Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 16 | 78=87

Article title

ROLA ANALIZATORA SŁUCHOWEGO W PROCESIE UCZENIA SIĘ DZIECKA W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM

Authors

Content

Title variants

EN
THE ROLE OF THE AUDITORY ANALYZER IN THE LEARNING PROCES OF STUDENTS AT THEIR YOUNGER SCHOOL AGE

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Opracowanie porusza problem roli słuchu w procesie uczenia się dziecka w młodszym wieku szkolnym. Zawiera przegląd literatury przedmiotu, wymagania uwzględnione w podstawie programowej klas 1-3 w zakresie słuchania, mówienia i pisania, ukazuje przyczyny problemów w nauce czytania i pisania oraz ich objawy; porusza problem centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego, jednostronnego niedosłuchu odbiorczego i zaburzeń słuchu fonematycznego w procesie uczenia się dziecka.
EN
This work raises the problem of the role of hearing in the learning process of children at their younger school age. It contains literature review, requirements included in the curriculum for classes 1 to 3 in listening, speaking and writing. It shows the causes of reading and writing problems and their symptoms, the problem of central auditory processing disorders, unilateral hearing loss and phonematic hearing disorders in the process of learning.

Year

Issue

16

Pages

78=87

Physical description

References

  • Dajos, K., Piłka, A., Senderski, A., Kochanek, K., Skarżyński, H. (2013). Wyniki testów ośrodkowych funkcji słuchowych u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Otorynolaryngologia, 12 (3).
  • Kotyło, P., Śliwińska-Kowalska, M. (2015). Ocena emisji otoakustycznych u osób z prawidłowym słuchem narażonych zawodowo na hałas. Otorynolaryngologia, 14 (3).
  • Knychalska-Zbierańska, M. (2016). Zastosowanie systemów wspomagających słyszenie (FM) w rehabilitacji dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego. Otorynolaryngologia, 15 (1).
  • Majak, J. (2013). Trudności diagnostyczne w zaburzeniach przetwarzania słuchowego u dzieci, Otorynolaryngologia, 12 (4).
  • Obrębowski, A., Hojan, E. (2014). Uwagi w sprawie obustronnego niedosłuchu minimalnego w wieku szkolnym. Otorynolaryngologia, 13 (4).
  • Obrębowski, A., Obrębowska, Z. (2013). Diagnostyka etiologiczna zaburzeń artykulacji. Otorynolaryngologia, 12 (2).
  • Obrębowski, A., Obrębowska, Z. (2009). Wpływ przewlekłego wysiękowego zapalenia ucha środkowego na rozwój mowy u dzieci. Otorynolaryngologia, 8 (4).
  • Pieczykolan, A., Kochanek, K., Piłka, A., Skarżyński, H. (2013). Wyniki badań przesiewowych słuchu u nauczycieli szkół podstawowych. Otorynolaryngologia, 12 (1).
  • Piłka, E., Trzaskowski, B., Jędrzejczak, W., Kochanek, K. (2012). Ocena możliwości wykorzystania emisji otoakustycznych w badaniach przesiewowych słuchu u dzieci szkolnych w wieku 6-13 lat. Otorynolaryngologia, 11 (1).
  • Raj-Koziak, D., Kochanek, K., Piłka, A., Bartnik, G., Fabijańska, A., Skarżyński, H. (2011). Ocena częstości występowania szumów usznych u dzieci z prawidłowym wynikiem badania przesiewowego słuchu. Otorynolaryngologia, 10 (4).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017, poz. 59).
  • Senderski, A. (2014). Rozpoznawanie i postępowanie w zaburzeniach przetwarzania słuchowego u dzieci. Otorynolaryngologia, 13 (2).
  • Szpilman, M., Morawski, K., Lewandowska, I., Jerzak, K., Sosnowska-Wieczorek, I. (2016). Ocena słuchu fonemowego u dzieci jedno i dwujęzycznych w wieku przedszkolnym. Otorynolaryngologia, 15 (3).
  • Tanajewska, A., Kiełpińska, I. (2015). Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów 1-3 z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Edukacja polonistyczna. Gdańsk.
  • Topolska, M. (2015). Osiągnięcia szkolne dzieci z jednostronnym niedosłuchem odbiorczym. Otorynolaryngologia, 14 (1).
  • Walkowiak, M., Zamysłowska-Szmytke, E., Śliwińska-Kowalska, M. (2016). Przetwarzanie słuchowe a funkcje fonologiczne. Otorynolaryngologia, 15 (3).
  • Wolniakowska, A., Śliwińska-Kowalska, M. (2013). Farmakologiczne metody ochrony narządu słuchu przed hałasem – przegląd badań doświadczalnych i klinicznych. Otorynolaryngologia, 12 (2).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-1451d42e-558d-49df-9ce1-aa371354a5a7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.