EN
The article raises a crucial aspect of educational organizations, their functioning and performance, i.e., their evaluation of education quality based on one of the available methods and measuring tools – Servqual. The introductory part of the paper focuses on the role of satisfaction in the context of quality assessment, its impact on the process of organizational management and customers’ perception. There are indicated particular stages of the measurement proceedings based on identification of satisfaction assessment gaps – the difference between expectations and customer perception as well as an example surveyconstruction. The final part is an analysis of measuring data received from respondents – students, as a result of the educational assessment research in one secondary technical school.
Artykuł podejmuje ważny aspekt funkcjonowania organizacji oświatowych, a mianowicie oceny ich jakości kształcenia na podstawie jednej z dostępnych metod i narzędzi pomiarowych - Servqual. We wstępie pracy podjęta została tematyka dotycząca roli satysfakcji w kontekście oceny jakości, jej wpływu na proces zarządzania organizacją i postrzegania przez klientów. Wskazano poszczególne etapy przebiegu pomiaru opartego na identyfikacji luk w ocenie satysfakcji – różnicy oczekiwania a postrzegania przez klienta a także konstrukcji przykładowej ankiety. Część końcowa to analiza danych pomiarowych otrzymanych od respondentów – uczniów w wyniku badania jakości kształcenia w jednej ze szkół średnich technicznych.