Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 24 | 124-136

Article title

OŻYWIĆ ŚMIERĆ Motyw śmierci w fotografii

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The text is a reflection on the subject of using the motif of death in photography. It is not, however, about mentioning the photographer as a person memorizing events. A witness of events is replaced by an artist using the subject in order to build their own artistic strategy, to create symbolic works with deepened reflection on death, violence and cruelty, but also constituting a contemporary form of taming death. The medium of photography is used here both in the context of form, which can bring about certain practical effects, and in the context of a specific feature of photography, which is for example its ability to „embalm time”.

Year

Volume

24

Pages

124-136

Physical description

Dates

published
2017-12-12

Contributors

References

  • H.M, Koetzle, Słynne zdjęcia i ich historie, część I, tłum. E. Tomaczyk, Kolonia 2003, s. 28–29.
  • http://www.fakt.pl/kobieta/plotki/zuzanna-antoszkiewicz-z-szalenstwmajki-skowron-byla-na-wlasnympogrzebie/rm1mf91 (28.12.2017)
  • O. Kłosiewicz, Polska sztuka współczesna przełomu XX i XXI wieku, Stowarzyszenie Fala Kultury, 2014–2015, s. 51.
  • P. Szypulski, Pozdrowienia z Auschwitz, Fundacja Sztuk Wizualnych, Kraków 2015.
  • https://www.wroclaw.pl/pozdrowieniaz-auschwitz-spotkanie-z-pawlemszypulskim(29.12.2017).
  • https://yolocaust.de/ (29.12.2017).
  • http://www.national-geographic.pl/galeria/ten-projekt-fotograficzny-jestjak-niespodziewany-cios-skuteczni/yolocaust-1 (29.12.2017).
  • https://sites.google.com/site/histoiredesartsvalente/boltanski(29.12.2017).
  • https://soundcloud.com/thejewishmuseum/monument-odessachristian-boltanski (29.12.2017).
  • A. Bazin, Ontologia obrazu fotograficznego,[w:] M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka(red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków 2012.
  • B. Stiegler, Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, Kraków 2009, s. 157.
  • Levinson, Miękkie ostrze, tłum. Hanna Jankowska, Warszawa 1999, s. 78–79.
  • H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Kraków 2007, s. 223.
  • B. Stiegler, Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, Kraków 2009, s. 233.
  • J. Šigut, Moi najbliżsi, http://www.galeriaff.infocentrum.com/2008/sigut/sigut_p.htm (29.12.2017)
  • P. Piotrowski, W cieniu Duchampa. Notatki nowojorskie, Poznań 1996, s. 122.
  • Andreas Serrano. Prace z lat 1986– 1992, [kat. wyst.], Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 1994.
  • J. Hacking (red.), Historia fotografii, tłum. Maria Tuszko, Warszawa 2014, s. 439.
  • http://sallymann.com (4.01.2018).
  • A. Rouille, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, tłum.O. Hedemann, Kraków 2007, s. 467.
  • http://www.telegraph.co.uk/culture/photography/9955106/The-new-warpoets-the-photographs-of-Adam-Broomberg-and-Oliver-Chanarin.html(4.01.2018).
  • G.Didi-Huberman, Strategie obrazów. Oko historii 1, tłum.J. Margański, Kraków 2011.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1733-1528

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-13dfb7fd-7669-42d8-95fe-6823729f39fe
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.