Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 5(41) | 3 | 141-150

Article title

Управляемое формирование словесных обобщений как основа овладения английским языком в условиях нарушения слуха и тяжелых нарушений речи

Title variants

EN
Controlled Formation of Verbal Generalizations as the Basis of Mastery in the English Language in Terms of Hearing Loss and Severe Speech Impairments
PL
Kontrolowane tworzenie uogólnień słownych jako podstawa dobrego opanowania języka angielskiego w przypadkach utraty słuchu i ciężkich zaburzeń mowy

Languages of publication

RU

Abstracts

EN
The aim of following article is to describe a glottodidactic experiment investigating whether persons with hearing loss and sever speech impairments are able to create lexical- grammatical generalizations of concepts in English. The opening thesis statement indicates that there are three types of verbal generalizations: lexical, grammatical, and lexical-grammatical, as well as the fact that in ontogenesis each type of generalization is acquired in stages (4 stages). A little child, in order to build the system of lexical and grammatical generalizations needs to perform a great analytical work. In the experiment three groups participated: a group consisting of subjects with hearing loss (15 people), with severe speech disorders (16 people) and the control group of hearing, healthy people (15 people). The findings from the research showed that those tested who were from the main groups achieved slightly lower results than the subjects from the control group in the process of semantization and modeling expressions in English. Persons with hearing loss performed this task better than subjects with speech impairments. Achieving such high results by the tested groups was possible mainly thanks to the directed, controlled, and arduous work, as well as the additional working time. This may be daunting, however, the experiment proves that obtaining high results in this area is possible, even despite the perception and expression limitations.
PL
Celem artykułu jest opis eksperymentu glottodydaktycznego, w którym chciano sprawdzić, czy osoby z uszkodzeniami słuchu i poważnymi zaburzeniami mowy są w stanie tworzyć uogólnienia leksykalno-gramatyczne pojęć w języku angielskim. Postawiono tezę wyjściową, że istnieją trzy rodzaje uogólnień słownych: leksykalne, gramatyczne i leksykalno-gramatyczne oraz że w ontogenezie każdy typ uogólnień przyswajany jest etapowo (4 etapy). Małe dziecko, aby zbudować system uogólnień leksykalnych i gramatycznych, musi wykonać ogromną pracę analityczną. Przeprowadzony eksperyment, w którym uczestniczyły trzy grupy badane: grupa osób z uszkodzeniami słuchu (15 osób), grupa osób z poważnymi zaburzeniami mowy (16 osób) oraz grupa kontrolna osób słyszących, zdrowych (15 osób), wykazał, że badani z grup głównych osiągnęli niewiele niższe wyniki od grupy kontrolnej w procesie semantyzacji i modelowania wyrażeń w języku angielskim, w tym osoby z uszkodzeniami słuchu poradziły sobie z tym zadaniem lepiej niż badani z zaburzeniami mowy. Osiągnięcie tak wysokich wyników przez badane grupy główne było możliwe dzięki kierowanej, kontrolowanej, wytężonej pracy i dodatkowemu nakładowi czasu, co może być zniechęcające, ale eksperyment udowadnia, że osiąganie wysokich wyników w tym zakresie jest możliwe, pomimo ograniczeń percepcyjnych i ekspresyjnych.

Year

Volume

Issue

3

Pages

141-150

Physical description

Contributors

  • Minsk State Linguistic University, Belarus

References

  • Кошелев А.Д.: О когнитивных факторах развития детской речи / А.Д.Кошелев // Проблемы онтолингвистики – 2009: материалы междунар. конференции, Санкт-Петербург, 17–19 июня 2009 г. / Рос. гос. пед. ун-т; редкол. Т.А. Круглякова [и др.]. – СПб., 2009. – C. 54–61.
  • Кубрякова Е.С.: Типы языковых значений: Семантика производного слова / Е.С. Кубрякова; отв. ред. Е.А. Земская. – 2-е изд., доп. – М.: Изд-во ЛКИ, 2008. – 208 с.
  • Кубрякова Е.С.: Теория номинации и словообразования. / Е.С. Кубрякова. – 3-е изд. – М. : Книжный доим «ЛИБРОКОМ», 2012. – 85 с.
  • Методика развития речи детей дошкольного возраста/ под ред. Л.П.Федоренко, Г.А. Фомичева, В.К. Лотарева, А.П. Николаевича, М.: 1984. – 240с.
  • Словарь лингвистических терминов [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://dic.academic.ru/dic.nsf/linguistic/675 – дата доступа: 20.10.2011.
  • Теоретические и прикладные проблемы речевого общения / Ю.А.Сорокин, Е.Ф. Тарасов, А.М. Шахнарович. – М.: Изд-во «Наука», 1979. – 327 с.
  • Цейтлин С.Н.: Очерки по словообразованию и формообразованию вдетской речи [Электронный ресурс]. – 2009. – Режим доступа: http://fictionbook.ru/author/stella_naumovna_ceyitlin/ocherki_po_slovoobrazovaniyu_i_formoobra/read_online.htm – дата доступа: 28.07.2011.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-19773852-0be8-42f6-8c4d-ee562bdda6b4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.