Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 4(90) | 19-25

Article title

Development Potential of the Croatian Hotel Industry

Content

Title variants

PL
Potencjał rozwojowy chorwackiej branży hotelarskiej

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Croatia is a post transitional country which bases its economic development on tourism as a strategic industry which links several economic branches: from agriculture and product placement, through tourist expenditure, production and processing industries, service and commercial businesses, to the provision of tourist services in a tourist manner, in tourist accommodation facilities. Building of tourist accommodation facilities develops the construction business and affiliated businesses, thus forming a portfolio of properties which represent fixed assets in the balances of hotel and hospitality companies. The aim of this paper is to examine the total accommodation offer of the Croatian hotel industry, to review and analyse different structures’ shares and to assess the categories and competitiveness, as well as the potentials in the valorisation of property as assets which affect the valorisation of tourist companies. The purpose of the paper is reflected in the usefulness of the realisation of the goal, in the cognisance of the problem area of organisation of tourist accommodation facilities in Croatia, as well as in the recognition of the demand for change. The methodology applied in the research includes methods of analysis and synthesis, deduction, comparison and statistical methods of review of the structure and quality of tourist properties in Croatia. The research gives an insight into the current position of the Croatian hotel industry, opening possibilities for further research work.
PL
Chorwacja jest krajem, w którym proces przemian systemowych dobiega końca, a który opiera swój rozwój gospodarczy na turystyce jako strategicznej branży łączącej wiele gałęzi gospodarki: od rolnictwa i pozycjonowania produktu, poprzez nakłady na turystykę, przemysł wytwórczy i przetwórczy, firmy usługowe i handlowe, aż do świadczenia usług turystycznych dopasowanych do turysty, w jego miejscu zakwaterowania. Budowa turystycznych obiektów noclegowych rozwija branżę budowlaną i firmy powiązane, tworząc w ten sposób portfel nieruchomości, które reprezentują środki trwałe w bilansach spółek hotelarskich i turystycznych. Celem niniejszego artykułu jest zbadanie całkowitej oferty noclegowej branży hotelarskiej Chorwacji, przegląd i analiza udziałów różnych struktur, oraz ocena kategorii i konkurencyjności, a także potencjałów w waloryzacji nieruchomości, jako aktywów, które mają wpływ na waloryzację firm turystycznych. Cel artykułu znajduje swoje odzwierciedlenie w użyteczności realizacji celu, w wiedzy na temat obszaru problemów związanych z organizacją turystycznych obiektów noclegowych w Chorwacji, oraz w uznaniu potrzeby zmian. Metodologia wykorzystana w badaniach obejmuje metody analizy i syntezy, wnioskowania, porównania oraz metody statystyczne przeglądu struktury i jakości nieruchomości turystycznych w Chorwacji. Badania dają wgląd w obecną sytuację chorwackiej branży hotelarskiej, co otwiera możliwości dla dalszej pracy badawczej.

Year

Issue

Pages

19-25

Physical description

Dates

published
2014-12-30

Contributors

  • Juraj Dobrila University of Pula, Faculty of Economics and Tourism, Croatia

References

  • Beals P., Denton G., Hotel Asset Management – Principles & Practices, Educational Institute of the American Hotel & Lodging Association, 2004.
  • Berc Radišic B. Promocija u hotelijerstvu, Fakultet za Turisticki i hotelski menadžment Opatija,, 2005.
  • Centar za restrukturiranje i prodaju državne imovine Republike Hrvatske, http://www.cerp.hr/default.aspx?id=258 [access 23.09.2014].
  • Cerovic Z., Hotelski menedžment, Fakultet za turisticki i hotelski menadžment, Opatija, 2003.
  • Cerovic Z., Pavia N., Galicic V., Organizacija i kategorizacija ugostiteljskih objekata; Fakultet za turisticki i hotelski menadžment, Opatija, 2005.
  • Cerovic Z., Pavia N., Galicic V., Organizacija i kategorizacija ugostiteljskih objekata, Fakultet za turisticki i hotelski menadžment, Opatija, 2013.
  • Companies Act, final text (RoC Official Gazette nos. 111/12 and 68/13).
  • Hayes D.K., Ninemeier J.D., Foundations of Lodging Management, Pearson, Prentice Hall, New Jersey, 2006, pp. 9-22.
  • Hayes D.K., Ninemeier J.D., Upravljanje hotelskim poslovanjem, M plus, Zagreb, 2005, pp. 1-25.
  • Jagels M.G., Coltman M.M., Hospitality management accounting, 8th edition, John Wiley & Sons, New York, 2004.
  • Medlik S., Ingram H., Hotelsko poslovanje, Golden marketing, Zagreb, 2002, pp. 19-39.
  • Ministry of Tourism of Republic of Croatia, Turizam u brojkama, 2013, Zagreb http://www.mint.hr/UserDocsImages/140624_HTZ-TURIZAM-2013_HR.pdf, [access 25.09.2014].
  • Ministry of Tourism of the Republic of Croatia, Katalog investicijskih projekata, Zagreb, 2012 http://www.mint.hr/UserDocsImages/120427-katalog-invest-web.pdf, [access 23.09.2014].
  • Ministry of Tourism of the Republic of Croatia, Turistiki promet u 2013. Godini (službeni podaci) http://www.mint.hr/UserDocsImages/140228-tpromet-013sl.pdf [access 12. 03. 2014]
  • Pavia N., Grzinic J., Floricic T., Specialisation as a trend in modern hotel industry, THI 2014 – Conference proceedings, Faculty of Management in Hotel Industry Opatija, 2014.
  • Pirjevec, B., Ekonomska obilježja turizma, Golden Marketing, Zagreb, 1998.
  • Pravilnik o razvrstavanju, kategorizaciji i posebnim standardima ugostiteljskih objekata iz skupine hoteli, http://www.mint.hr/UserDocsImages/131128-pr_hoteli-edit.pdf [access 14.09.2014].
  • Zakon o trgovackim društvima, procišceni tekst, 111/12. and 68/13.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-135ef7ea-93fa-4728-8693-f3a779128542
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.