Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2019 | 2(37) | 11-45

Article title

Jezus – posłany od Ojca w Duchu Świętym – wzór misjonarza

Content

Title variants

EN
Jesus – sent from the Father in the Holy Spirit – a model of a missionary

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł jest próbą określenia trynitarnych podstaw misji i wskazania wniosków praktycznych. Składa się z trzech części poświęconych kolejno tożsamości Posłanego, celowości Jego posłania i uczestnictwie misjonarzy w posłannictwie Chrystusa i Ducha Świętego. Tożsamość Posłanego (jednorodzonego Syna i Ducha Świętego) jest ukazana z perspektywy wewnątrztrynitarnych relacji. Syn został posłany przez Ojca, aby był „Nauczycielem, Królem i Kapłanem wszystkich” (LG, 13a). Duch Święty zaś „niesie” światu zmartwych¬wstałego Chrystusa i gromadzi Jego uczniów „w jednym Kościele Chrystusa” (KKK 1097). W ten sposób dokonuje się zbawianie świata, które jest głównym celem posłania Syna (por. J 3,17). Uczestnictwo misjonarza w posłaniu wcielonego Syna polega na realizacji Jego kapłaństwa wyrażającego się w mesjańskim triplex munus (nauczanie, uświę¬canie, kierowanie albo w funkcji: prorockiej, ofiarniczej i pasterskiej). Jezus z Nazaretu jest wzorem dla misjonarza jako najwyższy i wieczny Kapłan, który „przez Ducha wiecznego złożył Bogu samego siebie jako nieskalaną ofiarę” (Hbr 9,14). Główny wniosek wyraża się w stwierdzeniu, że budowanie wspólnoty zbawionych musi być przede wszystkim patrocentryczne i dziejozbawczo kom-plementarne, czyli chrystologicznie i równocześnie pneumatologicznie ugrunto¬wane.
EN
The article is an attempt to determine the Trinitarian foundations of the mission and to indicate its practical conclusions. It consists of three parts dedicated in turn to the identity of the Messenger, the purposefulness of his mission and the participation of missionaries in the mission of Christ and of the Holy Spirit. The identity of the messenger (the only-begotten Son and the Holy Spirit) is shown from the perspective of intra-trinitarian relations. The Son was sent by the Father to be „teacher, king and priest of all” (Lumen gentium, 13a). The Holy Spirit, in turn, „brings” the risen Christ to the world and gathers his disciples „in one Church of Christ” (Catechism of The Catholic Church, 1097). In this way the world is going to be saved, which is the main goal of the sending of the Son (cf. Jn 3:17). The missionary’s participation in the mission of the incarnated Son consists in the realization of his priesthood expressed in the messianic triplex munus (teaching, sanctifying, directing, or: in the prophetic, sacrificial and pastoral function). Jesus of Nazareth is a model for the missionary as the high and eternal Priest who „offered himself, blameless as he was, to God through the eternal Spirit” (Heb 9:14). The main conclusion is expressed in the statement that the redeemed community building must be primarily patricentric and salvifically comple¬mentary: Christologically and pneumatologically grounded on the same time.

Journal

Year

Issue

Pages

11-45

Physical description

Dates

published
2019-12-15

References

  • Balthasar H. U. von, Teologika. Prawda Boga, t. 2, Kraków 2004.
  • Balthasar H. U. von, Teologika. Duch Prawdy, t. 3, Kraków 2005.
  • Baron A., Pietras H. (red.), Dokumenty Soborów Powszechnych, tekst grecki, łaciński, polski, t. 1, 325-787, Kraków 2002, „Źródła Myśli Teologicznej” 24.
  • Baron A., Pietras H. (red.), Dokumenty Soborów Powszechnych, tekst grecki, łaciński, polski, t. 2, 869-1312, Kraków 2002, „Źródła Myśli Teologicznej” 26.
  • Baron A., Pietras H. (red.), Dokumenty Soborów Powszechnych, tekst grecki, łaciński, polski, t. 3, 1414-1445, Kraków 2007, „Źródła Myśli Teologicznej” 30.
  • Bokwa I. (red.), Breviarium fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, Poznań 2007.
  • Bosch D. J., Oblicza misji chrześcijańskiej. Zmiany paradygmatu w teologii misji, Katowice 2010.
  • Brechter S., Dekret über die Missionstätigkeit der Kirche [Einleitung und Kommentar], LThK 14, s. 9-125.
  • Cyryl Aleksandryjski, In Ioannis Evangelium, PG 73, kol. 755 (Sources Chrétiennes, 600/2018).
  • Daugherty K., „Missio Dei”. The Trinity and Christian Missions, „Evangelical Review of Theology” 2(31) (2007), s. 151-168.
  • Denzinger H., Enchiridion symbolorum definitionum et declarationum de rebus fidei et morum. Kompendium der Glaubensbekenntnisse und kirchlichen Lehrentscheidungen. Lateinisch-Deutsch, Freiburg im Br.–Basel–Rom–Wien 1999.
  • Durrwell F.-X., L’Esprit Saint de Dieu, Paris 1983.
  • Durrwell F.-X., Le Père. Dieu en son mystère, Paris 1987.
  • Galot J., L’Esprit Saint et la spiration, „Gregorianum” 74 (1993), s. 241-259.
  • Galot J., Notre Père qui est amour, Saint Maur 1998.
  • Hilberath B. J., Der Personbegriff der Trinitätstheologie in Rückfrage von Karl Rahner zu Tertullians „Adversus Praxean”, Innsbruck–Wien 1986.
  • Jan Paweł II, Encyklika Dominum et Vivificantem, Rzym 1986.
  • Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 1994. Tekst łaciński: Catechismus Catholicae Ecclesiae, Citta del Vaticano 1997.
  • Łukaszuk T. D., Ty jesteś Chrystus, Syn Boga żywego. Dogmat chrystologiczny w ujęciu integralnym, Kraków 2000.
  • Mszał Rzymski dla diecezji polskich, Poznań 2010.
  • Pius XII, Konstytucja apostolska Munificentissimus Deus, Rzym 1950, Acta Apostolicae Sedis, 42 (1950), s. 753-773.
  • Popowski R., Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu, Warszawa 1995.
  • Rahner K., Podstawowy wykład wiary. Wprowadzenie do pojęcia chrześcijań¬stwa, Warszawa 1987.
  • Serretti M., Il mistero della eterna generazione del Figlio. Attraverso l’opera di Hans Urs von Balthasar, Roma 1998.
  • Siwecki L., Trinity and Church in the Light of Vatican II’s Constitution «Lumen Gentium», „Roczniki Teologiczne” 2(62) (2015), s. 153-173.
  • Skuras N., Posłannictwo trynitarne źródłem misji Kościoła (Dz 10), „Studia Redemptorystowskie” 14 (2016), s. 229-239.
  • II Sobór Watykański, Dekret o misyjnej działalności Kościoła Ad gentes divinitus, Rzym 1965.
  • II Sobór Watykański, Dekret o posłudze i życiu prezbiterów Presbyterorum ordinis, Rzym 1965.
  • II Sobór Watykański, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium, Rzym 1964.
  • II Sobór Watykański, Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym Dei verbum, Rzym 1965.
  • Staniecki K., Epikleza, w: Ł. Bieńkowski, W. Granat, F. Gryglewicz, M. Krąpiec, R. Łukaszyk (red.), Encyklopedia katolicka, t. 4, kol. 1028-1031.
  • Szczurek J. D., Bóg Ojciec w tajemnicy Trójcy Świętej. Elementy patrologii, Kraków 2003.
  • Szczurek J. D., Jurydyczny wymiar dogmatu, w: P. Majer, A. Wójcik (red.), Lex Tua veritas. Księga pamiątkowa dedyko¬wana Jego Magnificencji Księdzu Profesorowi Janowi Maciejowi Dyduchowi z okazji 70. rocznicy urodzin, Kraków 2010, s. 307-314.
  • Szczurek J. D., Sakrament święceń, w: K. Porosło, R. J. Woźniak (red.), Znaki Tajemnicy. Sakramenty w teorii i praktyce Kościoła, Kraków 2018, s. 457-500.
  • Szczurek J. D., Trójjedyny. Traktat o Bogu w Trójcy Świętej jedynym, Kraków 2003.
  • Thoma de Aquino, Summa theologiae, Roma 1962.
  • Wallner K. J., Gott als Eschaton. Trinitarische Dramatik als Voraussetzung göttlicher Universalität bei Hans Urs von Balthasar, Wien 1992.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-132533bb-bdbd-411d-929d-feea1551054d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.