Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 16 | 250-274

Article title

Czy człowiek istnieje tylko konceptualnie? Antropologiczny wątek w myśli Kosutha i Świdzińskiego

Content

Title variants

EN
Can a man exist only conceptually? Kosuth and Świdziński’ s anthropological ideas.

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
In ‘Notes on "Crane" (1970), Joseph Kosuth hypothesized that art 'only' existed in conceptual form, because people (presumably) exist only conceptually. Piotrowski considers the anthropological topic of art as more or less a humane game. He analyses ‘Anthropologized Art’ (1974) in the context of postomodernist quenching of revolutionism in modernist art and Jan Świdziński’ s Art as Contextual Art (1976). He compares the doctrines by Kosuth and Świdziński. Although both artists unanimously agreed that the avant-garde revolutionism , ended in the 1970’s and they formed their own strategies for building a humanist commitment to maintaining a critical distance towards unilateral politicization of art as a catalyst for social change. Świdziński, however, was more convincing in the context of contemporary contextualism in epistemology, which is the answer to the old problem of skepticism, or radical criticism of the belief that we have no knowledge of the outside world (Kosuth believed in that idea when working on tautological conceptualism). However, despite the skeptical thesis, according to contextualist ideas, knowledge is always indexed by the context in which it is formulated and which is currently used for social conversation. Contexts are different epistemic standards. We cannot, though, formulate skeptical hypothesis in all contexts (thus formulating a diaporesis that people probably exist only in conceptual forms), because only the contexts of high epistemic standards can be taken seriously. In most contexts epistemic standards are low, therefore pedantic skeptics’ claims must be limited, or even rejected, including radicalism and post-humanism at the forefront.

Keywords

Year

Volume

16

Pages

250-274

Physical description

Dates

published
2013

Contributors

References

  • Joseph Kosuth, Art after Philosophy and After. Collected Writings, 1966 - 1990, ed. by Gabriele Guercio, foreword by Jean-François Lyotard, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts – London, England 2002, s. 77. Dalej cytowany jako [Kosuth, 2002]
  • Kazimierz Piotrowski, Kryzys znaczenia w sztuce. Josepha Kosutha przejście od tautologicznego do zantropologizowanego modelu sztuki, „Obieg” 1991, nr 9 - 10, s. 17 - 19; Sztuka jako sztuka kontekstualna. Jan Świdziński o koegzystencji absolutyzmu i relatywizmu kulturowego, „Exit” 1996, nr 2(26), s. 1220 - 1231; Jan Świdziński w poszukiwaniu logiki bez cierni. Kontekstualizm a logiki i rozumowania unieważniające zwane niemonotonicznymi. / Jan Świdziński in Search of Logic without Thorns. Contextualism and Logics and Invalidating Reasoning Called Non-Monotonic Reasoning, [w:] Festiwal Globalnej Komunikacji – Global Communication Festival, pod red. Ł. Guzka i B. Łukasiewicza, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu, Radom 2009, s. 20 - 25; Hommage à Jan Świdziński. Próba wprowadzenia do „Sztuki jako sztuki kontekstualnej”, „Sztuka i Dokumentacja” 2009, nr 1, s. 5 - 21; Estetyka niemonotoniczna. Implikacje sporu konceptualizm vs kontekstualizm, [w:] Konteksty sztuki. Konteksty estetyki. Tradycje i perspektywy estetyki, t. I, pod red. K. Wilkoszewskiej i A. Zeidler-Janiszewskiej, Wydawnictwo Officyna s. c., Łódź 2011, s. 259 - 268; Jan Świdziński i nieszczęśliwa świadomość (od unistycznej do kon-tekstualnej redukcji), „Sztuka i Dokumentacja” 2011, nr 5, s. 91 - 93; Konceptualizm jako konceptyzm, „Sztuka i Dokumentacja” 2012, nr 6, s. 109 - 117; The Promises of Unism, Zonism, Contextualism, and (Dia)Critical Art. Some Aspects of Performativity in Polish Art (1923 - 2008), „Art in Inquiry”, nr 14, s. 119 - 146.
  • Ian Burn, Roger Cutforth, Mel Ramsden, Proceedings, the Society for Theoretical Art and Analyses, ,,Art-Language” 1970 (VI); por. Peter Osborne, Conceptual Art, ed. by P. Osborne, Phaidon Press Inc., London – New York 2002, s. 236 - 237.
  • W katalogu wystawy Kunst bleibt Kunst: Projekt’74 w Kunsthalle w Köln w 1974 roku.
  • „The Fox” 1975, nr 1, s. 18 - 30.
  • Tim Black, Contextualism in Epistemology, 2003, Internet Encyclopedia of Philosophy, http://www.iep.utm.edu/c/contextualism – data dostępu: 30 XII 2011

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-1719553d-ab7a-4200-8a44-b1bf0002e580
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.