Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 5(31/1) | 217-241

Article title

Taniec w kręgu: nowe i dawne communitas

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Circle Dance: Old and New Communitas

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Circle dances are observed in various cultures and times. The paper indicates certain social, political and situational contexts of the phenomenon of communal circle dances in remote territories: Catalonia, Balcans, Sakha (Yakutia), Buriatya and USA. The author offers an interpretation of chosen cases in terms of Victor Turner’s concept of communitas. During the communal dances – sardana, corlu mari, yokhor, osuokhai and ghost dance – the idea of community, equality and unity is dominating over social structure divisions and resulting in forming the psychological and social communitas. This is why all analysed circle dances arise in the context of serious menace and destruction of ethnic integrity. Being together in a very literal sense through physical closeness during the same motoric behaviours, common singing produces feeling of power and unification, reinforcing social identity and affirmation to a group. Circle dances are analysed in association with attempts to preserve group cultural and often even biological integrity.

Contributors

author
  • Collegium Civitas

References

  • Blacking J., Towards the Anthropology of the Body, [w:] The Anthropology of the Body, red. tenże, London–New York 1977, ASA Monographs, 15.
  • Дашиева Л.Д., Бурятский круговой танец ехор: историко‑этнографический, ладовый, ритмический аспекты, Улан Удэ 2009.
  • Дугаров Д.С., Исторические корни белого шаманства. На материале обрядового фольклора бурят, Москва 1991.
  • Edensor T., Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, przeł. A. Sadza, Kraków 2004, Cultura.
  • Eliade M., Mit wiecznego powrotu, przeł. K. Kocjan, Warszawa 1998.
  • Gajo M.F., Count and Dance: Sardana, [w:] Proceedings of Bridges 2013: Mathematics, Music, Art, Architecture, Culture, red. G.W. Hart, R. Sarhangi, Tessellations Publishing 2013, [online] http://archive.bridgesmathart.org/2013/bridges2013‑435.pdf.
  • Gennep van A., Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii. O bramie i progu […] i o wielu innych rzeczach, przeł. B. Biały, Warszawa 2006, Seria Antropologiczna.
  • Giurchescu A., Torp L., Theory and Methods in Dance Research: A European Approach to the Holistic Study of Dance, „Yearbook for Traditional Music” 1991, Vol. 23.
  • Herzfeld M., Zażyłość kulturowa. Poetyka społeczna w państwie narodowym, przeł. M. Buchowski, Kraków 2007, Cultura.
  • Хороводные песни якутов. Теория и практика, red. Л.С. Ефимова, Якутск 2006.
  • Kowalska J., Taniec drzewa życia. Uniwersalia kulturowe w tańcu, Warszawa 1991, Seria Monografii Instytutu Historii Kultury Materialnej PAN.
  • Lindenau Y.I., The Description of the Peoples of Siberia (First Half of the ХVIII c.), Magadan 1983.
  • Linton R., Nativistic Movements, „American Anthropologist” 1943, Vol. 45, nr 2.
  • Лукина А.Г., Жорницкая М.Я., Традиционная танцевальная культура якутов, Новосибирск 1998.
  • Middendorff A.F., Reise in den äussersten Norden und Osten Sibiriens während der Jahre 1843 und 1844, t. 1‑4, St. Petersburg 1848‑1867.
  • Mooney J., The Ghost Dance Religion and the Sioux Outbreak of 1890, „XIVth Annual Report of the Bureau of Ethnology” 1892‑1893, cz. 2.
  • Nowicka E., Corlu mari, czyli o tradycji arumuńskiej i jej użytkowaniu w budowaniu więzi etnicznej, [w:] Kreacje i nostalgie. Antropologiczne spojrzenie na tradycje w nowoczesnych kontekstach, red. D. Rancew‑Sikora, G. Woroniecka, C. Obracht‑Prondzyński, Gdańsk 2009.
  • Nowicka E., Nasz język rozumieją aniołowie. Arumuni we współczesnym świecie, Kraków 2011.
  • Nowicka E., „Noc Jochora” – tradycja konstruowana i rekonstruowana, „Przegląd Filozoficzno‑Literacki” 2012, nr 4.
  • Новости Бурятии, [online] http://www.infpol.ru.
  • Петров Н.Е., Хороводные песни осуохай как жанр якутского фольклора, „Советская тюркология” 1990, nr 3.
  • Петров Н.Е., Осуохай древний хоровод солнцепоклонников, [w:] Хороводные песни якутов. Теория и практика, red. Л.С. Ефимова, Якутск 2006.
  • Szyjewski A., Człowiek w drodze do życia sakralnego. Sacrum, rytuał i symbol w koncepcji Victora Turnera, [w:] V. Turner, Las symboli. Aspekty rytuałów u ludu Ndembu, przeł. A. Szyjewski, Kraków 2006, Antropologia Religii.
  • Szyjewski A., Słowo wstępne, [w:] B.G. Myerhoff, Pejotlowe łowy. Sakralna podróż Indian Huiczoli, przeł. A. Szyjewski, Kraków 1997, Religie i Kościoły.
  • Turner V., Badania nad symbolami, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2003.
  • Turner V., Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, przeł. W. Usakiewicz, Kraków 2005, Cultura.
  • Turner V., Las symboli. Aspekty rytuałów u ludu Ndembu, przeł. A. Szyjewski, Kraków 2006, Antropologia Religii.
  • Turner V., Liminalność i communitas, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej – kontynuacje, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2004.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-15917237-70fe-4ba0-a4e1-60b7a851ea56
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.