Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 12 | 135-146

Article title

ZACHOWANIA ZDROWOTNE UCZNIÓW KLAS TRZECICH W WYBRANYCH SZKOŁACH PODSTAWOWYCH WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO

Content

Title variants

EN
HEALTH BEHAVIOR OF THIRD-GRADE STUDENTS IN SELECTED PRIMARY SCHOOLS IN THE KUYAVIAN-POMERANIAN VOIVODESHIP

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Prezentowany tekst jest próbą oceny zachowań zdrowotnych uczniów uczęszczających do klas trzecich szkół podstawowych. Próbę badawczą stanowiła grupa 337 uczniów losowo dobranych. Materiał empiryczny zebrano w oparciu o metodę obserwacji. W toku badań obserwowano wszystkie czynności uczniów w szkole i poza nią w obszarach: higiena osobista i czystość otoczenia, bezpieczeństwo i pierwsza pomoc, odżywianie i zdrowa żywność, aktywność ruchowa, praca i wypoczynek, czas wolny, profilaktyka uzależnień. Analiza uzyskanych danych pozwala stwierdzić, że badani uczniowie kończący edukację wczesnoszkolną wykazali wysoki poziom obserwowanych zachowań zdrowotnych we wszystkich badanych obszarach.
EN
The presented text attempts to assess the third-grade students health behavior. The sample comprised 337 randomly selected students. The empirical material was collected based on the method of observation. During the research all students’ activities in the school and beyond were observed in the areas of: personal hygiene and environmental cleanliness, safety and first aid, nutrition and healthy food, physical activity, work and leisure, free time, addictions prevention. Analysis of the obtained data brings to a conclusion that the surveyed students who were finishing early school education indicated a high level of the observed health behavior in all tested areas.

Year

Issue

12

Pages

135-146

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

References

  • Bartkowiak, Z. (1981). Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Warszawa.
  • Demel, M. (1980). Pedagogika zdrowia. Warszawa.
  • Drabik, J. i Wróblewska, A. (1995). Styl życia rodziców dzieci u progu szkoły podstawowej. W: Z. Czaplicki i W. Muzyka (red.). Styl życia a zdrowie. Olsztyn.
  • Gaweł, A. (2003). Pedagodzy wobec wartości zdrowia. Kraków.
  • Jaczewski, A. (1998). Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Warszawa.
  • Kopeć-Ślęzak, J. (1999). Problematyka zanieczyszczeń środowiska w aspekcie promocji zdrowia. W: J. Karski (red.). Promocja zdrowia. Warszawa.
  • Kuński, H. (2000). Promowanie zdrowia. Łódź.
  • Ostrowska, A. (1997). Prozdrowotne style życia. Promocja Zdrowia, Nauki Społeczne i Medycyna, IV.
  • Roman, E. (1998). Młodzież studiująca wobec wartości własnego zdrowia. Poznań.
  • Roman, E. (2002). Stosunek dzieci i młodzieży do wartości zdrowia. Wzory zachowań prozdrowotnych. W: Z. Żukowska i R. Żukowski (red.). Zdrowie i sport w edukacji globalnej. Warszawa.
  • Siciński, A. (1976). Styl życia – problemy pojęciowe i teoretyczne. W: A. Siciński (red.). Styl życia koncepcje i propozycje. Warszawa.
  • Sokołowska, M. (2002). Realizacja ścieżki edukacyjnej – edukacja prozdrowotna. Edukacja Zdrowotna i Promocja Zdrowia, 4.
  • Szukalski, W. (2001). Zdrowotne walory aktywności ruchowej. Lider, 1.
  • Śliwa, M. (2001). Wychowanie zdrowotne. Zarys teorii i metodyki. Katowice.
  • Woynarowska, B. (1998). Profilaktyka w pediatrii. Warszawa.
  • Woynarowska, B. (2000). Zdrowie i szkoła. Warszawa.
  • Woynarowska, B. (2008). Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa.
  • Żuchelkowska, K. i Wojciechowska, K. (2000), Promocja zdrowia w edukacji dzieci przedszkolnych. Bydgoszcz.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-138fb509-5d21-4c7b-93f3-0d1c153bc656
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.