PL EN


2011 | 47 | 3 | 105-117
Article title

The therapeutic aspect of philosophical lived-body concept. Application into the area of medical praxis

Authors
Title variants
PL
Aspekty terapeutyczne zastosowania filozoficznej koncepcji "żywej cielesności" w praktyce medycznej
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The article is written in the intention of American philosophers Drew Leder and Glen A. Mazis, who consider the possibility of using the lived-body concept (Maurice Merleau-Ponty) within the frame of medicine. The conceptual ground consists of the Cartesian view of the body, phenomenological approach to the body and the distinction between them. Two basic problems of the traditional medical model of the body are underlined and are to be overcome by the lived-body concept. Medical intervention broadened of this concept is specified as reciprocal medicine of the lived-body. The examined issue leads to innovation of our relations to the world, which are principled assignation of our corporeality and also a result of the therapeutic effect of the admission of the lived-body concept into medical intervention.
PL
Artykuł podąża za koncepcjami amerykańskich filozofów Drew Ledera I Glena A. Mazisa, którzy rozważają możliwość zastosowania koncepcji „żywej cielesności” (Maurice Merleau-Ponty) w medycynie. Podstawą tej idei jest kartezjańskie rozumienie cielesności i fenomenologiczne do niej podejście. Wskazuje się dwa podstawowe problemy tradycyjnego medycznego modelu ciała i sugeruje, że można je rozwiązać w koncepcji „żywej cielesności”.
Year
Volume
47
Issue
3
Pages
105-117
Physical description
Contributors
  • Trnava University in Trnava, Faculty of Philosophy and Arts, Department of Philosophy, Hornopotočná 23, 918 43 Trnava, Slovakia, p.hroncova@gmail.com
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-17634ecb-8482-4537-b59b-7b7d249f248c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.