Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2012 | 2 | 99-118

Article title

Partimento po polsku? Nauka realizacji basso continuo i improwizacji organowej w przemyskim klasztorze benedyktynek

Content

Title variants

EN
Polish partimento? The teaching of basso continuo realization and organ improvisation in Benedictine monastery in Przemyśl

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The article is devoted to the fragment of manuscript ms 10 stored in the Archive of the Benedictine Sisters in Przemyśl. The manuscript consists of 70 cards and comes probably from the mid-eighteenth century. The book, intended for the organist, consists of liturgical chants written in the soprano key with an accompanying bass line, exercises based on the bass line and 77 organ works. In addition, on the cards 64V-69V of this manuscript some observations about organ teaching are written. Those observations are subject for this very considerations and the text in the original grammatical and spelling form is attached to this article. The teaching notes from ms 10 are titled Understanding of good and bad consonances and consist of 29 unnumbered points illustrated with musical examples. They provide guidance on the implementation of basso continuo, organ accompaniment for plainchant and polyphonic singing and composing or organ improvisation. It is so far the only known text of this kind in the Polish language dating the eighteenth century. Author and copyist of this text remain unknown, but we can assume that it has been prescribed from another source by a nun-organist, and only in a small part reformulated. Its relationship to a female religious community is indicated by, apart from place of preservation, the endings of verbs appearing in the teaching notes. From the course of argument it can be concluded that the method of teaching included in the Understanding of good and bad consonances refers to the partimento tradition that began in the late seventeenth century in the Italian conservatories, and later, in the eighteenth century and early nineteenth, has been popularized in many parts of Europe through published books. The term partimento determined bassline, with or without numbering, which is the basis for improvising or creating self-composition. While dealing with the bass lines, a student learned at the beginning about the construction of intervals and chords and the way of conducting voices. When it was no longer a problem, he could expand the bass to the accompaniment or to the solo piece.

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza

References

  • Ataman Julian, W.H. Sierakowski i jego rządy w diecezji przemyskiej, Warszawa 1936.
  • Baade Colleen, Music and Music-making in Female Monasteries in Seventeenth-Century Castile, Ph.D. diss., Duke University, Durham 2001, s. 137–39.
  • Borkowska Małgorzata, Leksykon zakonnic polskich epoki przedrozbiorowej, tom III, Wielkie Księstwo Litewskie i Ziemie Ruskie Korony Polskiej, Warszawa 2008.
  • Bristiger Michał, „Zasady muzyki” Louisa Andre — nieznane źródło do historii muzyki w Polsce w XVIII wieku, „Muzyka” 1974, nr 4, s. 77–79.
  • Erdmann Maria, „Tabulatura muzyki abo zaprawa muzykalna” Jana Aleksandra Gorczyna jako źródło wiedzy o klawikordzie i praktyce wykonawczej w siedemnastowiecznej Polsce, „Muzyka” 2004, nr 3.
  • Gjerdingen Robert, Partimenti in Their Historical Context (Monuments of Partimenti), dostępne na: http://faculty-web.at.northwestern.edu/music/gjerdingen/partimenti/aboutParti/histOverview.htm (dostep: 14.12.2012).
  • Hertling Joanna, Kompozycje organowe z XVIII-wiecznego rękopisu klasztoru Panien benedyktynek w Przemyślu, maszynopis pracy magisterskiej, Instytut Muzykologii KUL, Lublin 1992.
  • Kawczyńska Marzena, Fugi organowe z rękopisu ms 10 z klasztoru benedyktynek przemyskich. Problem faktury, formy i funkcji, maszynopis pracy magisterskiej, Instytut Muzykologii KUL, Lublin 1989.
  • Maciejewski Tadeusz w artykule Notatki z przeszłości muzycznej benedyktynek przemyskich, „Musica Galiciana” 1999/III, s. 100–104.
  • Maleszyńska Katarzyna, Dzieje starego papiernictwa śląskiego, Wrocław 1961.
  • Marcin Świątkiewicz, Basso continuo — compositio extremporanea, dostępne na: http://mswiatkiewicz.pl/pliki/omuzyce/Basso_Continuo-Compositio_Extemporanea.pdf.
  • Pamuła Maria, „Musices Practices Erotemata” Szymona Starowolskiego, maszynopis pracy magisterskiej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1972.
  • Pamuła Maria, „Tabulatura muzyki” Jana Aleksandra Gorczyna, „Muzyka” 1977, nr 2.
  • Perz Mirosław, Inwentarz Przemyski (1677), „Muzyka” 1974, nr 4, s. 46–47.
  • Przybyszewska-Jarmińska Barbara, Barok. Część pierwsza 1595–1696, Warszawa 2006, s. 490–491.
  • Świętochowski Robert, Uzupełnienie do artykułu ‘Tradycje muzyczne zakony kaznodziejskiego w Polsce’ (Muzyka 1963/4), „Muzyka” 1964, nr 1–2, s. 152.
  • Walter-Mazur Magdalena, Status zakonnic śpiewaczek i instrumentalistek w XVII i XVIII wieku. Profesjonalizacja zakonnic-muzyków na przykładzie polskich benedyktynek, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2010, t. VIII, s. 57–77.
  • Wiliams Peter, Cafiero Rosa, „Partimento” hasło w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, t. 19, ed. Stanley Sadie, London 2001, s. 173.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-16d52791-9199-41fd-99f2-3abf39c1ca74
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.