PL
YouTube i inne platformy VOD są miejscem narodzin nowej kategorii utworów opartych na grach wideo – „Let’s play”. Zjawisko to sprawiło m.in., że konstrukcja samych gier uległa zmianie – zamiast rozrywki przeznaczonej dla jednego gracza zaczęto tworzyć produkcje również z myślą o widowni. Popularność „Let’s play” wywarła wpływ na całą branżę gier wideo, w szczególności na formę ich reklamy. Wydawcy decydujący się na korzystanie z platform VOD jako kanału komunikacji często stosują zakazane metody, np. marketing ukryty, czego przykładem była kampania XB1M13.
EN
YouTube and other VOD platforms are the birthplace of a new category of artwork based on video games, called “Let’s play”. The construction of video games has changed under the influence of this phenomenon – from a solitary experience, they had to become attractive for the audience as well. In addition, the popularity of the “Let’s play” genre has affected the video games industry as a whole, in particular the marketing aspect of the business. Publishers who decide to use VOD platforms as a communication channel often use fraudulent marketing techniques such as hidden marketing, which was seen, e.g. in the XB1M13 campaign.