PL EN


2020 | vol. 64, nr 6 | 153-167
Article title

Selected features of small and medium-sized enterprises related to international entrepreneurship: an empirical analysis

Content
Title variants
PL
Wybrane cechy małych i średnich przedsiębiorstw powiązane z międzynarodową przedsiębiorczością: badania empiryczne
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The research presented in the article is part of the current trends in research on international entrepreneurship, in particular in the field of the comparisons and premise for sustainable development and the success factors in the international arena. The main purpose of this work was to examine the characteristics and determinants affecting international activities of small and medium-sized enterprises in Poland. The authors created a research model which checked the importance of selected characteristics of enterprises and their impact on international activity. This allowed to check whether and to what extent individual features of enterprises, business activity, including development strategy, and policies to stregthen the competitiveness and cooperation with business environment instututions are correlated with international activities. The study showed significant differences between enterprises that carry out international activity and those which limit their activity only to the domestic market.
PL
Badania opisane w artykule wpisują się w aktualne kierunki badawcze międzynarodowej przedsiębiorczości, szczególnie w zakresie porównań i uwarunkowań zrównoważonego rozwoju oraz czynników sukcesu na arenie międzynarodowej. Głównym celem pracy było zbadanie wybranych cech oraz czynników warunkujących działalność międzynarodową małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Stworzono model badawczy, na podstawie którego sprawdzono znaczenie wybranych cech przedsiębiorstw w kontekście ich działalności międzynarodowej. Przeprowadzone badania pozwoliły ocenić, czy i w jakim stopniu indywidualne cechy przedsiębiorstw, aktywność biznesowa, w tym strategia rozwoju, polityki mające na celu zwiększenie konkurencyjności i współpraca z instytucjami otoczenia biznesu są powiązane z działaniami międzynarodowymi. Badanie wykazało znaczne różnice między przedsiębiorstwami prowadzącymi działalność międzynarodową a przedsiębiorstwami, które ograniczają swoją działalność tylko do rynku krajowego.
References
  • Allen, I. (2016). International entrepreneurship theory: past, present and the way forward. Entrepreneurial Business and Economics Review, 4(4), 93.
  • Bodlaj, M., Kadic-Maglajlic, S., and Vida, I. (2020). Disentangling the impact of different innovation types, financial constraints and geographic diversification on SMEs’ export growth. Journal of Business Research, 108, 466–475. DOI: 10.1016/j.jbusres.2018.10.043
  • Dębicka, A., and Łuczka, T. (2019). Zarządzanie sytuacją kryzysową w małych i średnich przedsiębiorstwach: Diagnozy i procedury. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
  • Duliniec, E. (2013). Ujęcia teoretyczne wczesnej i szybkiej internacjonalizacji przedsiębiorstw. Gospodarka Narodowa, 21(1-2), 31-52.
  • Filo, C. (2008). Indicators of territorial competitiveness (International Conference of Territorial Intelligence “Information, Indicators and Tools”, Pécs). Retrieved December 15, 2016 from https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00794668/document
  • Garengo, P., and Bernardi, G. (2007). Organizational capability in SMEs. International Journal of Productivity and Performance Management. Advance online publication. https://doi.org/10.1108/17410400710757178
  • Haaja, E. (2020). Why do some SMEs engage in joint internationalisation and others do not? Exploring the role of mental images in collective international opportunity recognition. J Int Entrep, 18(1), 15-43. DOI: 10.1007/s10843-019-00253-4
  • Hofman-Kohlmeyer, M. (2018). Przedsiębiorczość międzynarodowa w świetle badań naukowych – Przegląd literatury. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, (352)
  • Ibeh, K., and Young, S. (2001). Exporting as an entrepreneurial act: An empirical study of Nigerian firms. European Journal of Marketing, 35(5/6), 566-586.
  • Martin, M. (2003). A study on the factors of regional competitiveness. A draft final report for the European Commission Directorate-General Regional Policy, Brussels.
  • McDougall, P., and Oviatt, B. M. (2000). International entrepreneurship: The intersection of two research paths. The Academy of Management Journal, 43(5), 902-906. DOI: 10.2307/1556418
  • Mtigwe, B. (2006). Theoretical milestones in international business: The journey to international entrepreneurship theory. Journal of International Entrepreneurship, 4, 5-25.
  • Olejniczak, K., and Łuczka, T. (2019). Czynniki konkurencyjności subregionu. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
  • Peiris, I. K., Akoorie, M. E. M., and Sinha, P. (2012). International entrepreneurship: A critical analysis of studies in the past two decades and future directions for research. Journal of International Entrepreneurship, 10(3), 1-49. DOI: 10.1007/s10843-012-0096-3
  • Pérez, F. G., and Avella, L. (2010). Influence of firm competitiveness on SMEs’ export decisions. The moderating effect of domestic market conditions. Revista Europea de Direccion y Economia de la Empresa, 19, 27-46.
  • Ruzzier, M., Hisrich, R. D., and Antoncic, B. (2006). SME internationalization research: Past, present, and future. Journal of Small Business and Enterprise Development. Advance online publication. https://doi.org/10.1108/14626000610705705
  • Singh, R. K., Garg, S. K., and Deshmukh, S. G. (2008). Strategy development by SMEs for competitiveness: A review. Benchmarking: An International Journal, 15(5), 525-547 https://doi.org/10.1108/14635770810903132
  • Stopochkin, A., Sytnik, I., and Sytnik, B. (2020). Methodology for analyzing the level of international entrepreneurship development. ERSJ XXIII (1), 259-285. DOI: 10.35808/ersj/1548
  • Wach, K., and Wehrmann, C. (2014). Entrepreneurship in international business: International Entrepreneurship as the intersection of two fields (chapter 1). In A. S. Gubik, K. Wach (Eds.), International entrepreneurship and corporate growth in Visegrad countries (pp. 9-22). Miskolc: University of Miskolc.
  • Zahara, S. A., and George, G. (2002). International entrepreneurship: The current status of the field and future research agenda. In M. A. Hitt, R.D. Ireland, D. L. Sexton, L. Donald, M. Camp (Eds.),
  • Strategic entrepreneurship: Creating an integrated mindset. Strategic management series (pp. 255-288). Oxford: Research Collection Lee Kong Chian School of Business.
  • Zucchella, A., and Scabini, P. (2007). International entrepreneurship – Theoretical foundations and practice. New York: Palgrave Macmillan.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-18ddc438-bc53-4ad9-ae87-8529a07a81b0
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.