Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 17 | 105-114

Article title

THE APPLICATION OF AUSUBEL’S MEANINGFUL LEARNING THEORY IN THE ORGANIZATION OF KNOWLEDGE REPRESENTATIONS ON CONCEPT MAPS

Content

Title variants

PL
ZASTOSOWANIE TEORII ZNACZĄCEGO UCZENIA SIĘ AUSUBELA W ORGANIZOWANIU REPREZENTACJI WIEDZY W MAPACH KONCEPTÓW

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The creator of the meaningful learning theory ‒ D. Ausubel – understands the learning process as creating cognitive schemas by implementing new cognitive representations to the schemas of prior knowledge. He distinguished traditional approaches to school learning, which is learning by heart, from meaningful learning, that is learning with understanding. According to Ausubel, the effectiveness of learning depends on advanced ways of organizing the content that facilitates learning with understanding. Such learning allows for quick recalling the acquired declarative knowledge and placing it in the structure of readily available information. Concept maps by Novak are graphic tools for organizing and representing knowledge, the theory of which originated from Ausubel’s Meaningful Learning Theory.
PL
Twórca teorii znaczącego uczenia się ze zrozumieniem – D. Ausubel – rozumie proces uczenia się jako tworzenie schematów poznawczych poprzez implementację nowych reprezentacji poznawczych do schematów wiedzy uprzedniej. Odróżniał on tradycyjne podejścia do uczenia się szkolnego, jakim jest uczenie się na pamięć, od znaczącego uczenia się, tj. uczenia się ze zrozumieniem. Według Ausubela efektywność uczenia się zależy od zaawansowanych sposobów organizowania treści, które ułatwiają uczenie się ze zrozumieniem. Takie uczenie się pozwala na szybkie przywoływanie nabytej wiedzy deklaratywnej i ulokowanie jej w strukturze łatwo dostępnych wiadomości. Mapy konceptów (concept maps) autorstwa Novaka są narzędziami graficznymi do organizowania i reprezentowania wiedzy. Ich teoria wyrosła z teorii znaczącego uczenia się Ausubela.

Year

Issue

17

Pages

105-114

Physical description

Contributors

  • Wyższa Szkoła Bankowa w Szczecinie

References

  • Anasuri, S.D. (2015). Measuring Critical Thinking Through Concept Maps: A semester Long Experimenting Lifespan Course. Access: https://www.academia.edu/35581675/Measuring_Critical_Thinking_Through_Concept_Maps_A_Semester-long_Experiment_in_Lifespan_Course.
  • Ausubel, D.P. (1962). A subsumption theory of meaningful verbal learning and retention. The Journal of General Psychology, 66 (2).
  • Ausubel, D.P. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. New York.
  • Cañas, A.J., Reiska, P., Möllits, A. (2017). Developing higher-order thinking skills with concept mapping: A case of pedagogic frailty. Knowledge Management & E-Learning, 9.
  • Ciechanowska, D. (2016). Concept Maps as a Wholeness Approach to Issues of Global Education. In D. Hrehová (ed.), Novè prístupy ku globálnemu vzdelávaniu vysokých školách. Košice.
  • Ciechanowska, D. (2017). Struktury wiedzy osobistej jako technika wspierająca uczenie się głębokie (Personal knowledge structures as a technique supporting deep learning). In M. Kowalska, V. Osińska (eds.), Wizualizacja informacji w humanistyce. Toruń.
  • Dylak, S. (1995). Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Poznań.
  • Friedman, A., Smiraglia, R.P. (2012). Nodes and arcs: concept map, semiotics and knowledge organization. Journal of Documentation, 67, 1.
  • Jarvis, P. (2012). Transformative learning potential in crisis situations. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3, 59.
  • Kumagai, N.K. (2013). Ausubel’s Subsumption Theory: The Role and Nature of Advance Organizers. Acess: https://www.academia.edu/4865184/Ausubels_Subsumption_Theory_The_Role_and_Nature_of_Advance_Organizers.
  • Novak, J.D. (1993). A View on the Current Status of Ausubel’s Assimilation Theory of Learning. In: The Proceedings of the Third International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. Misconceptions Trust. Ithaca, NY.
  • Novak, J.D., Cañas, A.J. (2008). The theory underlying concept maps and how to construct and use them. Technical Report IHMC CmapTools. Florida.
  • Novak, J.D., Gowin, D.B. (1984). Learning how to learn. New York.
  • Rebich, S., Gautier, C. (2005) Concept Mapping to Reveal Prior Knowledge and Conceptual Change in a Mock Summit Course on Global Climate Change. Journal of Geoscience Education, 53, 4.
  • Vaishnavi, P.C., Ravi Prasuth, A., Shobana, B.T. (2016). Concept Map Based Approach for Analysing Student’s Level of Learning. Proceedings of National Conference on Communication and Informatics Organized Department of Information Technology. Sri Venkateswara Collage of Engineering.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-169cdae3-ef76-4a87-9610-3a240698fd9c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.