Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 12 | 126-149

Article title

Aktywność polskich dziennikarzy w serwisie Twitter – analiza wybranych przypadków

Authors

Content

Title variants

EN
The Activity of Polish Journalists on Twitter – Analysis Based on Selected Cases

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Celem artykułu jest ukazanie charakteru aktywności polskich dziennikarzy na największej istniejącej platformie mikroblogowej jaką jest Twitter. Portal cieszy się dużą popularnością w Polsce i odgrywa coraz istotniejszą rolę w kształtowaniu dyskursu publicznego. W artykule dokonano analizy treści wpisów publikowanych przez popularnych dziennikarzy. Przedmiotem badania są funkcje realizowane przez komunikaty oraz ich kontekst w odniesieniu do profesji dziennikarskiej. Wyniki stanowią podstawę do rozważań na temat zmieniającej się roli dziennikarza we współczesnej przestrzeni medialnej.
EN
The purpose of this paper is to examine the nature of the activity of Polish journalists at the largest existing microblog platform – Twitter. The portal is growing in popularity in Poland and plays an increasingly important role in shaping public discourse. The article analyzes the content of messages posted by popular journalists. The research analyzes the functions implemented by the published messages (tweets) and their context in relation to the profession of journalism. The results provide a basis for reflection about evolution of the role of the journalist in modern media space.

Year

Issue

12

Pages

126-149

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, Poznań, 61-614, ul. Umultowska 89A

References

  • Bauer Z. , Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia. Teoria. Praktyka, Kraków 2009.
  • CBOS, Internauci 2014, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_082_14.PDF, 15.10.2014.
  • Deuze M., The Changing Context of News Work: Liquid Journalism and Monitorial Citizenship, „International Journal of Communication”, 2008, nr. 2.
  • Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wrocław 2011.
  • Drzewiecki P. , Dziennikarstwo i nowe media, http://www.slideshare.net/drzewiecki/dziennikarstwo-i-nowe-media-9384623, 15.10.2014.
  • Gackowski T. , Top 10 Polish Politicians on Twitter – A Revolution in Political Communication? Recoanaissance Research, „e-Politikon” nr 9/2014.
  • Jakubowicz K. , Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Warszawa 2011.
  • Levinson P. , Nowe Nowe Media, Kraków 2010.
  • Levinson P. , The First Internet Revolution, http://paullevinson.blogspot.com/2011/02/first-internet-revolution.html, 22.10.2014.
  • McNair B. , Cultural Chaos. Journalism and Power in a Globalised World, Londyn-Nowy Jork 2006.
  • McNair B. , The Long Story about the Short Medium. Twitter as a Communication Medium in Historical, Present, and Future Context, „Journal of Communication Research” 2011.
  • Megapanel PBI/Gemius, Najpopularniejsze portale tematyczne w sierpniu 2014 roku, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-serwisy-tematyczne-w-sierpniu-2014-roku/page:5, 20.10.2014.
  • Megapanel PBI/Gemius, Twitter rekordowo popularny w Polsce, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/twitter-rekordowo-popularny-w-polsce-jacy-sa-jego-uzytkownicy/page:1, 25.10.2010.
  • Megapanel PBI/Gemius, Twitter z kolejnym rekordem w Polsce – już 2,8 mln użytkowników, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/twitter-z-kolejnym-rekordem-w-polsce-juz-2-8-mln-uzytkownikow, 25.10.2010.
  • Mensis.pl, Twitter: ranking najpopularniejszych kont, http://mensis.pl/aktualnosci/twitter-ranking-najpopularniejszych-kont/ 10.11.2014.
  • Skupieński T. , Internetowe wojny Łukasza Warzechy, http://www.skupienski.pl/2012/07/23/twitterowe-wojny-lukasza-warzechy/, 20.10.2014.
  • Snopek J. , Uwagi o hipertekście, [w:] K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman (red.), Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010.
  • Sokołowski M. [red.], Nowe media i wyzwania współczesności, Toruń 2013.
  • Sotrender, Twitter Trends, http://www.sotrender.pl/trends/twitter, 10.11.2015.
  • Statista, Number of monthly active Twitter users worldwide from 1st quarter 2010 to 3rd quarter 2014 (in millions), Wirtualnemedia.pl, Jarosław Kuźniar ze 100 tys. followersów na Twitterze (TOP50 dziennikarzy), http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jaroslaw-kuzniar-ze-100-tys-followersow-na-twitterze-top50-dziennikarzy/page:1, 20.10.2010.
  • Szpunar M. , Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, Warszawa 2012.
  • Wirtualnemedia.pl, TVN wyznacza dziennikarzom kodeks w social media, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvn-wyznacza-dziennikarzom-kodeks-w-social-media, 20.10.2014.
  • Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A. , Furman W., Gatunki Dziennikarskie. Teoria. Praktyka. Język, Warszawa 2009.
  • http://www.statista.com/statistics/282087/number-of-monthly-active-twitter-users/, 16.10.2014.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-1391b355-b730-4a3f-93b2-44aa5cc4a858
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.