Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 64 | 3: Teologia moralna | 23-34

Article title

Nakazy i zakazy na sprzedaż? Teologia moralna w dobie komercjalizacji wiedzy

Title variants

EN
Orders and Prohibitions for Sale? Moral Theology at the Time of Knowledge Commercialization

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Współcześnie dają o sobie znać bardzo silne dążenia do powiązania nauki z gospodarką. Stwarzają one szczególne problemy dla nauk humanistycznych, które nie wytwarzają produktów, technologii, patentów na sprzedaż, a tym samym nie przynoszą wymiernych korzyści dla przemysłu i uczelni wyższych. Teologia moralna, której istotną częścią jest określenie norm, nakazów i zakazów, może wydawać się bardziej hamulcem innowacyjnej gospodarki niż jej kołem napędowym. Dostarcza ona jednak praktycznych wskazań, które mogą nadać bardziej ludzki charakter rozwojowi technologicznemu. Może ona jednak spełnić taką rolę tylko wtedy, gdy jej związek z biznesem na etapie badań naukowych będzie jak najmniejszy, a finansowanie całkowicie niezależne od praw rynku.
EN
Nowadays, very strong aspirations aiming to link science with the economy, are known. These aspirations create specific problems for human sciences, which don't generate products, technology and patents for sale, and thereby they don't bring measurable benefits to industry and universities. Moral theology, which essential part is to define norms and prohibitions, may seem to be rather a suppresion brake for innovative economy than its driving force. However, moral theology provides practical indications which can give a more human character to the technological development. It is possible only when its relationship with business at the level of scientific research will be as small as possible, and its financing completely independent from the market law.

Contributors

  • Katedra Teologii Moralnej Fundamentalnej i Ekumenicznej KUL

References

  • Apanowicz J., Metodologiczne elementy procesu poznania naukowego w teorii organizacji i zarządzania, Gdynia 2000.
  • Białas A., Istota i cel nauki – spojrzenie fundamentalisty, „PAUza Akademicka. Tygodnik Polskiej Akademii Umiejętności” 3(2011), nr 127, s. 1.
  • Gawlik G., Łasecki T., Sielewiesiuk J., Komercjalizacja wiedzy. Podręcznik dla naukowców, Wrocław 2015.
  • Gocko J., Nauka społeczna Kościoła w poszukiwaniu własnej tożsamości, Warszawa 2013.
  • Grabski M., Uczciwość i wiarygodność nauki. Praktyka, „Nauka” 2(2009), s. 37-59.
  • Kalinowski T.B., Modele komercjalizacji i transferu technologii, w: Komercjalizacja wiedzy i technologii a własność intelektualna, red. D. Trzmielak, Łódź 2010, s. 11-27.
  • Koj A., Przemówienie podczas spotkania z Janem Pawłem II (Kraków, 8.06.1997).
  • Mroczkowski I., Teologia moralna. Definicja – przedmiot – metoda, Płock 2011.
  • Nagórny J., Natura teologii moralnej, w: Polska teologia moralna. 40 lat po Soborze Watykańskim II, red. J. Nagórny, J. Gocko, Lublin 2006, s. 91-125.
  • Oleś P., O niektórych etycznych i nieetycznych obrzeżach uprawiania nauki, „Nauka” 4(2007), s. 19-34.
  • Trzmielak D., Byczko Sz., Zarządzanie własnością intelektualną w przedsiębiorstwie i na uczelni, Gdańsk 2010.
  • Zadykowicz T., Chrystopraksyzm refleksji teologicznomoralnej. RT 61(2014), z. 3, s. 49-64.
  • Zadykowicz T., Etyka pracy naukowej i dydaktycznej teologa moralisty, w: Ksiądz Profesor Janusz Nagórny – teolog moralista (1950-2006), red. K. Jeżyna, J. Gocko, W. Rzepa, Lublin 2010, s. 199-211.
  • Zadykowicz T., Miejsce „nakazów” i „zakazów” w posłudze Kościoła wobec człowieka i świata, w: Archidiecezjalne Wyższe Seminarium Duchowne w Białymstoku. Informator 2001/2002, red. A. Proniewski i in. Białystok 2001, s. 19-30.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-17dfed02-e54f-495f-88d5-3de11d5bc210
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.