Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2010 | 10 | 43-62

Article title

Człowiek radykalny

Content

Title variants

RU
Радикальный человек
EN
The Radical Man

Languages of publication

PL

Abstracts

RU
Неопределѐнность нашего времени требует радикальной точки зрения. Радикальная антропология отвечает на этот вызов. Идея радикалього человека обычно ставится под сомнение по двум причинам. Во-первых потому, что чаще всего радикализм рассматривается как прямая противоположность рациональности, а во-вторых, потому что рациональность отождествляется с наведением порядка. Между тем, рациональность – это способность принимать риск в трудных ситуациях, это готовность изменить мир в период кризиса. Радикализм не имеет ничего общего с экстремизмом. Полатыни radix означает «корень». Согласно этому определению, радикальный человек – это существо, имеющее глубокие корни в мире, глубоко участвующая в его создании. К сожалению, традиционная антропология идѐт в обратную сторону. Вместо того, чтобы строить концепцию человека творческого (homo creator), формулируется идея человека послушного (homo oboediens). Данный текст совмещает в себе несколько проблемных слоев: антропологический, теоретический и политический. Его следует рассматривать как провокацию и одновременно как стимул к переосмыслению идеи человека в радикально иной пепспективе.
EN
A miserable time, such as ours, demands a radical proposition. Radical anthropology meets such urgent demand. The idea of a radical man is not easily accepted for two reasons. First, because we used to treat radicalism as the simple opposite of rationality, and second, because we identify rationality with order. Rationality means – taking a calculated risk in difficult situations, being ready to make deep changes to our world view in a time of crisis. Radicalism does not have anything to do with extremism. In Latin, radix means a root. So, a radical man has to be a man deeply rooted in his world, deeply participating in its creation. Unfortunately, traditional anthropology builds quite a different concept of man: not homo creator but homo obedient. The paper has many layers: anthropological, theoretical and political. It provokes and encourages one to rethink a concept of man in a radically new way.

Keywords

Contributors

  • Uniwersytet Rzeszowski

References

  • Agamben G. 2008. Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie, przekł. M. Salwa. Warszawa: Prószyński i S-ka.
  • Agamben G. 2008. Wspólnota, która nadchodzi, przekł. S. Królak. Warszawa: Wyd. Sic!
  • Bacon F. 1955. Novum Organum, przekł. J. Wikarjak. Warszawa: PWN.
  • Baudrillard J. 2009. Dlaczego wszystko jeszcze nie zniknęło. Esej ostatni. Warszawa: Wyd. Sic!
  • Berger P.L. 1995. Rewolucja kapitalistyczna, przekł. Z. Simbierowicz. Warszawa: Oficyna Naukowa.
  • Chan Kim W., R. Mauborgne. 2010. Strategia błękitnego oceanu. Jak stworzyć wolną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja słała się nieistotna, przekł. A. Doroba. Warszawa: Wyd. MT Biznes.
  • Dębowski J. 2010. Prawda i warunki jej możliwości. Olsztyn.
  • Frydman R., M.D. Goldberg. 2009. Ekonomia wiedzy niedoskonałej, przekł. M. Krawczyk. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  • Fukuyama F. 2008. Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, przekł. B. Pietrzyk. Kraków: Wyd. Znak.
  • Fukuyama F. 2009. Koniec historii, przekł. T. Bieroń, M. Wichrowski. Kraków: Wyd. Znak.
  • Harris J.R. 2010. Każdy inny. O naturze ludzi i niepowtarzalności człowieka, przekł. A. Nowak. Sopot: Wyd. Smak Słowa.
  • Hayek F.A. von. 2004. Zgubna pycha rozumu. O błędach socjalizmu, przekł. M. i T. Kunińscy. Kraków: Wydawnictwo ARCANA.
  • Judyt T. 2010. III Fares the Land. New York: The Penguin Press.
  • Karpiński S. 2002. „Intymny świat roślin”. Tygodnik Powszechny 32.
  • Latour B. 2009. Polityka natury. Nauki wkraczają do demokracji, przekł. A. Czarnacka. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  • Litwin J. 1967. Eseje o dialogach wewnętrznych. Warszawa: PWN.
  • Mikołejko Z. 2010. „Polska wojna symboliczna”. Polityka 33 (2769).
  • Negri P. 2008. Goodbye Mr. Socialism, przekł. K. Żabolicki. Warszawa: Wyd. WBA.
  • Rancière J. 2007. Estetyka jako polityka, przekł. P. Kotuła i P. Mościcki. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  • Sennett R. 2009. Upadek człowieka publicznego, przekł. H. Jankowska. Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
  • Sławek T., J. Makowski. 2010. „Gorliwi kolekcjonerzy mitów”. Przegląd Polityczny 10.
  • Toffler A., H. Toffler 2007. Rewolucyjne bogactwo, przekł. P. Kwiatkowski. Warszawa: Wyd. KURPISZ S.A.
  • Zięba W. 2009. Dekonstrukcja metafizyki. Rzeszów: Wyd. UR.
  • Žižek S. 2008. W obronie przegranych spraw, przekł. J. Kutyła. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  • Žižek S. 2009. Kruchy absolut, przekł. M. Kropiwnicki. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-14be86ca-c718-4918-a087-5f4ffd0fd19c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.