Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


1999 | 4 | 407-413

Article title

ROLA EDUKACJI W PROFILAKTYCE OCHRONY ZABYTKÓW

Authors

Content

Title variants

The Role of Education in the Prophylaxis of the Protection of Historical Monuments

Languages of publication

PL EN

Abstracts

EN
Civilisational development signifies both increased interest in historical monuments and the creation of additional threats to cultural legacy, i. a. posed by decisions with longterm effects. Apparently, conservators of historical monuments are incapable of compensating for the devastation and losses produced by the neglect of users and the carelessness of officials. Every year, the number of irretrievably damaged objects continues to grow. Numerous European countries witness the positive outcome of the role played by school education as regards the prophylaxis of the protection of historical monuments. Poland became the site of multiple interesting social initiatives serving such protection. Nonetheless, there is no general model of school curricula which would make full use of knowledge about historical monuments and their protection.

Keywords

Year

Issue

4

Pages

407-413

Physical description

Dates

published
1999

Contributors

References

  • J. Maternicki, Historia i wychowanie, Warszawa 1990;
  • J. Maternicki, C. Majorek, A. Suchoński, Dydaktyka historii, Warszawa 1993;
  • W. Kula, Rozważania o historii, Warszawa 1958;
  • J. Szacki, Tradycja. Przegląd problematyki, Warszawa 1971.
  • P. Unger, Muzea w nauczaniu historii, Warszawa 1988;
  • Muzea — szkole. Informator dla nauczycieli, oprac. B. Pawłowska–Wilde, M. Sołtysiak, Warszawa 1993;
  • Rola i miejsce muzeów w wychowaniu młodzieży, oprac. J. Centkowski, J. Konar, , BMiOZ, t. 63, Warszawa 1980;
  • Muzea a nauczanie i wychowanie, oprac. J. Durko, J. Konar, P. Unger, BMiOZ, t. 85, Warszawa 1989;
  • Muzea w nauczaniu historii, oprac. A. Zielecki, Rzeszów 1989;
  • Współpraca muzeów ze szkołami, oprac. A. Kunysz, Przemyśl 1968;
  • M. Dąbrowa, Szkolne wycieczki historyczne, Warszawa 1975;
  • M. Dąbrowa, B. Meissner, Lekcje historii na ulicach Krakowa, Kraków 1988.
  • E. Jastrzębowska, Dzieci w Zamku, „Kronika Zamkowa” 1987, nr 1;
  • B. Wiórkiewicz, Niedziela w Zamku, „Kronika Zamkowa” 1994, nr 1, 2;
  • M. Brodzka–Bestry, Lekcje muzealne w Zamku Królewskim w Warszawie. Sztuka i dziecko ponad granicami, ponad podziałami, „Kronika Zamkowa” 1992/1993;
  • B. Grosfeld, Odkrywanie zapomnianej przeszłości. Konkurs dla szkół o ochronie dziedzictwa kulturowego w programie edukacyjnym „Muzeum miejsce ochrony kultury dla społeczeństwa”, „Kronika Zamkowa” 1998, nr 1;
  • D. Artymowski, Nowe formy pracy oświatowejna Zamku, „Kronika Zamkowa” 1994, nr 1, 2;
  • Informator dla szkół o ochronie dziedzictwa kulturalnego, oprac. B. Grosfeld, M. Brodzka–Bestry, Warszawa b.d.w.
  • M. Stokowski, Spotkanie w Zamku — 1480, (w:) Dziedzictwo dla młodych, oprac. M. Sporek – Czyżewska, Sejny 1997, s. 16–18.
  • J. R. L. Anderson, Discovering History, London 1975;
  • A. Briggs, History after school, (w:) History Teaching and Historical understanding, oprac. A. K. Dickinson, P. J. Lee, London 1978, s. 156–169.
  • C. Majorek, Metody, techniki i strategie dydaktyczne w nauczania historii, (w:) J. Maternicki, C. Majorek, A. Suchoński, op. cit., s. 326–327.
  • Dziedzictwo kulturowe w edukacji młodzieży, oprac. G. Szaraniec, S. Wrzeszcz, Mazowieckie Towarzystwo Kultury, „Zeszyty Regionalne”1997, nr 8.
  • Edukacja regionalna, dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole, red. S. Bednarek, Wrocław 1999,
  • A. Bielawska, Międzyresortowy program edukacji kulturalnej, „Biuletyn MKiS” 1997, nr 3, s.1–2.
  • B.Werner, Program edukacyjny „Świadome kształtowanie krajobrazu i ochrona krajobrazu historycznego”, „Wiadomości Konserwatorskie” 1998, nr 3–4, s. 5–6
  • European Heritage Classes, Council of Europe, „Cultural Heritage”, nr 34, Strasbourg 1995;
  • Cultural Heritage and its Educational Implications: A Factor for Tolerance, Good Citizenship and Social Integration. Proceedings, Seminar, Brussels, 28–30 August 1995,
  • Council of Europe, „Cultural Heritage”, nr 36, Strasbourg 1998.
  • Klasy dziedzictwa kulturalnego, (w:) Dziedzictwo..., op. cit, s. 4–9.
  • M. Corbishley, Archaeology and the School Curriculum, (w:) S. Tabaczyński (ed), Dialogue with the Data: The Archaeology of Complex Societies and its Context in the 90s, „Theory and Practice of Archaeological Research”, vol. III, Warszawa 1998, s. 483–493;
  • M. Corbishley, P. G. Stone, Teaching of the Past in Formal School Curricula in England, (w:) P. G. Stone, B. L. Molyneaux (ed.), The Present Past, London 1994;
  • T. Copeland, Maths and the Historic Environment: A Handbook for Teachers, London 1992;
  • Realizacje — przykłady europejskie, (w:), Dziedzictwo..., op. cit, s. 10–13.
  • Vademecum młodzieżowego opiekuna zabytków, oprac. F. Midura, A. Gordon, Warszawa 1997.
  • T. Rudkowski (red.), Zarys problematyki ochrony zabytków. Skrypt dla uczestników kursów TOnZ, Warszawa 1996.
  • R. Klim, Gdański konkurs, „Spotkania z Zabytkami” 1999, nr 2, s. 36–37.
  • H. Kondziela, M. Barański, Edukacja i ochrona zabytków, „Wiadomości Konserwatorskie” 1998, nr 3–4, s. 50–52.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
0029-8247

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-141941e4-5f37-4d64-a150-8dde0f05d182
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.