Self-certification report. Verification of compatibility of the Danish National Qualifications Framework for Higher Education with the Framework for Qualifications of the European Higher Education Area. Pobrano z: http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc/eqf/dkannex_en.pdf.
  • Department of Education, Employment and Workplace Relations (2011). Review of Funding for Schooling – Final Report. Canberra: Commonwealth of Australia.
  • Dobrołowicz, J. (2013). Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym. Kraków: Impuls.
  • Eurostat (2013). Expenditure on education as % of GDP or public expenditure. Pobrano z: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=educ_figdp&lang=en
  • Górniak, J. (red.). (2007). Kształcenie ustawiczne w Małopolsce: analiza danych zastanych. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
  • Greenaway, D. i Haynes M. (2003). Funding higher education in the UK: the role of fees and loans. The Economic Journal, 113, F150–F166.
  • Hanushek, E. i Woessmann, L. (2010). The high cost of low educational performance: the long run economic impact of improving PISA outcomes. Paris: OECD.
  • Hughes, R. (2008). Performance budgeting in the UK. 10 lessons from a decade of experience. Fiscal Affairs Department. Pobrano z: http://siteresources.worldbank.org/INTMEXICO/Resources/1-4RichardHughesFinal.pdf
  • Johnstone, B. (1998). Financing and management of higher education: a status report on worldwide reforms. Buffalo: State University of New York at Buffalo – World Bank.
  • Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (2012). Informacja o wykonaniu wydatków w układzie zadaniowym w 2011 r. Omówienie. Warszawa: KPRM
  • Kopańska, A. (2012). Budżet zadaniowy. Szanse i bariery zastosowania w realizacji zadań oświatowych samorządów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  • Mackay, K. (2011). Government’s performance framework. EDC Working Paper Series. Washington: World Bank.
  • Ministerstwo Finansów (2009). Informacja dotycząca wyjazdu studyjnego przedstawicieli Ministerstwa Finansów do Wielkiej Brytanii, realizowanego w ramach szkolenia „Wzorce budżetów zadaniowych, rozwiązania zagraniczne na przykładzie Wielkiej Brytanii”. Pobrano z www.mf.gov.pl
  • Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (2012). Strategia rozwoju kraju. Warszawa: Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
  • Najwyższa Izba Kontroli (2012). Analiza wykonania w 2011 roku budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej. Pobrano z: http://www.nik.gov.pl/plik/id,3961.pdf
  • National Audit Office (2010). Review of the data systems for Public Service Agreement 11 led by the Department for Education. Narrow the gap in educational attainment between children from low income and disadvantaged backgrounds and their peers respectively. Pobrano z: http://www.nao.org.uk/report/review-of-the-data-systems-for-public-service-agreement-11/
  • Noman, Z. (2008). Performance budgeting in the United Kindgom. OECD Journal on Budgeting, 8(1), 1–16.
  • OECD (2008). Perofmance budgeting in Denmark. OECD Journal on Budgeting, 7(4), 1–24.
  • OECD (2011). Budgeting features that strengthen fiscal policy in OECD countries results from the OECD budget practises and procedures database. Paris: OECD.
  • Poston, W. (2011). School budgeting for hard times. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Postuła, M. i Perczyński, P. (red.). (2008). Budżet zadaniowy w administracji publicznej. Warszawa: Ministerstwo Finansów.
  • Shah, A. i Chun Li, Sh. (2007). A primer on performance budgeting. W: A. Shar (red.), Budgeting and Budget Institutions. Washington: World Bank.
  • Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 r. Pobrano z: http://isip.sejm.gov.pl/Download?id=WDU20091571240&type=3
  • World Bank (2010). Results, performance budgeting and trust in government.

Notes

http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2013/3-5-rucinska-pawlowski-budzet-zadaniowy.pdf

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
0239-6858

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-130eeb49-56c3-40c3-8a21-7de31e94e408
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.