Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | XVI (XXV) | 147-166

Article title

Cultural metissage – the descriptive concept of hybrid phenomena on the peripheries of cultures

Authors

Content

Title variants

PL
Metysaż kulturowy – pojęcie deskryptywne zjawisk hybrydycznych na peryferiach kultur

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The term “metissage” in its original meaning had racial character. Later, the term estilo mestizo came into use, describing Latin American art in the period of Spanish domination, which appeared on the peripheries of the modern world, and whose features were acknowledged to be a mixture of European and Native American influences, particularly in reference to the architectural sculpture of the Peruvian highlands. I believe there are more phenomena within colonial art which can be described as “cultural metissage”, not necessarily due to their stylistic, formal features. One of them is the long-lasting tradition of creating objects decorated with feathers, which is probably echoed in the modern times. Finally, the concept of metissage has been adapted by experts on French culture and used to describe the phenomena which are typical of liminal zones, with hybrid features. Thus the notion of “cultural metissage”, separated from its originally racial connotations, began to describe marginal phenomena, mixtures which occur on the peripheries of cultures, regardless of their location. Finally, “cultural metissage” is a term denoting a kind of reflection and consideration, rather than the formal features of culture and art.
PL
Termin „metysaż” w pierwszym znaczeniu funkcjonował jako określenie o charakterze raso-wym. Potem terminem estilo mestizo zaczęto opisywać sztukę Ameryki Łacińskiej w okresie dominacji hiszpańskiej, która pojawiła się na peryferiach nowożytnego świata, a jej cechy uzna-no za mieszankę wpływów europejskich i indiańskich, szczególnie rzeźbę architektoniczną peruwiańskich wyżyn. W moim przekonaniu w obrębie sztuki kolonialnej istnieje wiele więcej zjawisk, które można opisać jako „metysaż kulturowy”, nie koniecznie tylko ze względu na cechy stylistyczne, formalne. Jednym z nich jest długotrwająca tradycja wywarzania obiektów ozdabianych piórami, która znajduje pewne echa i w dzisiejszych czasach. Wreszcie pojęcie me-tysażu zostało zaadaptowane przez francuskich kulturoznawców do określenia zjawisk typo-wych dla stref liminalnych o cechach hybrydycznych. I tak termin „metysaż kulturowy”, oder-wany od swych pierwotnych rasowych konotacji, stał się deskryptywny w stosunku do zjawisk marginalnych, mieszanek obecnych na peryferiach kultur, bez względu na ich lokalizację. Fi-nalnie „metysaż kulturowy” określa nie tyle cechy formalne kultury i sztuki, ale jest raczej pojęciem charakteryzującym rodzaj refleksji i namysłu.

Year

Volume

Pages

147-166

Physical description

Dates

published
2014

Contributors

author
  • University of Łódź

References

  • Bailey Gauvin Alexander (2005) Art of Colonial America, New York: Phaidon.
  • Bailey Gauvin Alexander (2010) The Andean Hybrid Baroque. Convergent Cultures in the Churches of Colonial Peru, Indiana: University of Notre Dame Press.
  • Bernabe Jean, Chamoiseau Patrick, Confiant Raphael (1989) Eloge de la Creolite, Paris: Gallimard.
  • Bernard Carmen (2008) Regards d’antropogue sur l’ambiguite des melanges, in: S. Gruzinski ed., Planete metisse, Paris: Musee du quai Branly, pp. 32-49.
  • Bhabha Homi (2010) Miejsca kultury, transl. T. Dobrogoszcz, Krakow: Wydawnictwo UJ.
  • Carpentier Alejo (1964) Tientos, diferencias y otros ensayos, Mexico: Universidad Nacional Autonoma de Mexico.
  • Clifford James (1997) Routes. Travel and Translation in the Late Twentieth Century, Cambridge – London: Harvard University Press.
  • Czaja Dariusz (2013) Nie-miejsca. Przybliżenia, rewizje, in: D. Czaja ed., Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, pp. 7-26.
  • El arte Maestra – traduccion novohispana de un tratado pictorico italiano (2006) ed. P. Mues Orts, Villa de Guadalupe: Museo de la Basilica de Guadalupe.
  • Faucault Michel (2006), O innych przestrzeniach. Heterotopie, transl. M. Żakowski, „Kultura Popularna”, vol. 16, no. 2, pp. 7-14.
  • Garcia Bernal Manuela Cristina, Romero Soto Maria Isabel (2012) Evolucion de la poblacion indiana, in: J.B. Amores Carredano, ed., Historia de America, Barcelona: Editorial Planeta S.A., pp. 323-370.
  • Garcia Saiz Maria Concepcion (2006) Miguel Cabrera, in: The Arts in Latin America 1492-1820, B. A. Huseman (ed.), Philadephia Museum of Art, New Haven and London: Yale University Press, pp. 402-409.
  • Gasparini Graziano (1965) Analisis critico de las definiciones de „arquitectura popular” y „arquitectura mestiza”, „Boletin del Centro de Investigaciones Historicas e Esteticas”, no. 3, pp. 51-66.
  • Gonzalez Echevarria Roberto (1993) Celestina`s Brood: Continuities of the Baroque in Spanish and Latin American Literature, Durham: Duke University Press.
  • Gruzinski Serge (2007) El pensamiento mestizo. Cultura amerindia y civilizacion del Renacimiento, Barcelona-Buenos Aires-Mexico.
  • Gruzinski Serge (2008) Planete metisse ou comment parler du metissage, in: Planete metisse, S. Gruzinski (ed), Musee du quai Branly, Paris 2008, pp. 16-25.
  • Guido Angel (1925) Fusion hispano-indigena en la arquitectura colonial, Rosario: Editorial „La Casa del Libro”.
  • Guido Angel (1940) Redescubrimiento de America en el arte, Rosario: Imprenta de la Universidad del litoral.
  • Guido Angel (2010) America’s Relation to Europe in the Arts, in: L. Parkinson Zamora, M. Kaup, ed., Baroque New Worlds: Representation, Transculturation, Counterconquest, transl. Patrick Blane, Durham–London: Duke University Press, pp. 183-197.
  • Gutierrez Ramon (2000) Mestizo, in: J. Turner, ed., Encyclopedia of Latin American and Caribbean Art, London–New York: Macmillan Reference Limited-Grove’s Dictionaries, Inc., p. 430.
  • Henriquez Urena Pedro (1945), Literary Currents in Hispanic America, Cambridge-Massachusetts: Harvard Univerisity Press.
  • Hernandez Gonzalez Manuel (2012) La sociedad de America espanola, in: J.B. Amores Carredano, ed., Historia de America, Barcelona: Editorial Planeta S.A., pp. 371-412.
  • Hummel Agata, Wądołowska Anna, Wołoszczak Katarzyna (2009) Hybrydyzacja tożsamości i kultury, in: M.F. Gawrycki, ed., Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 459-471.
  • Katzew Ilona (2004) Casta Painting: The imaging of Race in Eighteenth-Century Mexico, New Haven: Yale University Press.
  • Lana Francesco S.J. (1670) L’Arte Maestra sopra l’arte della Pittura. Mostrando il modo di perfettionarla, con varle inventioni, e regole prattiche appartenenti a questa materia, in: Prodromo Overo Saggio di alcune invention nuove premesso all’arte maestro, Brescia, 1670.
  • Laplantine Francois, Nauss Alexis (2001) Le Metissage. De Arcimboldo a Zombi, Paris: Fayard.
  • Laplantine Francois, Nauss Alexis (2011) Le Metissage. Una expose pour comprendre. Un essai pour reflechir, Paris: Reedition.
  • Laube Stefan (2011) Hybriditat, in: U. Pfisterer (ed.), Metzler Lexikon Kunstwissenschaft. Ideen, Methoden, Begriffen, Stuttgart: Verlag J.B. Metzler, pp. 183-186.
  • Le metissage interculturel. Creativite dans les relations inegalitares (2005) Villanova Roselyne de, Vermes Genevieve, ed., Paris: L`Harmattan.
  • Lezama Lima Jose (1957) La expresion americana, Mexico: Fondo de Cultura Economica.
  • Loomba Ania (2011) Kolonializm/postkolonializm, transl. N. Bloch, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
  • Luks Ilmar (19980) Tipologia de la escultura decorativa hispanica en la arquitectura andina del siglo XVIII, Caracas: Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Central de Venezuela.
  • Macera Pablo (1993) La pintura mural andina, siglos XVI-XIX, Lima: Editorial Milla Batres.
  • Mapelli Mozzi Carlotta (1993) La plumaria en la epoca actual, in: T. Castello Yturibe, ed., El arte plumaria en Mexico, Mexico: Fomento Cultural Banamex, pp. 221-229.
  • Martinez del Rio de Redo Marita (1993) La plumaria virreinal, in: T. Castello Yturibe, ed., El arte plumaria en Mexico, Mexico: Fomento Cultural Banamex, pp. 103-139.
  • Mesa Gisbert Carlos de, Mesa Jose de, Gisbert Teresa (2012) Historia de Bolivia, La Paz: Editorial Gisbert y Cia S.A.
  • Mesa Jose de, Gisbert Teresa (1968) Determinantes del llamado estilo mestizo: Breves consideraciones sobre el termino. „Boletin del Centro de Investigaciones Historicas e Esteticas”, no. 10, pp. 93-119.
  • Mojica Sarah de (2001) Introduccion. Cartografias culturales en debate: culturas hibridas – no simultaneidad - modernidad periferica, in: S. de Mojica, ed., Mapas culturales para America Latina. Culturas hibridas – no simultaneidad – modernidad periferica, Bogota: Pontificia Universidad Javeriana, pp. 2-16.
  • Mongne Pascal (2004) L’art de la plumasserie, in: C. Bor, G. Rudolf, ed., Le triptyque azteque de la Crucifixion, Paris: Editions de la Reunion des musees nationaux, pp. 38-79.
  • Papastergiadis Nikos (2000) The Turbulence of Migration: Globalization, Deterritorialization and Hybridity, Cambridge: Polity Press.
  • Picon-Salas Mariano (1944) De la conquista a la independencia, Mexico: Fondo de Cultura Economica.
  • Reyes Alfonso, Letras de la Nueva Espana, Mexico: Fondo de Cultura Economica, 1948.
  • Rieks Rudolf (1974) Hybris, in: J. Ritter, ed., Historisches Worterbuch der Philosophie, Bd. 3, Basel-Stuttgart: Schwabe & Co., pp. 1234-1235.
  • Russo Alessandra (1996) Arte plumaria del Messico colonial del XVI secolo. L’incontro di due mondi artistic, (Doctoral Thesis), Universidad de Bolonia.
  • Salgado Cesar Augusto (1999) Hybridity in New World Baroque Theory, „The Journal of American Folklore”, vol. 112, no 445, pp. 316-331.
  • Sarduy Severo (1987) Ensayos generales sobre el Barroco, Buenos Aires: Fondo de Cultura Economica.
  • Sebastian Santiago (2007) El barroco iberoamericano. Mensaje iconografico, Ediciones Encuentro, Madrid.
  • Sztabiński Grzegorz (2002) History, Contemporarism, Creolization, „Art Inquiry. Recherches sur les arts”, no. 4, pp. 57-76.
  • Vers une esthetique du metissage? (2002) Berthet Dominique, ed., Paris: L`Harmattan.
  • Young Robert C.J. (1995) Colonial Desire. Hybridity in Theory, Culture and Race, London–New York: Routledge.
  • Young Robert C.J. (2012) Postkolonializm. Wprowadzenie, transl. M. Krol, Krakow: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Online references
  • http://e.toile.over-blog.com/35-index.html (25.08.2014).
  • http://www.jornada.unam.mx/2011/03/24/cultura/a07n1cul (24.06.2014).
  • http://www.puf.com/Dictionnaire:Dictionnaire_des_sciences_humaines/M%C3%89TISSAGE (24.06.2014).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1641-9278

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-18a4f5df-4796-41d6-834d-fce3a4cde69a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.